حذف تدریجی نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع از سبد انرژی کشور
وزیر نفت از حذف تدریجی نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع از سبد انرژی کشور خبر داد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، بیژن نامدار زنگنه در نهمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت افزود: ایران از نظر توسعه شبکه گازرسانی جزو نخستین کشورهای دنیاست، گفت: به همین خاطر استفاده از نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع به تدریج از سبد انرژی کشور حذف می شود.
وی ادامه داد:مصرف سوخت در کشور ما حدود 15 میلیارد دلار است و در برنامه های آینده انرژی کشور با گسترش شبکه گازرسانی سوخت های مایع فقط در حمل و نقل کاربرد خواهد داشت.
وی گفت: نیروگاه ها، کارخانه ها و حتی حمل و نقل ریلی نیز به تدریج به گاز متکی خواهد شد پس سوخت خودروها مساله اصلی ما از نفت گاز و بنزین است.
نامدار زنگنه با بیان اینکه الان ایران بالاترین مصرف سوخت گاز را در جهان دارد، افزود: روزانه 20 میلیون مترمکعب در خودروهای کشور گاز مصرف می شود که نزدیک به 25 درصد سوخت خودروهای سواری را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه هم اینک 90 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند، گفت: سه هزار جایگاه سی ان جی برای سوخت رسانی به خودروها در کشور وجود دارد که زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می کند.
وزیر نفت خواستار افزایش بهره وری از این جایگاه ها شد و افزود: قصد داریم در تولید و بهینه سازی موتور پایه سی ان جی سوز همکاری نزدیکی با شرکت های تولید خودرو داشته باشیم.
نامدار زنگنه گفت: قیمت گاز از قیمت نفت گاز و بنزین بسیار ارزان تر است و در مقابل صادرات بنزین و گازوییل به مراتب ساده تر از صادرات گاز است بنابراین باید ظرفیت استفاده از گاز را برای حمل و نقل عمومی افزایش دهیم.
وی افزود: به همین خاطر حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل کشور را باید به سمت سی ان جی هدایت کنیم.
نامدار زنگنه با بیان اینکه استفاده از اتوبوس های درون شهری پایه گازسوز در شهر تهران موفق بوده است، گفت: قرار شد 17 هزار اتوبوس را به صورت پایه گازسوز نوسازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دو سال آینده تولید گاز ال پی جی پالایشگاه های داخلی مصرف کننده نخواهد داشت، افزود: بنابراین استفاده از گاز ال پی جی باید در سبد سوخت خودروهای کشور وارد شود زیرا اگر مصرف کننده در داخل پیدا نکنیم باید این گاز را در کپسول ها پر کرده و بار کامیون کنیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وزیر نفت گفت: باید تولید خودروهای ال پی جی سوز در کارخانه ها شروع شود زیرا وقتی در کارگاه های غیراستاندارد این اتفاق می افتد علاوه بر ایجاد خطر منجر به آلودگی هوا نیز می شود.
نامدار زنگنه افزود: بیش از دو سال است در تهران نفت گاز با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام تولید می کنیم بنابراین می توانیم به سمت استفاده از خودروهای سواری دیزلی حرکت کنیم و ما در وزارت نفت از این موضوع حمایت خواهیم کرد.
وی گفت: از همین جا پیشنهاد می کنم که کارگروه دائمی با حضور صنعتگران خودرو و نفت تشکیل شود تا این مباحث را عملی کنند و برکات آن شامل بهبود محیط زیست و کاهش مصرف سوخت در کشور جاری شود.
وی ادامه داد:مصرف سوخت در کشور ما حدود 15 میلیارد دلار است و در برنامه های آینده انرژی کشور با گسترش شبکه گازرسانی سوخت های مایع فقط در حمل و نقل کاربرد خواهد داشت.
وی گفت: نیروگاه ها، کارخانه ها و حتی حمل و نقل ریلی نیز به تدریج به گاز متکی خواهد شد پس سوخت خودروها مساله اصلی ما از نفت گاز و بنزین است.
نامدار زنگنه با بیان اینکه الان ایران بالاترین مصرف سوخت گاز را در جهان دارد، افزود: روزانه 20 میلیون مترمکعب در خودروهای کشور گاز مصرف می شود که نزدیک به 25 درصد سوخت خودروهای سواری را تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه هم اینک 90 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند، گفت: سه هزار جایگاه سی ان جی برای سوخت رسانی به خودروها در کشور وجود دارد که زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می کند.
وزیر نفت خواستار افزایش بهره وری از این جایگاه ها شد و افزود: قصد داریم در تولید و بهینه سازی موتور پایه سی ان جی سوز همکاری نزدیکی با شرکت های تولید خودرو داشته باشیم.
نامدار زنگنه گفت: قیمت گاز از قیمت نفت گاز و بنزین بسیار ارزان تر است و در مقابل صادرات بنزین و گازوییل به مراتب ساده تر از صادرات گاز است بنابراین باید ظرفیت استفاده از گاز را برای حمل و نقل عمومی افزایش دهیم.
وی افزود: به همین خاطر حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل کشور را باید به سمت سی ان جی هدایت کنیم.
نامدار زنگنه با بیان اینکه استفاده از اتوبوس های درون شهری پایه گازسوز در شهر تهران موفق بوده است، گفت: قرار شد 17 هزار اتوبوس را به صورت پایه گازسوز نوسازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دو سال آینده تولید گاز ال پی جی پالایشگاه های داخلی مصرف کننده نخواهد داشت، افزود: بنابراین استفاده از گاز ال پی جی باید در سبد سوخت خودروهای کشور وارد شود زیرا اگر مصرف کننده در داخل پیدا نکنیم باید این گاز را در کپسول ها پر کرده و بار کامیون کنیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وزیر نفت گفت: باید تولید خودروهای ال پی جی سوز در کارخانه ها شروع شود زیرا وقتی در کارگاه های غیراستاندارد این اتفاق می افتد علاوه بر ایجاد خطر منجر به آلودگی هوا نیز می شود.
نامدار زنگنه افزود: بیش از دو سال است در تهران نفت گاز با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام تولید می کنیم بنابراین می توانیم به سمت استفاده از خودروهای سواری دیزلی حرکت کنیم و ما در وزارت نفت از این موضوع حمایت خواهیم کرد.
وی گفت: از همین جا پیشنهاد می کنم که کارگروه دائمی با حضور صنعتگران خودرو و نفت تشکیل شود تا این مباحث را عملی کنند و برکات آن شامل بهبود محیط زیست و کاهش مصرف سوخت در کشور جاری شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *