اتصال مترو و راهآهن در خارج از شهر ایدهای رد شده است
مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راهآهن جایگاه ایستگاههای راهآهن را در درون شهر دانست و با تأکید بر ساخت حداقل یک ایستگاه جدید در تهران٬ گفت: اتصال مترو و راهآهن در خارج از شهر ایدهای رد شده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش مهرداد تقی زاده مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راهآهن جایگاه ایستگاههای راهآهن را در درون شهر دانست و با تأکید بر ساخت حداقل یک ایستگاه جدید در تهران٬ گفت: اتصال مترو و راهآهن در خارج از شهر ایدهای رد شده است.
مهرداد تقیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش شهرسازی ریلپایه گفت: مباحثی که درباره خروج راهآهن از شهر مطرح میشود کاملا با روح شهرسازی در کشورهای پیشرفته دنیا تناقض دارد.
وی با بیان این توضیح که معمولا در تمام شهرهای پیشرفته دنیا سه مدل ترمینال و ایستگاه وجود دارد٬ افزود: ترمینال راهآهن٬ ترمینال اتوبوسهای بین شهری و فرودگاهها سه مدل ترمینالهایی هستند که ساخت آن در کشورهای پیشرفته رایج است.
ایستگاههای راهآهن و ترمینالهای اتوبوسرانی بر خلاف فرودگاهها در دل شهر واقع میشوند
مشاور مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرفته فرودگاهها در حاشیه و بیرون شهر و ایستگاههای راهآهن و ترمینالهای اتوبوسرانی در دل شهر قرار دارند و در بسیاری از شهرهای پیشرفته سعی شده است این ترمینالها به مراکز شهر و محلهای پرتردد نزدیک شود.
وی یادآور شد: مطالعات نشان داده است که وقتی این ترمینالهای راهآهن و اتوبوسرانی درون شهر واقع شود میتوان آنها را با حمل و نقل درونشهری مثل تراموا٬ مترو و اتوبوسهای تندرو(BRT) پیوند زد تا با این مدل حمل و نقل یکپارچه مردم رغبت به استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی نیز بر همین اساس که بر مفهوم حمل و نقل "درب تا درب" و حمل و نقل یکپارچه تأکید دارد.
نباید برای حمل و نقل درون و برون شهر خط کشی و مرزبندی وجود داشته باشد
تقیزاده ادامه داد: نباید برای حمل و نقل مرز و خط کشیهای درونشهری و برونشهری قائل شد چراکه با این مرزبندیها هیچگاه حمل و نقل یکپارچه محقق نخواهد شد.
وی اضافه کرد: شاید در برابر این تفکر ایدهای از سوی مسئولان شهری مبنی بر بیرون راندن ایستگاههای راهآهن و اتصال مترو در بیرون از شهر به راهآهن وجود داشته باشد که این ایده کاملا اشتباه و غیرمتعارف بوده و در کل دنیا این تفکر رد شده است.
رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راهآهن افزود: یکی از دلایلی که این ایده رد میشود آن است که معمولا مسافران بار و وسایل سفر را با خود حمل میکنند و بعضا برخی نیاز دارند که با سایر وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی جابهجا شوند و اگر ایستگاههای راهآهن در درون شهر باشد مسافر انگیزه بیشتری برای استفاده از حمل و نقل عمومی پیدا میکند.
از هم گسیختگی حمل و نقل به دلیل جانمایی غلط ایستگاههای راهآهن
وی به مثالهایی که وزیر راه و شهرسازی در همایش شهرسازی ریلپایه زد اشاره و اظهار کرد: جانمایی بسیاری از ایستگاههای راهآهن در کشور اشتباه است برای مثال هر مسافر برای رفتن به شیراز ۵۰ هزار تومان پول برای حمل و نقل ریلی پرداخت میکند بعد به ۱۲ کیلومتری شهر میرسد و آنجا نیز باید ۳۵ هزار تومان کرایه تاکسی دهد تا به مرکز شهر منتقل شود و این یک فاجعه و از هم گسیختگی است.
قطارهای غیربرقی نقشی در آلودگی هوای تهران ندارند
تقیزاده در پاسخ به این سوال که ایستگاههای راهآهن چه میزان در آلودگی هوا نقش دارند٬ اظهار کرد: اینکه راهآهن را هم از عوامل آلودهکننده هوا بدانیم به لحاظ کارشناسی مردود است چراکه ۹۹ درصد میزان آلودگی توسط وسایل حمل و نقل موتوری و ماشینی ایجاد میشود و قطارهای غیر برقی نمیتوانند نقش زیادی در آلودگی هوای تهران داشته باشند.
دبیر نخستین همایش شهرسازی ریلپایه درباره ایجاد یک ایستگاه جدید راهآهن در تهران گفت: این ایده حدود ۲۰ سال قبل هم مطرح شد ولی کسی این موضوع را پیگیری نکرد. معمولا کلانشهرهای بزرگ از نظر جغرافیا دارای چندین ایستگاه راهآهن هستند تا مسافر با توجه به مقصد خود حق انتخاب داشته باشد.
وی تأکید کرد: برای اینکه تهران نیازسنجی شود که به چند ایستگاه راهآهن نیاز دارد باید کار کارشناسی صورت گیرد ولی با توجه به ابعاد وسیع کلانشهری تهران قطعا ساخت یک ایستگاه جدید برای تهران ضروری است و حتی لازم است با توجه به اینکه تعداد سیر قطارهای حومهای در تهران رو به افزایش است ایستگاههای برای قطارهای حومهای در نظر گرفت که بخشی از سفرهای ریلی در تهران تقسیم شود.
مهرداد تقیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری همایش شهرسازی ریلپایه گفت: مباحثی که درباره خروج راهآهن از شهر مطرح میشود کاملا با روح شهرسازی در کشورهای پیشرفته دنیا تناقض دارد.
وی با بیان این توضیح که معمولا در تمام شهرهای پیشرفته دنیا سه مدل ترمینال و ایستگاه وجود دارد٬ افزود: ترمینال راهآهن٬ ترمینال اتوبوسهای بین شهری و فرودگاهها سه مدل ترمینالهایی هستند که ساخت آن در کشورهای پیشرفته رایج است.
ایستگاههای راهآهن و ترمینالهای اتوبوسرانی بر خلاف فرودگاهها در دل شهر واقع میشوند
مشاور مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرفته فرودگاهها در حاشیه و بیرون شهر و ایستگاههای راهآهن و ترمینالهای اتوبوسرانی در دل شهر قرار دارند و در بسیاری از شهرهای پیشرفته سعی شده است این ترمینالها به مراکز شهر و محلهای پرتردد نزدیک شود.
وی یادآور شد: مطالعات نشان داده است که وقتی این ترمینالهای راهآهن و اتوبوسرانی درون شهر واقع شود میتوان آنها را با حمل و نقل درونشهری مثل تراموا٬ مترو و اتوبوسهای تندرو(BRT) پیوند زد تا با این مدل حمل و نقل یکپارچه مردم رغبت به استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل عمومی داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی نیز بر همین اساس که بر مفهوم حمل و نقل "درب تا درب" و حمل و نقل یکپارچه تأکید دارد.
نباید برای حمل و نقل درون و برون شهر خط کشی و مرزبندی وجود داشته باشد
تقیزاده ادامه داد: نباید برای حمل و نقل مرز و خط کشیهای درونشهری و برونشهری قائل شد چراکه با این مرزبندیها هیچگاه حمل و نقل یکپارچه محقق نخواهد شد.
وی اضافه کرد: شاید در برابر این تفکر ایدهای از سوی مسئولان شهری مبنی بر بیرون راندن ایستگاههای راهآهن و اتصال مترو در بیرون از شهر به راهآهن وجود داشته باشد که این ایده کاملا اشتباه و غیرمتعارف بوده و در کل دنیا این تفکر رد شده است.
رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راهآهن افزود: یکی از دلایلی که این ایده رد میشود آن است که معمولا مسافران بار و وسایل سفر را با خود حمل میکنند و بعضا برخی نیاز دارند که با سایر وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی جابهجا شوند و اگر ایستگاههای راهآهن در درون شهر باشد مسافر انگیزه بیشتری برای استفاده از حمل و نقل عمومی پیدا میکند.
از هم گسیختگی حمل و نقل به دلیل جانمایی غلط ایستگاههای راهآهن
وی به مثالهایی که وزیر راه و شهرسازی در همایش شهرسازی ریلپایه زد اشاره و اظهار کرد: جانمایی بسیاری از ایستگاههای راهآهن در کشور اشتباه است برای مثال هر مسافر برای رفتن به شیراز ۵۰ هزار تومان پول برای حمل و نقل ریلی پرداخت میکند بعد به ۱۲ کیلومتری شهر میرسد و آنجا نیز باید ۳۵ هزار تومان کرایه تاکسی دهد تا به مرکز شهر منتقل شود و این یک فاجعه و از هم گسیختگی است.
قطارهای غیربرقی نقشی در آلودگی هوای تهران ندارند
تقیزاده در پاسخ به این سوال که ایستگاههای راهآهن چه میزان در آلودگی هوا نقش دارند٬ اظهار کرد: اینکه راهآهن را هم از عوامل آلودهکننده هوا بدانیم به لحاظ کارشناسی مردود است چراکه ۹۹ درصد میزان آلودگی توسط وسایل حمل و نقل موتوری و ماشینی ایجاد میشود و قطارهای غیر برقی نمیتوانند نقش زیادی در آلودگی هوای تهران داشته باشند.
دبیر نخستین همایش شهرسازی ریلپایه درباره ایجاد یک ایستگاه جدید راهآهن در تهران گفت: این ایده حدود ۲۰ سال قبل هم مطرح شد ولی کسی این موضوع را پیگیری نکرد. معمولا کلانشهرهای بزرگ از نظر جغرافیا دارای چندین ایستگاه راهآهن هستند تا مسافر با توجه به مقصد خود حق انتخاب داشته باشد.
وی تأکید کرد: برای اینکه تهران نیازسنجی شود که به چند ایستگاه راهآهن نیاز دارد باید کار کارشناسی صورت گیرد ولی با توجه به ابعاد وسیع کلانشهری تهران قطعا ساخت یک ایستگاه جدید برای تهران ضروری است و حتی لازم است با توجه به اینکه تعداد سیر قطارهای حومهای در تهران رو به افزایش است ایستگاههای برای قطارهای حومهای در نظر گرفت که بخشی از سفرهای ریلی در تهران تقسیم شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *