دالان هوایی ایران برای تمام کشورها باز است/ رونق فعالیت صندوقهای پسانداز؛ بهترین راهحل برای احیای بافت فرسوده
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران به دنبال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه است افزود: باید بتوانیم با هماهنگی تمام سازمانهای محلی و ملی، زندگی ۱۸ میلیون نفری را که در سکونتگاههای غیر رسمی و بافتهای ناکارآمد زندگی میکنند متحول کنیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش، عباس آخوندی در نشست خبری در خصوص اتفاقات سیاسی و اقتصادی دوره پسابرجام در کشور اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقاتی که در حوزههای اقتصادی و سیاسی ایران در پسابرجام در حال رویدادن است و همچنین حجم اتفاقاتی که در حوزه ما در حال وقوع است تاکنون بسیار امیدبخش و ثمربخش بوده است. امیدوارم آنچه که در عهده ماست برای اعتلای جمهوری اسلامی و در جهت خدمت به مردم انجام دهیم.
آخوندی در ادامه درخصوص اتفاقات رخ داده در حوزه مسکن و شهرسازی اعلام کرد: در دوازدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که روز سهشنبه ۱۳ بهمن با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گزارشاتی درباره مجموعه اقدامات انجام شده پیرامون بازآفرینی شهری در سطح کشور ارائه شد.
وی در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر حوزه بازآفرینی شهری بر مبنای چهار محور اصلی در کشور کار میشود بیان کرد: حوزه بازآفرینی و احیای بافتهای میانی شهری، بافتهای تاریخی (که علاوه بر فرسودگی دارای ارزشهای معنوی هستند)، بافتهای روستایی (که به شهر ملحق شدند ولی هنوز در سیستم حمل ونقل دارای کاستیهایی هستند) و بافتهای حاشیهنشینی (که در پیرامون شهرهای بزرگ به فراوانی دیده میشود) از جمله مبانی اصلی حوزه بازآفرینی شهری به شمار میروند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این چهار محور اصلی در دولت با نام بافتهای ناکارآمد شناخته میشود بیان کرد: با تصویب هیأت وزیران، ستادی با نام ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سال جاری هر دو هفته یکبار به مسئولیت من برگزار میشود که فعالیتها و مسئله این بافتها را پیگیری میکند.
آخوندی اضافه کرد: درحال حاضر ۱۸ میلیون نفر از جمعیت شهرنشین کشور (برابر با یک سوم جمعیت شهرنشین کل کشور) در این بافتهای ناکارآمد زندگی میکنند لذا توجه به این بافتها بسیار ضروری بوده و دارای طیف گستردهای از مسائل حائز اهمیت از جمله مسکن، خدمات شهری، وزرشگاه، مسجد، بهداشت، اشتغال، کتابخانه و هرگونه مسئله دیگری که به زندگی شهری مربوط میشود است که برای اجرایی شدن، هماهنگی تمامی دستگاههای دولتی و شهرداریها را میطلبد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ستاد ملی بازآفرینی متشکل از ۱۹ وزارت خانه و دستگاه دولتی است که مشابه آن در تمامی استانها به ریاست استاندار برگزار شده و محله به محله مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار میدهد. خوشبختانه با همکاری شهرداری و ادارات دولتی و ارائه گزارش هر استان به صورت دو هفته یکبار اتفاقات خوبی در سطح کشور در حال رخ دادن است.
وی در این خصوص اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم شاهد همافزایی در این حوزه باشیم طرحهای جدیدی را تحت عنوان بازآفرینی شهری تهیه کردیم که به جای رسیدگی به مسئله کوچک یک محله، کل مسائل بافتهای ناکارآمد یک شهر را پیگیری کرده و بخشهای گوناگون آن از جمله شبکههای مخابراتی، آموزش و پروش، حمل ونقل و ... را مورد بررسی قرار میدهد. این همافزایی به تدریج در تمام ایران درحال گسترش است که موجب میشود به کمک این همدلی و همفکری بسیار گسترده بین شهرداری و ادارات دولتی شاهد اقدامات بسیار خوبی در این حوزه باشیم.
تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تحول زندگی ۱۸ میلیون ساکن بافتهای ناکارآمد
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: آنچه که در حوزه بهسازی شهری بسیار مهم است تکخانه نیست. موضوع این است که بتوانیم با هماهنگی تمام سازمانهای محلی و ملی اقدامات گستردهای را در بخش سکونتگاههای غیر رسمی و بافتهای ناکارآمد که این ۱۸ میلیون نفر در آن سکونت دارند انجام دهیم و زندگی آنها را متحول کنیم. ما عنوان بازآفرینی را برای خلق مجدد این فضاها انتخاب کردیم تا با کمک بودجه وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت بهداشت اقدامات لازم به صورت یکپارچهای را در این محلهها انجام دهیم، من اطمینان دارم در دوره جدید شاهد بهبود شرایط زندگی در این محلات خواهیم بود.
آخوندی با بیان اینکه مسئله حمل و نقل ساکنان سکونتگاههای حاشیهای به مرکز شهر یکی از موارد مورد توجه در این بخش به شمار میرود گفت: ایجاد فضاهای عمومی برای این مناطق با هدف هویتبخشی به این مکانها برای اینکه حداقلهای زندگی شهری را داشته باشند مهمتر از ایجاد تکخانه در این مناطق است.
وی همچنین ایجاد و رونق فعالیت صندوقهای پسانداز را بهترین راهحل برای احیای بافت فرسوده در کشور اعلام کرد و گفت: ما در ایران شاهد تنگنای منابع مالی هستیم، اگر بخواهیم در احیای بافتهای فرسوده موفق باشیم بابد مدل پسانداز داشته باشیم، تاکنون صندوق پسانداز مسکن مورد حمایت خوبی قرار گرفته به گونهای که در ۱۹۰ روز گذشته شاهد پس انداز ۳۰ هزار نفر بارقمی برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان بودیم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر بخواهیم با توجه به تنگنای مالی دولت اقدامات بزرگی در مسکن انجام داده ولی از بانک مرکزی استفاده نکنیم تا شاهد ایجاد تورمهای گسترده نباشیم، پسانداز و تسهیلات بهترین راه است. البته ما باید در برابر پسانداز تعهد تسهیلات داشته باشیم که در حال حاضر این تسهیلات در تهران به ۸۰ میلیون تومان افزایش داشته است که همچنان به دنبال افزایش بیشتر آن بوده تا مردم با یک پسانداز مطمئن به یک تسهیلات مطمئن نیز دست پیدا کنند. در این صورت ما از فراز و نشیب تصمیمهای دولتمردان خارج شده و وارد یک حوزه توسعه مستمر مسکن میشویم.
بهرهمندی ۹۱ درصد روستاییان از راه روستایی آسفالته
عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه با اشاره به تخصیص قیر از سوی مجلس شورای اسلامی برای احداث و بهسازی راه روستایی در سال جاری بیان کرد: در سال جاری نزدیک به ۹ هزار کیلومتر راه روستایی احداث و بهسازی شد. درحال حاضر ۹۱ درصد از روستاییان امکان استفاده از راه روستایی آسفالته را دارند که در تلاشیم این رقم را تا دو سال آینده به ۹۵ درصد برسانیم تا علاوه بر تردد امکان گردشگری طبیعی و درآمدزایی جدید را در کشور به وجود آوریم.
آخوندی در ادامه به ساخت ۱۹ قطار حومهای نیز در این مدت زمان در کشور خبر داد و گفت: با وجود وارد شدن ۴۵۰ هزار خودرو به داخل و ۴۵۰ هزار به خارج از تهران در تلاشیم سیستم حمل و نقلی شهرها را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم که قطعا کاهش آلودگی، ترافیک و سوانح رانندگی را به دنبال دارد. امید است با ایجاد شرکت حمل و نقل حومهای مستقل در این حوزه فعالیت خوبی داشته باشیم.
ایران به دنبال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه است
وی درباره ناوگان هوایی کشور نیز افزود: اقدامهای مهمی برای نوسازی ناوگان صنعت هواپیمایی ایران انجام شده است تا بتوانیم در سطح منطقه، ایران را به جایگاه مرکز تعادل برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون خطوط هوایی زیادی از فضای ایران عبور میکنند اما سهم ایران از این پروازها بسیار ناچیز است و ما مجبور هستیم با افزایش پروازها، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.
وی گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون در حوزه نوسازی سیستمهای ناوبری و فرودگاهی سرمایهگذاری بسیار اندکی انجام شده و برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به عنوان چهارراه جهانی باید سیستم های ناوبری هوایی خود را مدرنسازی کنیم.
آخوندی گفت، درصدد هستیم برای ارائه خدمات مناسب هوایی ۲۵۰ میلیون دلار در حوزه خرید سیستمهای راداری و ناوبری هزینه کنیم تا راههای عبوری از آسمان ایران را بیش از پیش امن کنیم.
راهاندازی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران
وزیر راه و شهرسازی گفت: به تازگی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران راه اندازی شده است تا صنعت هوانوردی ایران بتواند در یک نظام رقابتی با شرکتهای هوایی خارجی رقابت کند.
وی با بیان این که هم اکنون در ۵۴ فرودگاه کشور شرایط مناسبی نداریم، گفت: با احتساب سایر فرودگاههای نهادها و مناطق آزاد، تعداد فرودگاههای کشور بیش از ۸۰ فرودگاه است، در حالی که ۸۰ درصد پروازهای داخلی ما تنها در هشت فرودگاه انجام میشود.
آخوندی افزود: توانمندسازی صنعت هوانوردی برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا ۸۰ درصد پروازهای خارجی ما تنها در سه فرودگاه انجام میشود و این نشان میدهد از بقیه فرودگاههای کشور با توجه به سرمایهگذاریهای زیادی که انجام شده به خوبی استفاده نمیشود.
آخوندی گفت: کل درآمد فرودگاه حضرت امام (ره) بیش از سایر فرودگاههای کشور است و ما در صدد هستیم این فرودگاه را به هاب منطقه، خلیج فارس و خاورمیانه تبدیل کنیم.
برنامهریزی برای افزایش ظرفیت فرودگاه امام تا ۱۰۰ میلیون مسافر
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه فرودگاه امام (ره) در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت پذیرش و اعزام این فرودگاه را سالیانه به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مسافر افزایش دهیم.
آخوندی اظهارداشت: در گام اول درصدد هستیم این فرودگاه را به شهر فرودگاهی تبدیل کنیم و با احداث یک پایانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ظرفیت این فرودگاه را در مدت یک سال آینده افزایش دهیم و
ظرفیت پایانه فعلی را با انجام بهسازی و نوسازی به ۱۲ میلیون مسافر ارتقا دهیم. پس از آن با احداث ترمینال ایرانشهر ظرفیت مسافری این فرودگاه را به ۳۰ میلیون و در نهایت در۴۰ ماه آینده به ۴۵ میلیون مسافر افزایش دهیم.
آخوندی اظهار داشت: علاوه بر افزایش ظرفیت پذیرش و اعزام مسافر در فرودگاه امام(ره) درصدد هستیم مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای بزرگ پهن پیکر را در این فرودگاه راه اندازی کنیم تا علاوه بر اشتغالزایی جوانان، آن را به مرکز لجستیک هوایی در منطقه تبدیل کنیم و حمل و نقل ترکیبی هوایی، زمینی و ریلی را در این فرودگاه به بهره برداری برسانیم.
وی گفت: در سفر اخیر به فرانسه برای نخستین بار سرمایه گذاری صد درصدی از طرف شرکت فرانسوی در فرودگاههای ایران عملی شد و ما درصدد هستیم در فرودگاه مشهد با احداث ترمینال جدید ظرفیت آن را سالیانه به ۴.۵ میلیون مسافر برسانیم.
به گفته آخوندی، قرارداد توسعه فرودگاه اصفهان نیز در این سفر به امضا رسید و همزمان با این سه فرودگاه مهم کشور، برای توسعه فرودگاههای اهواز، شیراز و بوشهر با کشورهای فرانسوی مذاکره کردهایم.
وی گفت: در پیش قراردادی که به امضا رسید، مقرر شد شرکت ایرباس ۱۱۸ فروند به ایران ایر تحویل دهد تا شرکت ایران ایر بتواند برخی از هواپیماها را برای پرواز در قارههای مختلف مورد استفاده قرار دهد.
وی با بیان این که مبلغ کل این قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلار است گفت: تامین منابع مالی این قرارداد نیز یکی از شاهکارهای صنعت هوانوردی است که ۸۵ درصد آن توسط شرکتهای خارجی و ۱۵ درصد آن توسط شرکت ایران ایر با قرارداد اجاره به شرط تملیک تامین میشود.
آخوندی اظهار امیدواری کرد: در یکی دو ماه آینده نخستین هواپیماهای این قراردادها وارد ایران شود و در ۸ سال آینده همه هواپیماها به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند.
وی گفت: همزمان خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره ATR منعقد شد تا بتوانیم در چند سال آینده ۱۳۸ فروند هواپیما از ایرباس و از شرکت ATR خریداری کنیم.
وی با بیان اینکه ایران با دارا بودن شاهراه شرق-غرب و شمال و جنوب یک موقعیت بینظیر در منطقه دارد و دالان هوایی ایران برای تمام کشورها برای عبور باز است گفت: برای فعال کردن فرودگاه های دوردست کشور نیازمند هواپیماهای کوتاه برد هستیم و با به کارگیری این هواپیماها شاهد توسعه صنعت هوانوردی و رفت و آمد مردم از طریق هواپیما در تمام مناطق مختلف کشور خواهیم بود.
وی گفت: آمارها نشان میدهد ایرانیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برای خرید بلیت به ایرلاینهای خارجی پرداخت کردهاند و بی تدبیری سالهای گذشته سبب شده است شرکتهای دیگری سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان از افتتاح یکهزار و ۱۱۷ پروژه حمل و نقلی به ارزش سه هزار ۳۰۰ میلیارد تومانی در دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه در حوزه مسکن و شهرسازی نیز به جز مسکن مهر با ارزش ۳۵۳ میلیارد تومان افتتاح میشود.
آخوندی در ادامه درخصوص اتفاقات رخ داده در حوزه مسکن و شهرسازی اعلام کرد: در دوازدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که روز سهشنبه ۱۳ بهمن با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گزارشاتی درباره مجموعه اقدامات انجام شده پیرامون بازآفرینی شهری در سطح کشور ارائه شد.
وی در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر حوزه بازآفرینی شهری بر مبنای چهار محور اصلی در کشور کار میشود بیان کرد: حوزه بازآفرینی و احیای بافتهای میانی شهری، بافتهای تاریخی (که علاوه بر فرسودگی دارای ارزشهای معنوی هستند)، بافتهای روستایی (که به شهر ملحق شدند ولی هنوز در سیستم حمل ونقل دارای کاستیهایی هستند) و بافتهای حاشیهنشینی (که در پیرامون شهرهای بزرگ به فراوانی دیده میشود) از جمله مبانی اصلی حوزه بازآفرینی شهری به شمار میروند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این چهار محور اصلی در دولت با نام بافتهای ناکارآمد شناخته میشود بیان کرد: با تصویب هیأت وزیران، ستادی با نام ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سال جاری هر دو هفته یکبار به مسئولیت من برگزار میشود که فعالیتها و مسئله این بافتها را پیگیری میکند.
آخوندی اضافه کرد: درحال حاضر ۱۸ میلیون نفر از جمعیت شهرنشین کشور (برابر با یک سوم جمعیت شهرنشین کل کشور) در این بافتهای ناکارآمد زندگی میکنند لذا توجه به این بافتها بسیار ضروری بوده و دارای طیف گستردهای از مسائل حائز اهمیت از جمله مسکن، خدمات شهری، وزرشگاه، مسجد، بهداشت، اشتغال، کتابخانه و هرگونه مسئله دیگری که به زندگی شهری مربوط میشود است که برای اجرایی شدن، هماهنگی تمامی دستگاههای دولتی و شهرداریها را میطلبد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ستاد ملی بازآفرینی متشکل از ۱۹ وزارت خانه و دستگاه دولتی است که مشابه آن در تمامی استانها به ریاست استاندار برگزار شده و محله به محله مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار میدهد. خوشبختانه با همکاری شهرداری و ادارات دولتی و ارائه گزارش هر استان به صورت دو هفته یکبار اتفاقات خوبی در سطح کشور در حال رخ دادن است.
وی در این خصوص اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم شاهد همافزایی در این حوزه باشیم طرحهای جدیدی را تحت عنوان بازآفرینی شهری تهیه کردیم که به جای رسیدگی به مسئله کوچک یک محله، کل مسائل بافتهای ناکارآمد یک شهر را پیگیری کرده و بخشهای گوناگون آن از جمله شبکههای مخابراتی، آموزش و پروش، حمل ونقل و ... را مورد بررسی قرار میدهد. این همافزایی به تدریج در تمام ایران درحال گسترش است که موجب میشود به کمک این همدلی و همفکری بسیار گسترده بین شهرداری و ادارات دولتی شاهد اقدامات بسیار خوبی در این حوزه باشیم.
تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تحول زندگی ۱۸ میلیون ساکن بافتهای ناکارآمد
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: آنچه که در حوزه بهسازی شهری بسیار مهم است تکخانه نیست. موضوع این است که بتوانیم با هماهنگی تمام سازمانهای محلی و ملی اقدامات گستردهای را در بخش سکونتگاههای غیر رسمی و بافتهای ناکارآمد که این ۱۸ میلیون نفر در آن سکونت دارند انجام دهیم و زندگی آنها را متحول کنیم. ما عنوان بازآفرینی را برای خلق مجدد این فضاها انتخاب کردیم تا با کمک بودجه وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت بهداشت اقدامات لازم به صورت یکپارچهای را در این محلهها انجام دهیم، من اطمینان دارم در دوره جدید شاهد بهبود شرایط زندگی در این محلات خواهیم بود.
آخوندی با بیان اینکه مسئله حمل و نقل ساکنان سکونتگاههای حاشیهای به مرکز شهر یکی از موارد مورد توجه در این بخش به شمار میرود گفت: ایجاد فضاهای عمومی برای این مناطق با هدف هویتبخشی به این مکانها برای اینکه حداقلهای زندگی شهری را داشته باشند مهمتر از ایجاد تکخانه در این مناطق است.
وی همچنین ایجاد و رونق فعالیت صندوقهای پسانداز را بهترین راهحل برای احیای بافت فرسوده در کشور اعلام کرد و گفت: ما در ایران شاهد تنگنای منابع مالی هستیم، اگر بخواهیم در احیای بافتهای فرسوده موفق باشیم بابد مدل پسانداز داشته باشیم، تاکنون صندوق پسانداز مسکن مورد حمایت خوبی قرار گرفته به گونهای که در ۱۹۰ روز گذشته شاهد پس انداز ۳۰ هزار نفر بارقمی برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان بودیم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر بخواهیم با توجه به تنگنای مالی دولت اقدامات بزرگی در مسکن انجام داده ولی از بانک مرکزی استفاده نکنیم تا شاهد ایجاد تورمهای گسترده نباشیم، پسانداز و تسهیلات بهترین راه است. البته ما باید در برابر پسانداز تعهد تسهیلات داشته باشیم که در حال حاضر این تسهیلات در تهران به ۸۰ میلیون تومان افزایش داشته است که همچنان به دنبال افزایش بیشتر آن بوده تا مردم با یک پسانداز مطمئن به یک تسهیلات مطمئن نیز دست پیدا کنند. در این صورت ما از فراز و نشیب تصمیمهای دولتمردان خارج شده و وارد یک حوزه توسعه مستمر مسکن میشویم.
بهرهمندی ۹۱ درصد روستاییان از راه روستایی آسفالته
عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه با اشاره به تخصیص قیر از سوی مجلس شورای اسلامی برای احداث و بهسازی راه روستایی در سال جاری بیان کرد: در سال جاری نزدیک به ۹ هزار کیلومتر راه روستایی احداث و بهسازی شد. درحال حاضر ۹۱ درصد از روستاییان امکان استفاده از راه روستایی آسفالته را دارند که در تلاشیم این رقم را تا دو سال آینده به ۹۵ درصد برسانیم تا علاوه بر تردد امکان گردشگری طبیعی و درآمدزایی جدید را در کشور به وجود آوریم.
آخوندی در ادامه به ساخت ۱۹ قطار حومهای نیز در این مدت زمان در کشور خبر داد و گفت: با وجود وارد شدن ۴۵۰ هزار خودرو به داخل و ۴۵۰ هزار به خارج از تهران در تلاشیم سیستم حمل و نقلی شهرها را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم که قطعا کاهش آلودگی، ترافیک و سوانح رانندگی را به دنبال دارد. امید است با ایجاد شرکت حمل و نقل حومهای مستقل در این حوزه فعالیت خوبی داشته باشیم.
ایران به دنبال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه است
وی درباره ناوگان هوایی کشور نیز افزود: اقدامهای مهمی برای نوسازی ناوگان صنعت هواپیمایی ایران انجام شده است تا بتوانیم در سطح منطقه، ایران را به جایگاه مرکز تعادل برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون خطوط هوایی زیادی از فضای ایران عبور میکنند اما سهم ایران از این پروازها بسیار ناچیز است و ما مجبور هستیم با افزایش پروازها، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.
وی گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون در حوزه نوسازی سیستمهای ناوبری و فرودگاهی سرمایهگذاری بسیار اندکی انجام شده و برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به عنوان چهارراه جهانی باید سیستم های ناوبری هوایی خود را مدرنسازی کنیم.
آخوندی گفت، درصدد هستیم برای ارائه خدمات مناسب هوایی ۲۵۰ میلیون دلار در حوزه خرید سیستمهای راداری و ناوبری هزینه کنیم تا راههای عبوری از آسمان ایران را بیش از پیش امن کنیم.
راهاندازی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران
وزیر راه و شهرسازی گفت: به تازگی پنج دالان جدید هوایی بر فراز ایران راه اندازی شده است تا صنعت هوانوردی ایران بتواند در یک نظام رقابتی با شرکتهای هوایی خارجی رقابت کند.
وی با بیان این که هم اکنون در ۵۴ فرودگاه کشور شرایط مناسبی نداریم، گفت: با احتساب سایر فرودگاههای نهادها و مناطق آزاد، تعداد فرودگاههای کشور بیش از ۸۰ فرودگاه است، در حالی که ۸۰ درصد پروازهای داخلی ما تنها در هشت فرودگاه انجام میشود.
آخوندی افزود: توانمندسازی صنعت هوانوردی برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا ۸۰ درصد پروازهای خارجی ما تنها در سه فرودگاه انجام میشود و این نشان میدهد از بقیه فرودگاههای کشور با توجه به سرمایهگذاریهای زیادی که انجام شده به خوبی استفاده نمیشود.
آخوندی گفت: کل درآمد فرودگاه حضرت امام (ره) بیش از سایر فرودگاههای کشور است و ما در صدد هستیم این فرودگاه را به هاب منطقه، خلیج فارس و خاورمیانه تبدیل کنیم.
برنامهریزی برای افزایش ظرفیت فرودگاه امام تا ۱۰۰ میلیون مسافر
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه فرودگاه امام (ره) در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت پذیرش و اعزام این فرودگاه را سالیانه به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مسافر افزایش دهیم.
آخوندی اظهارداشت: در گام اول درصدد هستیم این فرودگاه را به شهر فرودگاهی تبدیل کنیم و با احداث یک پایانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ظرفیت این فرودگاه را در مدت یک سال آینده افزایش دهیم و
ظرفیت پایانه فعلی را با انجام بهسازی و نوسازی به ۱۲ میلیون مسافر ارتقا دهیم. پس از آن با احداث ترمینال ایرانشهر ظرفیت مسافری این فرودگاه را به ۳۰ میلیون و در نهایت در۴۰ ماه آینده به ۴۵ میلیون مسافر افزایش دهیم.
آخوندی اظهار داشت: علاوه بر افزایش ظرفیت پذیرش و اعزام مسافر در فرودگاه امام(ره) درصدد هستیم مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای بزرگ پهن پیکر را در این فرودگاه راه اندازی کنیم تا علاوه بر اشتغالزایی جوانان، آن را به مرکز لجستیک هوایی در منطقه تبدیل کنیم و حمل و نقل ترکیبی هوایی، زمینی و ریلی را در این فرودگاه به بهره برداری برسانیم.
وی گفت: در سفر اخیر به فرانسه برای نخستین بار سرمایه گذاری صد درصدی از طرف شرکت فرانسوی در فرودگاههای ایران عملی شد و ما درصدد هستیم در فرودگاه مشهد با احداث ترمینال جدید ظرفیت آن را سالیانه به ۴.۵ میلیون مسافر برسانیم.
به گفته آخوندی، قرارداد توسعه فرودگاه اصفهان نیز در این سفر به امضا رسید و همزمان با این سه فرودگاه مهم کشور، برای توسعه فرودگاههای اهواز، شیراز و بوشهر با کشورهای فرانسوی مذاکره کردهایم.
وی گفت: در پیش قراردادی که به امضا رسید، مقرر شد شرکت ایرباس ۱۱۸ فروند به ایران ایر تحویل دهد تا شرکت ایران ایر بتواند برخی از هواپیماها را برای پرواز در قارههای مختلف مورد استفاده قرار دهد.
وی با بیان این که مبلغ کل این قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلار است گفت: تامین منابع مالی این قرارداد نیز یکی از شاهکارهای صنعت هوانوردی است که ۸۵ درصد آن توسط شرکتهای خارجی و ۱۵ درصد آن توسط شرکت ایران ایر با قرارداد اجاره به شرط تملیک تامین میشود.
آخوندی اظهار امیدواری کرد: در یکی دو ماه آینده نخستین هواپیماهای این قراردادها وارد ایران شود و در ۸ سال آینده همه هواپیماها به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند.
وی گفت: همزمان خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره ATR منعقد شد تا بتوانیم در چند سال آینده ۱۳۸ فروند هواپیما از ایرباس و از شرکت ATR خریداری کنیم.
وی با بیان اینکه ایران با دارا بودن شاهراه شرق-غرب و شمال و جنوب یک موقعیت بینظیر در منطقه دارد و دالان هوایی ایران برای تمام کشورها برای عبور باز است گفت: برای فعال کردن فرودگاه های دوردست کشور نیازمند هواپیماهای کوتاه برد هستیم و با به کارگیری این هواپیماها شاهد توسعه صنعت هوانوردی و رفت و آمد مردم از طریق هواپیما در تمام مناطق مختلف کشور خواهیم بود.
وی گفت: آمارها نشان میدهد ایرانیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برای خرید بلیت به ایرلاینهای خارجی پرداخت کردهاند و بی تدبیری سالهای گذشته سبب شده است شرکتهای دیگری سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان از افتتاح یکهزار و ۱۱۷ پروژه حمل و نقلی به ارزش سه هزار ۳۰۰ میلیارد تومانی در دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه در حوزه مسکن و شهرسازی نیز به جز مسکن مهر با ارزش ۳۵۳ میلیارد تومان افتتاح میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *