تشکیل کارگروه بازنگری لایحه تاسیس مدارس غیر دولتی
به گزارش گروه جامعه ، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به منظور اصلاح لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی تشکیل شده بود، برخی از اساتید و صاحبنظران حوزه اقتصاد آموزش و پرورش، مدیران مدارس غیرانتفاعی موفق و برخی از تدوین کنندگان بنیانهای نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت ضمن تاکید بر لزوم طراحی یک الگوی جامع از نحوه مشارکت مردم در حوزه تعلیم و تربیت، از همکاری و تعامل نزدیک وزارت آموزش و پرورش با این کمیسیون به منظور رفع ابهامات لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی، قدردانی کرد.
در ادامه جلسه اعضا به ارائه نظرات خود پیرامون لایحه مذکور از منظر اقتصاد آموزش و پرورش، نحوه مشارکتهای مردمی در آموزش و پرورش و نگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بنیانهای نظری آن پیرامون این لایحه پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:
ارائه آموزش و پرورش با کیفیت متناظر با اصل 30 قانون اساسی، تخصیص بودجه و منابع مالی کافی به وزارت آموزش و پرورش، اتخاذ رویکرد اصلاحی به لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی بر پایه بنیانهای نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیر نظام تامین و تخصیص منابع مالی این سند، لزوم نگاه حمایتی به مدارس غیرانتفاعی موفق، توجه به تجربیات داخلی و بین المللی در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش، ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به عنوان گفتمان غالب کشور، اولویت دادن به آموزش و پرورش عمومی در میان انواع و سطوح مختلف آموزش، هدایت نظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش در جهت اهداف تربیتی، توجه به تعلیم و تربیت اقتصادی به عنوان یکی از برون دادهای نظام آموزش و پرورش، در نظر گرفتن تجربات مدارس غیرانتفاعی موفق در تربیت نیروی انسانی با کیفیت و محاسبه هزینههای آموزش و پرورش در سبد هزینه خانوار.
پس از ارائه این نظرات و بحث
و بررسی پیرامون آن، در پایان جلسه مقرر شد کارگروه مشترک با حضور برخی از اعضای کمیسیون،
صاحبنظران و مسئولین وزارت آموزش و پرورش جهت اصلاح و بازنگری متن لایحه تاسیس و اداره
مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی در کمیسیون تعلیم و تربیت تشکیل شود.