متخلفان رانندگی باید به دادگاه معرفی و محاکمه شوند/ برخی افزایش جریمه ها را بزرگ نمایی کردند

11:08 - 22 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۷۹۴۹
جانشین رئیس پلیس راهور گفت: متخلفان رانندگی باید به دادگاه معرفی و محاکمه شوند. متاسفانه برخی افراد افزایش 50 درصدی جریمه ها را بزرگنمایی کردند.
به گزارش گروه جامعه ،سردار موسی امیری با حضور در اولین همایش استانی «تروما» «عوامل و پیامدهای اجتماعی» که در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شداظهار داشت: مقابله با حوادث جاده‌ای و کاهش مرگ و میر و مجروحان این بخش نیازمند رویکردی جدید و نگاه کار‌شناسی و علمی است که بدون عزم ملی و مشارکت عمومی محقق نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: درحالی که شرایط کنونی استراتژی مقابله با حوادث را نداریم، پیشگیری رویکرد خوبی است که باید در این مسیر حرکت تا نتایج خوبی حاصل شود.
 
 امیری با اشاره به اینکه ارتقاء آگاهی مردم و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک وتغییر رفتار مردم ضرورتی اجتناب ناپذیر است افزود: باید ضمن آگاه سازی مردم، دستگاههای اجرایی هماهنگ و منسجم در این راه مشارکت وحرکت کنند.
 
سوانح رانندگی؛ موضوعی جدی و نگران کننده
 
جانشین پلیس راهور گفت: سوانح جاده‌ای که سالانه هزاران میلیارد تومان خسارت مادی و معنوی به کشور می‌زند یک موضوع جدی و نگران کننده است که با تغییر رویکرد برای حل آن باید اقدام کرد.
 
سردار امیری عنوان داشت: بررسی‌های دهه اخیر نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته متاسفانه ۲۳۱ هزار نفر در کشور جان خود را از دست داده‌اند و دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مجروح و مصدوم شده‌اند که این خسارت‌ها جبران ناپذیر است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: در مدت ۱۰ ماهه امسال بر اساس آمار پزشکی قانونی ۱۴ هزار و ۱۰۰نفر در مناطق مختلف کشور در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست دادند و ۲۶۷ هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شدند.
 
جانشین رئیس پلیس راهور افزود: در همین مدت فقط در استان قزوین ۳۱۸نفر در سوانح جاده‌ای کشته و جهار هزار و ۶۰۰نفر مجروح و مصدوم شدند که با این آمارهای تکان دهنده باید بیدار و این خسارت‌ها را جدی بگیریم.
 
وی تصریح کرد: از نظر اجتماعی در حوادث رانندگی، هزاران خانواده هم آسیب می‌بینند و از دست رفتن سرپرستان خانواده‌ها، مشکلات روحی و روانی، استرس و اضطراب هم مزید بر علت است.
 
امیری بیان کرد: معلولیت مجروحان حوادث جاده‌ای هزینه‌های سنگینی بر دولت تحمیل می‌کند و از بین رفتن افراد مولد جامعه و شخصیت‌های برجسته جبران شدنی نیست و اگر نتوانیم از افزایش این سوانح پیشگیری کنیم باید هزینه سنگینی را متقبل شویم.
 
مدیریت در قبل، حین و پس از حادثه، کاهش مرگ و میر را به دنبال دارد
 
سردار امیری اظهار داشت:: قبل از حادثه باید با فرهنگ سازی و آموزش فعالیت تاثیرگذاری را داشته و نباید منتظر حادثه باشیم و با مدیریت در قبل، حین و پس از حادثه به کاهش مرگ و میر کمک کنیم.
 
وی اظهار داشت: هرچند روند وقوع حوادث در سال‌های اخیر رو به کاهش رفته و در مدت ۱۰ ماهه امسال نیز تعداد ۴۵۰ نفر کشته کمتر شده و شاهد کاهش ۳ درصدی مرگ ومیر جاده‌ای هستیم اما به دلیل عمق فاجعه این میزان کاهش رضایت بخش نیست.
 
جانشین پلیس راهور بیان داشت: ۴۰ درصد حوادث جاده‌ای ناشی از واژگونی خودرو به دلیل صحبت با تلفن همراه، خواب آلودگی و بی‌احتیاطی است که پیشگیری کاری ساده و ممکن می‌باشد.
 
امیری تصریح کرد: ۷درصد تولید ناخالص ملی در حوادث جاده‌ای از بین می‌رود که باید با برنامه ریزی صحیح از ادامه این روند در کشور جلوگیری کرد. قوانین بازدارنده اگر درست اجرا نشود عامل بازدارنده نخواهد بود
 
وی اظهارداشت: باید قوانین بازدارنده و جریمه‌ها به گونه‌ای باشد که متخلفان بترسند و موارد را رعایت کنند و خودکنترلی و بازدارندگی می‌تواند به نتیجه بخش شدن فعالیت‌ها منجر شود.
 
جانشین رئیس پلیس راهور افزود: متاسفانه از برنامه کاهش تصادفات عقب مانده‌ایم و هنوز برنامه مدون و چشم انداز نداریم و در پیشگیری موفق نبوده‌ایم و قوانین بازدارنده اگر درست اجرا نشود عامل بازدارنده نخواهد بود.
 
این مقام مسئول بیان کرد: قانون باید برای افراد خاطی ترساننده باشد و جریمه‌ها نیز باید بازدارنده باشد اما متاسفانه افزایش ۵۰ درصدی جرایم آنقدر توسط برخی رسانه‌ها بزرگنمایی و جو سازی شد که با درآمد مردم هماهنگی ندارد و ده‌ها موارد دیگر که اجرا نشود.
 
جانشین پلیس راهور کشور گفت: جریمه که در سبد غذایی مردم گنجانده نشده نباید عده‌ای متخلف را که جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند نباید با سبد غذای مقایسه شود و گران تلقی شود زیرا همه ما اعم از پلیس و مردم قانون را جدی بگیریم و در رعایت آن تلاش کنیم.
 
وی تصریح کرد: متخلف رانندگی باید به دادگاه برود و محاکمه شود چون به خود و دیگران آسیب می‌زند زیرا اگر تخلف نباشد هیچ حادثه‌ای رخ نمی‌دهد و باید قدرت قانون و جریمه‌ها بتواند مانع از تخلف و حادثه شود. کشورهای موفق جهان در امر ترافیک؛ نظام مدیریت منسجمی دارند
 
جانشین پلیس راهور کشور گفت: در بررسی تجربه کشورهای موفق جهان که توانسته‌اند بر سوانح جاده‌ای پیروز شوند می‌توان دریافت که در این کشور‌ها نظام مدیریت منسجمی در این بخش حاکم شده است.
 
امیری: مدیریت فرآیند رانندگی، درسه مرحله انجام می‌شود و پیش از رویداد، هنگام رویداد و پس از رویداد باید در این روش مورد توجه قرار گیرد.
 
وی یاد آور شد: اگر مدیریت سوانح رانندگی در فرآیند‌ها لحاظ شود به نتیجه خواهیم رسید و نباید فرهنگ سازی در هیچ زمانی متوقف شود و با دادن الگو به ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه در امر رانندگی کمک کنیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *