ایرانی‌ها سالی ۴ میلیارد دلار به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌ریزند

21:10 - 26 اسفند 1394
کد خبر: ۱۵۰۳۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه خرید هواپیماهای نو بهترین کاری بود که دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار انجام داده است٬ گفت: هر غیر ایرانی که به کشور ما سفر می‌کند نخستین موضوعی که توجهش را جلب می‌کند کیفیت هواپیماها و زیبایی فرودگاه‌هاست.
به گزارش گروه اقتصاد ، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خرید هواپیماهای نو اظهار کرد: من از دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی به خاطر نوسازی ناوگان هوایی تشکر می‌کنم. فرودگاه‌ها و ناوگان هوایی پیشانی کشور هستند و هر غیر ایرانی که به کشور سفر می‌کند نخستین موضوعی که توجهش را جلب می‌کند کیفیت هواپیماها و زیبایی فرودگاه‌هاست. کیفیت بالای ناوگان هوایی نشان‌دهنده عزت‌مندی ایران است و این اقدام (خرید ۱۳۸ هواپیمای نو) کار شایسته‌ای بود که انجام شد.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات از وزارت راه و شهرسازی و دولت تدبیر و امید به خاطر تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: برخی می‌گویند اولویت کشور در حال حاضر مسائل دیگری چون اشتغال، مسکن، ازدواج جوانان و ... است؛ به نظر من این گونه اظهارات کاملا غیر کارشناسانه است؛ شاید خیلی چیزهای دیگر اولویت ما باشد اما آیا نباید ناوگان هوایی را نوسازی کنیم تا بتوانیم برای آن اولویت‌ها درآمدزایی کنیم؟ اینکه مسافران ایرانی به خاطر نبود هواپیمای مناسب سالی ۴ میلیارد دلار ارز را به جیب ایرلاین‌های خارجی می‌ریزند، آیا کار درستی است و باید ادامه یابد؟ آیا نمی‌توانیم با این پول همان اولویت‌هایی که منتقدان می‌گویند را رفع و رجوع کرد؟ آیا اگر این پول به شرکت‌های هوایمایی داخلی داده شود، همان حوزه‌هایی که منتقدان فکر می‌کنند اولویت ماست (مانند اشتغال) ساماندهی داده نمی‌شود؟
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به نظر من خرید هواپیماهای نو بهترین کاری بود که دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار انجام داد.
 
نماینده مردم شاهرود در مجلس درباره مدل تأمین مالی هواپیماها (تأسیس شرکت لیزینگ و خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک) نیز تصریح کرد: این مدل تأمین مالی بسیار جالب توجه است و قرار نیست ما فعلا مبلغی به عنوان اعتبار نقدی بپردازیم؛ چون مبلغ خرید هواپیماها به صورت اقساط و از محل درآمد ایرلاین‌ها از فروش بلیت به شرکت سازنده پرداخت می‌شود. من از این منظر، مدل تأمین مالی خرید هواپیماها را بسیار مناسب می‌دانم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *