انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران نتیجه فرآیندی غیرعادلانه، گزینشی و سیاسی است

17:13 - 24 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۹۲۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران نتیجه فرایندی غیرعادلانه، گزینشی و سیاسی است که کاملا در تقابل با اصل همکاری برای ارتقاء و حمایت از حقوق بشر قرار دارد.
انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران نتیجه فرآیندی غیرعادلانه، گزینشی و سیاسی استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر کشورمان که در راس هیاتی برای شرکت در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده است با ارائه سخنرانی در این اجلاس مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه گزارشگر ویژه و گزارشات وی تشریح کرد.

کاظم غریب آبادی در پاسخ به گزارش شفاهی احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران نتیجه فرایندی غیرعادلانه، گزینشی و سیاسی است که کاملا در تقابل با اصل همکاری برای ارتقاء و حمایت از حقوق بشر قرار دارد.

وی در ادامه سخنرانی خود در سی و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل با تاکید براینکه سیاست حقوق بشری کشورمان، همانگونه که در اهداف و اصول منشور ملل متحد نیز به آن تصریح شده، بر رهیافت تعامل و همکاری در ارتقاء و حمایت از حقوق بشر استوار بوده است گفت:  در این خصوص، ما همواره به دنبال تداوم همکاری نزدیک با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل به ویژه شورای حقوق بشر برای تحقق اهداف مشترک مان جهت نیل به عدالت گسترده تر جهانی، انصاف، صلح، امنیت و توسعه از طریق تقویت حقوق بشر برای همگان هستیم.

غریب آبادی گفت: به عنوان یک دولت عضو سازمان ملل و معاهدات اصلی حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران به مشارکت کامل خود در فعالیت ها و مشورت های بین المللی برای ارتقاء و حمایت از حقوق بشر ادامه می دهد. به علاوه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که دستیابی به اهداف رفیع حقوق بشری نیازمند احترام متقابل به تنوع فرهنگی، ادیان الهی، ارزش ها و سنن ملل و نیز خودداری از تحمیل دیدگاه ها و سبک زندگی به دیگران می باشد.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک دولت مردمسالار مبتنی بر اصول و عقلانیت اسلامی، این مساله را به رسمیت شناخته که خواست مردم اساس مشروعیت حکومت است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، ایران به طور پیوسته به دنبال یافتن راه های واقعی و مؤثر جهت مشارکت مردم بدون هیچ تبعیضی بر مبنای نژاد، رنگ، جنسیت، زبان یا مذهب در اداره دولت از طریق برگزاری بیش از 30 انتخابات سراسری بوده است. اخیرا، دو انتخابات مهم با مشارکت بیش از 62 درصد واجدین شرایط رای در جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید: انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات دوره دهم مجلس، که حاکی از موفقیت این تجربه سیاسی و مدنی در ایران می باشد.

غریب آبادی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از سازوکار گزارشگری موضوعی درچارچوبی سازنده حمایت کرده است گفت: تعیین گزارشگر ویژه کشوری برای جمهوری اسلامی ایران که همواره به تعهدات حقوق بشری خود در سطوح ملی و بین المللی پایبند می باشد، غیرسازنده است.

وی افزود: همانگونه که در ضمیمه قطعنامه 1/5 و قطعنامه 2/5 شورای حقوق بشر مورخ 18 ژوئن 2007 تصریح شده است، در بررسی موضوعات حقوق بشری باید از رهیافت های گزینشی، استانداردهای دوگانه و سیاست زدگی اجتناب شده و حمایت و ارتقای حقوق بشر مبتنی بر همکاری و گفتگو و ظرفیت سازی در کشورها باشد. در همین چارچوب، گزارشگران ویژه نیز ملزم هستند اصول مختلفی به ویژه استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن را رعایت نمایند و عقاید سیاسی شخصی خود را در ماموریت دخالت ندهند.

غریب آبادی با ابراز تاسف از اینکه، گزارشگر ویژه این اصول را عموما نادیده گرفته و بدون توجه به دستاوردها و پیشرفت های حقوق بشری، همچنان به طرح ادعاها و اتهامات کلی و به  دور از واقعیت ها می پردازد گفت: همکاران من در ستاد حقوق بشر، به تمامی ادعاها و اتهامات مطروحه در گزارش اخیر وی پاسخ های تفصیلی ارائه نموده اند. گزارشگر ویژه علیرغم پیشرفت های انجام شده، حتی با وجود اینکه سیاست بازتری را در گزارش اخیر خود با انعکاس تنها بخش کوچکی از پیشرفت های حقوق بشری در جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نموده است، متاسفانه با عباراتی غیرمتوازن و پیش داورانه گزارش خود را آغاز نموده و با اظهار نگرانی در موضوعاتی که بلاوجه بودن آن ها در پاسخ کتبی جمهوری اسلامی ایران مشخص شده است، تصویر نادرست و غیرواقعی از وضعیت حقوق بشر در ایران نشان داده است.

غریب آبادی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت های قابل توجه حقوق بشری در جمهوری اسلامی ایران و تعاملات گسترده و سازنده آن با مکانیسم های بین المللی حقوق بشر، زمان آن فرارسیده است تا به نحو مقتضی به ماموریت گزارشگر ویژه پایان داده شود، چرا که با وجود مکانیسم های مختلف در حوزه حقوق بشر نظیر یو.پی.آر و گزارشگران ویژه موضوعی، تعیین وظیفه داران کشوری به گونه ای گزینشی و جداکردن یک کشور علاوه بر طرح شائبه انگیزه های سیاسی، به همکاری ها نیز لطمه وارد می نماید.

معاون اموربین الملل ستاد حقوق بشر در پایان سخنرانی خود در سی و یکمین اجلاس حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که جامعه ایران یک جامعه دارای فرهنگ و تمدن غنی بوده که احترام به حقوق بشر در آن نهادینه شده است. در حالی که جمهوری اسلامی کاملا به تعهدات حقوق بشری خود پایبند می باشد، آماده است تا تجربیات و درس های خود را با دیگر کشورها نیز به اشتراک بگذارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *