بازتاب نقشه راه توسعه راهبردی روابط ایران وچین در رسانه های شرق آسیا

20:13 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۱۸۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران و ترسیم نقشه راه توسعه راهبردی مناسبات دو کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های این کشور داشت.
به گزارش گروه بین الملل ، این سفر و گفت و گو با مقام های بلندپایه کشورمان در دو روز گذشته در صدر اخبار رسانه های چین و عمده کشورهای منطقه شرق آسیا بوده است.

در کشور چین اعم از رسانه های انگلیسی زبان و چینی زبان، در گزارش ها و تحلیل های خود انجام سفر «شی جین پینگ» به تهران در شرایط کنونی را نشان دهنده اهمیت بالای روابطی دانسته اند که دو کشور نه تنها در شرایط کنونی بلکه از سالهای دور همواره سعی در استحکام و گرمتر کردن آن به بهترین شکل ممکن را داشتند.

آنان انجام این سفر را نقطه عطفی در مناسبات ایران و چین توصیف کردند و یادآور شدند که آغاز اجرای برجام و رفع تحریم های بین المللی ایران، سرفصل جدیدی از همکاریها را از این پس پیش روی دو دوست قدیمی و دیرینه گشوده است.

در شرایطی که سفر رئیس جمهوری چین از عربستان و مصر شروع شد و در نهایت به ایران ختم شد، رسانه های گروهی چین دیدارهای وی از خاورمیانه را پوششی گسترده دادند اما در آخرین مرحله از سفر او به ایران، توجه رسانه ها به آن بیشتر شد و در بخش های قابل توجهی از صفحات آنها اخبار مربوط به این سفر نقش بسته است.

تلویزیون مرکزی چین (سی.سی.تی.وی) که شبکه های مختلف خبری را زیر پوشش خود دارد از ابتدای ورود «شی» به ایران این سفر را بازتاب داد و همچنان در حال پخش گزارش، میزگرد و تحلیل این سفر دو روزه با حضور کارشناسان است.
شبکه های خبری «سی.سی.تی.وی» به غیر از پخش مصاحبه مطبوعاتی؛ دیدارهای «شی» با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهوری و همچنین ملاقات با علی لاریجانی و مراسم امضای اسناد همکاریهای دو کشور را به طور گسترده از شبکه های مختلف خود پخش کرد.
در گزارش بخش های خبری سراسری این تلویزیون آمده است که ایران و چین به توافق رسیدند که ارزش تبادلات خود را به 600 میلیارد دلار تا یک دهه دیگر افزایش دهند.

یکی از محورهای مهمی که تلویزیون چین به آن پرداخت، عرصه های گسترده همکاری دو کشور بود که بر اساس این گزارش ها چین و ایران می خواهند در بخش های تجاری، فرهنگی، ارتباطات، انرژی، ساخت راکتورهای هسته ای و همچنین بخش های سیاسی و اقتصادی همکاری بسیار گسترده تری داشته باشند.

تلویزیون مرکزی چین در گزارش خود آورده است که آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عالی ایران موافقت دو کشور را در خصوص تدوین سند راهبردی همکاری 25 ساله دوراندیشانه و اقدامی مهم دانست که چین نیز در اجرای آن نقش ارزنده ای خواهد داشت.

بنا بر این گزارش ها، رهبر عالی ایران در دیدار با رئیس جمهور چین از تلاش های وی و کشورش برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای تقدیر کرد و گفت که ایران هرگز کمک های چین را در دوران تحریم به ایران فراموش نمی کند.

بر اساس گزارش های تلویزیون چین که از شبکه های مختلف این کشور همچنان در حال پخش است، به این نکته تاکید می شود که دو کشور می کوشند تا با سیاست نگاه به شرق، خود را از فریبکاری های غربی ها دور نگهدارند.

«چاینا دیلی» پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان چین نیز در گزارشی نوشت: از این پس روابط ایران و چین به عنوان روابط مشارکتی راهبردی شناخته می شود.

این روزنامه در شرایطی این مطلب را عنوان می کند که شاید این اولین بار باشد نشریات چین از عنوان روابط مشارکتی راهبردی چین با ایران یاد می کنند و به همین سبب این نوشتار را باید نشانه ارتقای سطح روابط دو کشور دانست که به نوشته این روزنامه روابطی طولانی تر از دو هزار سال قبل دارند.

«چاینا دیلی» ادامه می دهد؛ رئیس جمهوری خلق چین در شرایطی به سفر دو روزه خود به ایران پایان داد که توانست به همراه هیات بلند پایه اش 17 سند همکاری با تهران امضا کرده و با ایران در خصوص تدوین سند راهبردی 25 ساله به توافق برسد و مذاکرات موفقی با رهبر و رئیس جمهور ایران داشته باشد.

«شی» در این سفر باعث شد تا روابط دیپلماتیک چین با ایران قویتر و مستحکم تر شود به این معنا که از این پس دو کشور در عرصه های مختلف همکاری نزدیکتری خواهند داشت.

رئیس جمهور چین گفت که برای خاورمیانه بهترین روش ها برای حل اختلافات گفت وگو است و چین نمی خواهد از خلاء بوجود آمده در این منطقه سوء استفاده کند بلکه می کوشد تا یک شبکه ارتباطی بر اساس منافع متقابل با ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه ایجاد کند.
این رسانه همچنین گفت وگوی «شی جین پینگ» با حسن روحانی را نشان دهنده اوج همکاریهای دو کشور می داند و می نویسد: دو مقام عالی از دو کشور کهن، برای ارتقای سطح روابط خود شرایط جدیدتری را تعریف کرده اند و این یعنی اینکه طرفین برنامه های گسترده ای را برای آینده ترسیم کرده اند.

خبرگزاری رسمی چین، روزنامه های مردم، چاینا دیلی و گلوبال تایمز ارگان های حزب حاکم کمونیست و تارنمای چاینا ارگ و همچنین دیگر سایت ها و ارگان های خبری چین هم امروز در بخش های خبری ویژه خود اقدام به انتشار گزارش های مشروحی در ارتباط با سفر دو روزه «شی» به تهران و توافقات صورت گرفته میان دو کشور مبادرت کردند.

در گزارش های منتشر شده به امضای یادداشت تفاهم دو کشور در خصوص پیشبرد طرح ابتکاری جاده ابریشم اشاره شده و از آن به عنوان تداوم دوستی هزاره ایران و چین نام برده شده است.

تاکید رئیس جمهور چین بر اجرای دقیق و درست برجام و رسیدن به توافقات بیشتر و موفقیت های گسترده تر در برنامه هسته ای ایران از مهمترین محورهای گزارش های منتشر شده بود که توسط رسانه های چینی به آن توجه شده است.
این رسانه ها همچنین در گزارش های خود به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه ای نشان داده اند که فرمودند: «ایران نقش مهمی در جاده ابریشم دارد و در اجرای برنامه های آن با چین همکاری نزدیک خواهد داشت».

سایت خبری «بی دو» چین نیز که پربازدیدترین صفحات خبری جهان به لحاظ تعداد کاربران اینترنتی را به خود اختصاص داده است، با قرار دادن تصویری از دیدار «شی جین پینگ» با مقام معظم رهبری در صفحه نخست خود، از انجام این دیدار تمجید کرده است.

این رسانه چینی زبان از برنامه ریزی ایران و چین برای پایه گذاری مناسباتی استراتژیک در فضای پس از لغو تحریم های بین المللی سخن گفته و سفر رئیس جمهور این کشور به تهران را نقطه عطفی در مناسبات ایران و چین دانست.

از سوی دیگر پربیننده ترین پایگاه تحلیلی خبری چین با عنوان «وانگ یی» نیز در گزارشی مصور به این سفر پرداخت و نوشت: چین با «پرشی سریع» خود را به مهمترین شریک استراتژیک همه جانبه ایران مبدل کرده است.

این گزارش با اشاره به برنامه ریزی دستگاه های دیپلماسی ایران و چین برای ایجاد مناسباتی استراتژیک بین دو کشور نوشت: هر چند که پیش از این نیز روابط چین و ایران از چارچوب های یک مناسبات استراتژیک برخوردار بود اما با سفر «شی» به تهران اکنون مناسبات تهران - پکن به یک مشارکت جامع استراتژیک دوجانبه ارتقا یافته است.

در همین حال نسخه چینی روزنامه گلوبال تایمز نیز در گزارشی مفصل ضمن بازتاب اخبار کامل سفر شی جین پینگ به کشورمان، نوشت: سفر عالی ترین مقام چین به ایران و دیدارهای او در تهران، در واقع آغازی نو بر مناسبات تهران و پکن است که البته طی 14 سال اخیر نخستین سفر رهبر چین به این کشور نیز محسوب می شود.

این رسانه رسمی چینی زبان همچنین نوشت: سفر عالی ترین رهبر چین به ایران تنها چند روز پس از لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور صورت می گیرد و نمونه ای آشکار از بهبود شرایط جمهوری اسلامی ایران در فضای پس از تحقق توافق جامع هسته ای است که طبعا فرصت های بسیار مهمی را برای تهران ایجاد خواهد کرد.
اما یکی از محورهای مهم سفر «شی» به تهران که به طور ویژه از جانب رسانه های چینی برجسته سازی شده، موضوع دیدار او با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
بخش چینی زبان خبرگزاری شینهوا در این باره نوشته است: دیدار «شی» در تهران با عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران، تاکیدی دوباره بر تداوم دوستی تاریخی دو ملت ایران و چین است که همواره در شرایط دشوار حامی یکدیگر بوده اند.

گزارش می افزاید: این دیدار از جهات دیگری هم اهمیت داشت و آن اینکه رهبران دو کشور نشان دادند از سیاست مستقلی در برابر قدرتهای بزرگ برخوردارند و تاکید به برقراری صلح و ثبات جهانی از جمله اهداف مشترک آنان محسوب می شود.

سایت خبری «جونگ گوآ شین ون وانگ» نیز در گزارشی با انتشار کامل متن بیانیه مشترک ایران و چین در مشارکت استراتژیک، از این اقدام تهران و پکن به عنوان حرکتی در جهت تضمین قطعی مناسبات آتی دو کشور در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یاد کرده است.

این رسانه همچنین سفر «شی جین پینگ» به ایران را نمایانگر عزم قاطع تهران در بازگشت قدرتمند به عرصه تحولات جهانی در فضای پس از اجرای برجام دانسته و آینده مناسبات چین با کشورمان را با توجه به برچیده شدن موانع سابق، بسیار روشن ارزیابی کرده است.

* رسانه های ژاپنی و کره ای
در کنار رسانه های کشور چین، رسانه های کشور ژاپن و کره جنوبی نیز توجه ویژه ای به سفر دو روزه «شی جین پینگ» به تهران داشتند و آن را در صدر اخبار خود قرار دادند.
روزنامه ژاپن تایمز، ژاپن تودی، خبرگزاری کیودو نیوز و تلویزیون «ان.اچ کی» از ژاپن و سایت های خبری کره جنوبی از جمله روزنامه کوریا تایمز، کوریا هرالد و خبرگزاری یونهاپ از جمله این رسانه ها هستند که طی دیروز و امروز - یکشنبه - بخشی از اخبار خود را به این سفر اختصاص داده اند.
از مواردی که آنها در گزارش های خود به آن پرداخته و اهتمام ورزیده اند، اظهارات رئیس جمهور چین در مورد ارتقای سطح روابط راهبردی دو کشور، اجرای کامل برجام و تدوین سند 25 ساله روابط راهبردی دو کشور است.

مباحثاتی در خصوص مبارزه با تروریسم، بحران های منطقه ای همچون جنگ و درگیری در یمن و سوریه و تاکید بر گسترش همکاری ها برای پیشبرد راهکارهای صلح آمیز از نکات مورد توجه رسانه های کره ای و ژاپنی بود که اعلام کردند در جریان دیدار «شی جین پینگ» با مقامات عالی ایران مطرح شده است.

بر اساس این گزارش ها، هر دو کشور بویژه تلاش کرده اند تا خود را از سیاست های فریبکارانه غرب دور نگهداشته و تاکید کنند که کشورها و ملت های مستقل می توانند با یکدیگر همکاری نزدیکتری داشته باشند.

این رسانه ها همچنین به سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در تهران اشاره داشتند که گفت، چین و ایران از ملت های مستقل دنیا هستند که سیاست های خود را دنبال می کنند و به گروه و اتحاد خاصی وابسته نیستند.

رسانه های گروهی چین و منطقه شرق آسیا همچنین عناوین و تیترها بسیار جالب و خواندنی نیز برای مطالب خود انتخاب کردند که از آن جمله می توان به «شی به دیدار رهبر ایران شتافت»، «شی بر روی فرش قرمز استقبال در ایران»، «دوستی هزاره ایران و چین با سفر شی به تهران به پیش حرکت می کند»، «ارتقای روابط ایران و چین به سطح راهبردی»، «ایران و چین احیاگر جاده ابریشم»، «آغاز دور تازه روابط ایران و چین با امضای نزدیک به 17 سند همکاری» و «قول ایران و چین به هم برای افزایش همکاری ها» اشاره کرد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *