رقم قرارداد خرید 118 ایرباس، 10.5 میلیارد دلار / هنوز مذاکرات مستقیمی با بوئینگ نداشتیم
وزیر راه و شهرسازی از امضا پیش قرارداد 118 هواپیمای ایرباس به ارزش 10 و نیم میلیارد دلار خبر داد.
به گزارش ، عباس آخوندی در برنامه نگاه اول شبکه یک سیما این اقدام را گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی هما 45 فروند هواپیمای اِی 320 ، 45 فروند اِی 330 ، 16 فروند اِی 350 و 12 فروند اِی 380 را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت هشت سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.
عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 150 هواپیما از 250 فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از 22 سال نیست، گفت: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.
او با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر چهار و نیم میلیون مسافر در سال است، ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور این رقم را به 88 میلیون مسافر در سال رسانده تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
آخوندی از نیاز 500 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود 50 میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است بگونه ای که 85 درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت کاتالوگ فروش ایرباس با مبلغ قراردادها تفاوت دارد، ادامه داد: دلیل این تفاوت در نوع و کلاس این هواپیماها و همچنین تأخیر احتمالی در تحویل هواپیماها است.
آخوندی از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به عنوان مادر ناوگان هواپیمایی کشور یاد کرد و گفت: پیش قراردادهایی که به تنظیم و امضاء رسیده توسط هما صورت گرفت و تأمین بیشتر هواپیما بعد از این باید توسط شرکت های خصوصی انجام پذیرد.
بازسازی ساختاری هما از اولویت های ایران است.
او افزود: در حال حاضر سالانه 5 میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 10 مجموعه از 67 فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.
او در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساخت های ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر هفت فرودگاه در برنامه بازسازی قرار داده ایم از جمله فرودگاه امام در تهران ، طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافرینش را از هشت ، سه و پنج میلیون مسافر به 45 تا 50 میلیون مسافر در سال ارتقاء دهد.
آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره 1 و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به 12 و 30 میلیون مسافر در سال برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی جهت تأمین مالی منطقه با حدود 2500 هکتار و 10 هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به 100 میلیون مسافر در سال برسانیم.
آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی (تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود 127 هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی شش میلیارد دلاری این ناوگان جهت نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد.
127 هزار کامیون بالای 25 سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف می کنند.
او همچنین محور ریلی تهران ـ مشهد را با ترافیک سالانه 13 میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح 3289 کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود 12 طرح ریلی و 10 طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 150 هواپیما از 250 فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از 22 سال نیست، گفت: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.
او با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر چهار و نیم میلیون مسافر در سال است، ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور این رقم را به 88 میلیون مسافر در سال رسانده تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
آخوندی از نیاز 500 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود 50 میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است بگونه ای که 85 درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت کاتالوگ فروش ایرباس با مبلغ قراردادها تفاوت دارد، ادامه داد: دلیل این تفاوت در نوع و کلاس این هواپیماها و همچنین تأخیر احتمالی در تحویل هواپیماها است.
آخوندی از شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به عنوان مادر ناوگان هواپیمایی کشور یاد کرد و گفت: پیش قراردادهایی که به تنظیم و امضاء رسیده توسط هما صورت گرفت و تأمین بیشتر هواپیما بعد از این باید توسط شرکت های خصوصی انجام پذیرد.
بازسازی ساختاری هما از اولویت های ایران است.
او افزود: در حال حاضر سالانه 5 میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط 10 مجموعه از 67 فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.
او در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساخت های ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر هفت فرودگاه در برنامه بازسازی قرار داده ایم از جمله فرودگاه امام در تهران ، طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافرینش را از هشت ، سه و پنج میلیون مسافر به 45 تا 50 میلیون مسافر در سال ارتقاء دهد.
آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره 1 و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به 12 و 30 میلیون مسافر در سال برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی جهت تأمین مالی منطقه با حدود 2500 هکتار و 10 هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به 100 میلیون مسافر در سال برسانیم.
آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی (تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود 127 هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی شش میلیارد دلاری این ناوگان جهت نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد.
127 هزار کامیون بالای 25 سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف می کنند.
او همچنین محور ریلی تهران ـ مشهد را با ترافیک سالانه 13 میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح 3289 کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود 12 طرح ریلی و 10 طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *