اختلافی بین نهادهای علمی و فناوری کشور وجود ندارد/ تعیین تکلیف رشتههای غیرمجاز دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم
به گزارش گروه جامعه ، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی هماندیشی ملی تدوین سیاستهای اجرایی و اولویتهای پژوهش و فناوری در کتابخانه ملی گفت: نقشه جامع علمی اولویتها و سیاستهایی را مطرح کرده که حداقل دارای 13 محور اصلی است و این محورها تأکید افق 1404 است که باید هر اقدامی در دستگاههای اجرایی مبتنی بر این محورها صورت بگیرد، زیرا به طورکلی مصوبههای مؤخر محور کار دستگاه اجرایی هستند و نقشه جامع علمی نیز مؤخر حوزههای علمی و فناوری است.
وی افزود: بیش از 200 اقدام در نقشه جامع علمی آمده است که باید محقق شود و اگر این اقدامات در اختیار تمام دانشگاهها قرار گرفته و آنها ملزم به اجرای آن شوند، به پیشرفت علمی میرسیم.
وی با بیان اینکه برنامههای پنج ساله نیز باید منطبق با نقشه جامع علمی باشد، گفت: شورای عتف باید بازوی پرتوان اجراییسازی نقشه علمی کشور باشد، ما شورای عتف را قبول داریم و حتماً باید حمایتش کنیم، اما این شورا باید در مسیر نقشه جامع علمی باشد.
مخبر دزفولی گفت: نمیشود چند مرجع در یک موضوع سیاستگذار باشند، زیرا به این صورت همگرایی اتفاق نمیافتد و یک واگرایی سازنده اجرا میشود و ما باید این مسئله تدبیر کنیم.
به گفته وی، تخصصیترین کمیسیون علمی فناوری برای تحقق نقشه جامع علمی کشور، کمیسیونهای تخصصی شوراهای عتف است، ولی باید همگرایی صورت بگیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: چه کسی باید اسناد علمی نقشه جامع را محقق کند؟ کمیسیونهای تخصصی شورای عتف که دستگاههای اجرایی نیز در آن حضور دارند میتوانند این کار را انجام دهند و بدون همراهی این کمیسیونها، تحقق اهداف کشور محقق نیست.
وی با بیان اینکه تقابل و اختلافی بین مجموعههای حوزه علم و فناوری وجود ندارد، گفت: بخشهای دیگر کشور به حوزه علمی فناوری غبطه میخورند و ما باید در این حوزه اگر کوچکترین اختلالی وجود دارد، آن را برطرف کنیم.
مخبر دزفولی مطرح کرد: اگر تمام نهادها برای رسیدن به افق 1404 دست به دست یکدیگر دهند، به اهداف علمی فناوری کشور میرسیم، ولی در حال حاضر در رتبهبندیهای جهانی هنوز با هدف فاصله داریم.
وی گفت: درثبت اختراع یو اس پتنز و یورو پتنز در سال 2000 میلادی عددی معادل 3 یا 4 را داشتیم، ولی در حال حاضر سالانه 43 تا 45 پتنز ارائه میکنیم، اما هنوز با هدف فاصله بسیار زیادی داریم، در مقالات پراستناد نیز روند رو به رشدی داشتیم، ولی فاصله ما هنوز زیاد است، بنابراین باید رفتارهای فرسایشی را کنار بگذاریم تا برای رسیدن به هدف تدبیر کنیم.
وی ادامه داد: 15 هزار میلیارد بودجه در نظر گرفته شده است که امیدواریم به 1.1 درصد جیدیپی از پژوهش برسیم، البته باید تخصیص اتفاق بیفتد، و اگر تخصیص بهینه مصرف شود میتوانیم به هدف دست یابیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: خواهش میکنم نهادها برنامهریزی کنند تا صندوقهای مختلفی که در حوزه علمی و پژوهشی داریم، از جریان علم و توسعه در کشور حمایت کنند تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.
وی اضافه کرد: اینگونه نمیشود که شورای عتف یک جزیره جداگانه باشد و برای خودش اولویتهای علم و فناوری را تعریف کند و نهادهای دیگر نیز اولویتهای خودشان را تعریف کنند.
وی اضافه کرد: برخی فکر میکنند وقتی میگوییم هنوز با هدف فاصله داریم، حرف گزافهای است، ولی ما هنوز زیر 2 درصد دانشجوی دکتری در هرم دانشجوی کشور داریم که اگر این شرایط برنامهریزی شده نباشد، دیگران ما را محکوم میکنند که چرا تراکم تحصیلات تکمیلی داریم.
وی اضافه کرد: در دوره کارشناسی ارشد هنوز در هرم دانشجویی زیر 17 درصد هستیم.
مخبر دزفولی اظهار کرد: براساس برآورد یونسکو 7.8 میلیون محقق در دنیا وجود دارد، اروپا رشد 20 درصدی در تربیت محقق داشته است، مگر غیر از این است که موتور تحقیق و توسعه تحصیلات تکمیلی است؟ سهم چین در تربیت محقق از 19 درصد به 28 درصد رسیده است، ولی باز هم 72 درصد جمع محققان دنیا در کشورهای اروپایی و آمریکا شمالی هستند و ما باید خیلی کار کنیم.
مخبر دزفولی گفت: اگر انرژی خود را سعی تضعیف یکدیگر کنیم موفق نمیشویم، سهم آمریکا از تحقیق و توسعه جهانی 28 درصد است، رقابتهای جهانی بسیار پیچیده است، ما باید با همگرایی جریان را رو به جلو پیش ببریم.
وی اضافه کرد: رشد تحقیق خوب بوده و اولویتها نیز بازنگری میشوند و در چارچوب همین اولویتها کارها را صورت میدهیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با چگونگی بازنگری نقشه جامع علمی کشور گفت: اگر ما پیشنهاد مؤثری از نهادهای مختلف پژوهشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم که نشاندهنده نیاز به اصلاح، بازنگری و به روزرسانی نقشه جامع علمی باشد، حتماً این کار را انجام میدهیم.
امکان بازنگری نقشه جامع علمی کشور
وی افزود: برای این کار فرصت 3 تا 5 ساله قرار دادیم تا اگر مسئله اولویتدار و مطلب جدیدی که در نقشه به آن توجه نشده است به ما پیشنهاد شد، نقشه را بازنگری کنیم.
تکلیف رشتههای غیرمجاز دانشگاه آزاد در وزارت علوم مشخص میشود