ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت مردمی در بنیاد

16:26 - 04 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۰۷۰
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را با مشارکت مردمی انجام دهد گفت: بنیاد دارای منابع مناسبی در حوزه ایثار و شهادت است و باید آن را عرضه و با مشارکت مردم در جامعه ترویج دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ، علیرضا معزی در همایش روابط عمومی های بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبیین وظایف روابط عمومی ها به تشریح وظایف در بنیاد پرداخت و گفت: گام نخست در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و در راستای تعریف وظیفه یک روابط عمومی استاندارد کردن وظایف و شرح آن‌ها در حوزه‌های مختلف روابط عمومی‌هاست.

وی ادامه داد: همه روابط عمومی ها، وظایف مشترکی دارند و فرقی نمی‌کند در چه دستگاهی فعال یا با چه گروهی در تعامل باشند که استانداردسازی یکی از این وظایف است.

معزی افزود: بنیاد از یک سو می تواند خدمات را کتمان کند و از سوی دیگر روابط عمومی بنیاد وظیفه اطلاع رسانی در حوزه ایثار و شهادت را به عهده دارد و این موجب تضادی در وظایف آن می شود که به هر حال لازم است استانداردسازی بر اساس همین اقتضائات انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت رتبه بندی در نتایج فعالیت های روابط عمومی گفت: باید بررسی شود نتایج روابط عمومی بر اساس استانداردهای ابلاغی تا چه اندازه موفق عمل کرده و رتبه بندی ها بر این اساس مشخص شود. همه این امور در شورای اطلاع رسانی دولت انجام شده و در حال تکمیل است، به طوریکه سال آینده با تدوین استانداردها رتبه بندی دستگاه های اجرایی انجام می شود.

معزی با اشاره به مسئله اساسی دیگر در روابط عمومی ها به ویژه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: روابط عمومی ها هیچ گاه در سازمان های دولتی به تنهایی نمی توانند موفق باشند و نه تنها به عنوان سیاست گذار، بلکه باید به عنوان ناظر و هادی بر اساس سیاست های مدون فعالیت کنند. فرهنگ باید تبدیل به حرکت اجتماعی شود تا اهداف فرهنگی محقق شوند و نمی توان این اهداف را در چهارچوب های اداری به انجام رساند.

وی افزود: کار در روابط عمومی نیازمند پاسخگویی به رسانه ها و انتشار اخباری است که در وقت و زمان محدود نمی شود و به همین دلیل این کار در دسته مشاغل پر استرس جای می گیرد.

وی با اشاره به اینکه محدودیت در حوزه کارکنان، بودجه و امکانات توجیهات مناسبی برای حوزه روابط عمومی نیست، گفت: بر اساس تجارب، راه درمان مشکلات در حوزه های روابط عمومی به جذب بودجه، امکانات و نیروهای تخصصی محدود نبوده بلکه راه حل اساسی واگذاری وظایف به حوزه مردمی، تخصصی و بیرون از اداره است. حوزه روابط عمومی و خدمات رسانه مستلزم فعال کردن حوزه مردمی است و باید بررسی شود چه کارهایی را می توان به این بخش ها واگذار کرد.

معزی با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی اصلی حوزه ایثار و شهادت است، افزود: وظایفی برای بنیاد تعریف می شود که نیازهای بیشتری نسبت به داشته های شما دارد تا براساس آن بتوانید حرکت بزرگ در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را محقق کنید.

وی افزود: به مشارکت گرفتن مردم در تمامی حوزه ها و قطع کردن دخالت های غیر مفید دولتی در فعالیت هایی که مردم می توانند انجام دهند از سیاست های دولت تدبیر و امید است و چنانچه این سیاست در روابط عمومی ها محقق شود شاهد حرکات موفق تر و موثرتر خواهیم بود چرا که حرف ها اگر دستوری شوند مقاومت ایجاد می کنند ولی اگر مردمی باشند موثرتر خواهند بود.

معزی در ادامه با اشاره به ضرورت ملاک قرار گرفتن مشارکت های مردمی در برگزاری برنامه های بزرگداشت روز شهید توسط ادارات بنیاد در سراسر کشور گفت: برنامه های روز شهید و میزان مشارکت های مردمی در اجرای این برنامه ها می تواند نقطه آغازی برای رتبه بندی بر اساس مشارکت های مردمی در این حوزه باشد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را با مشارکت مردمی انجام دهد گفت: بنیاد دارای منابع مناسبی در حوزه ایثار و شهادت است و باید آن را عرضه و با مشارکت مردم در جامعه ترویج دهد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات گفت: باید از استفاده ابزاری از شهدا پرهیز شود و همین دلیل اصرار دولت بر غیر سیاسی شدن حوزه ایثار و شهادت به ویژه در بنیاد است.

وی با اشاره به اینکه ادارات بنیاد داده های ارزشمند در حوزه ایثار و شهادت را در اختیار دارند گفت: یکی از وظایف اصلی روابط عمومی بنیاد این است که برای این داده های ارزشمند برنامه ریزی کند تا نتایج خوبی در عرصه ایثار و شهادت ظهور یابد.متأسفانه والدین شهدا به عنوان سرمایه های این حوزه به سوی فرزندان خود پر می کشند و ما باید از آن ها بهره مند شویم.

معزی با اشاره به ضرورت ابتکار بر اساس تحولات موجود گفت: این تحولات به ما ایده می دهند، همانطور که وقتی به سمت شبکه های مردمی می رویم، جهش در حوزه روابط عمومی محقق می شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *