1200 میلیارد تومان هزینه راه اندازی قطار حومه ای اصفهان – نجف آباد/ جابجایی 60 هزار مسافر در اولین سال بهره برداری
پور سید آقایی گفت: 1200 میلیارد تومان هزینه راه اندازی این پروژه بوده که امیدواریم بتوانیم در ظرف سه سال به تعهدات خود عمل کنیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار اقتصادی ، پورسید آقایی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مر اسم موافقت نامه احداث خطوط قطار حومه اصفهان – نجف آباد در خصوص ویژگی های این پروژه گفت: برای راه اندازی این پروژه در زمینه حمل و نقل حومه ای صحبت های اولیه را با شهرداری های اصفهان و نجف آباد شروع کردیم تا بتوانیم این مقوله که تا به امروز به آن توجهی نشده است را برای راه اندازی قطارهای برون شهری هم سازماندهی کنیم و این امر را توسعه دهیم.
وی در این باره ادامه داد: حلقه اتصال بین شهرها هیچ گاه سازماندهی مشخصی پیدا نکرده و مغفول بوده زیرا هزینه های بسیار بالایی داشته که تحقق آنها به تنهایی برای یک ارگان امکان پذیرنبوده است ولی در حال حاضر دولت در طول برنامه ششم وظیفه ایجاد متولی برای حمل و نقل عمومی را بر عهده گرفته تا بتواند تأمین منابع مالی که یکی از مهمترین نیازهای مربوط به حمل و نقل حومه ای است را برطرف کند.
مدیر عامل راه آهن با اشاره به دستیابی به منابع مالی در خطوط قطار حومه اصفهان – نجف آباد اظهار داشت: تأمین منابع مالی در این قرارداد محقق شده است که شهرداری ها و وزارت راه این وظیفه را برعهده گرفته اند تا از این طریق هزینه هایی چون تملک دارایی، ساخت ایستگاه ها، بخش تجاری ایستگاه ها، توسط شهرداری های منطقه و بهره برداری تغییرات و نگهداری ناوگان، ایجاد قطار توسط راه آهن صورت خواهد گرفت.
پورسید آقایی در توضیح زمان در نظر گرفته شده برای پروژه خطوط قطار حومه ای اصفهان – نجف آباد بیان داشت: برای بهره برداری از این پروژه سه سال زمان در نظر گرفته شده که اگر موفق به اجرای این پروژه در زمان مذکور شویم در مقایسه با خطوط دیگر که 15 تا 20 سال طول کشیده موفق تر خواهیم بود و این طرح می تواند الگوی سایر شهرداری ها و سرآغاز یک حرکت جدید برای راه اندازی خطوط حومه ای باشد.
وی دراین باره ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در راه اندازی این پروژه با سایر کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، تبریز و ... که نیاز به قطار حومه ای دارند همکاری کند.
مدیر عامل راه آهن در ادامه تأکید کرد: قطار حومه ای خواستگاه شهرستان های اطراف کلانشهرها بوده موضوعی که در قوانین به آن اشاره شده ولی در واقعیت به آن توجهی نشده است و تنها کلانشهرها مورد توجه بوده اند اما با وجود راه اندازی این طرح خواستگاه هایی که تا به امروز به آنها توجهی نشده مرکز تمرکز قرار گرفته تا از این طریق خط های حومه ای از شهرهای حومه آغاز و به داخل کلانشهرها متصل شود تا از این طریق مردم بتوانند به شهرهای مورد نیاز خود به طور مستقیم دسترسی داشته باشند.
پور سید آقایی در خصوص میزان بهره برداری از خطوط حومه ای اصفهان – نجف آباد گفت: پیش بینی می شود در سال اول بهره برداری 60 هزار مسافر با این خط جابجا شوند که حجم قابل توجهی خواهد بود واین موضوع می توان کاهش تصادفات را به همراه داشته باشد.
وی در بیان هزینه راه اندازی این پروژه اظهار داشت: 1200 میلیارد تومان هزینه راه اندازی این پروژه بوده که امیدواریم بتوانیم در ظرف سه سال به تعهدات خود عمل کنیم.
مدیر عامل راه آهن با اشاره به اهمیت ارائه این مدل در همایش شهرسازی تصریح کرد: این مدل در همایش شهرسازی که در 11 بهمن ماه برگزار می شود ارائه خواهد شد که می توان انتظار داشت تقابل بین شهرداری و سایر شهرها با وزارت شهرسازی برای گسترش حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند تا بتوانیم از این طریق ارتباط بین شهرها را ساماندهی کنیم و کاستی های مربوط به نبود حمل و نقل ریلی با این ارتباطات به حداقل خواهد رسید.
پور سید آقایی در ادامه اظهار داشت: ارتباط قطارهای حومه ای به مناطق اصلی رفت و آمد مردم یکی از الزامات راه اندازی این پروژه است که در دنیا تنها دو تا سه ایستگاه حومه ای وجود دارد که به مراکز شهری متصل می شود و امیدواریم درتهران شاهد توسعه ایستگاه های راه آهن باشیم تا بتوانیم حمل و نقل مردم را سامان بخشیم.
وی در این باره ادامه داد: حلقه اتصال بین شهرها هیچ گاه سازماندهی مشخصی پیدا نکرده و مغفول بوده زیرا هزینه های بسیار بالایی داشته که تحقق آنها به تنهایی برای یک ارگان امکان پذیرنبوده است ولی در حال حاضر دولت در طول برنامه ششم وظیفه ایجاد متولی برای حمل و نقل عمومی را بر عهده گرفته تا بتواند تأمین منابع مالی که یکی از مهمترین نیازهای مربوط به حمل و نقل حومه ای است را برطرف کند.
مدیر عامل راه آهن با اشاره به دستیابی به منابع مالی در خطوط قطار حومه اصفهان – نجف آباد اظهار داشت: تأمین منابع مالی در این قرارداد محقق شده است که شهرداری ها و وزارت راه این وظیفه را برعهده گرفته اند تا از این طریق هزینه هایی چون تملک دارایی، ساخت ایستگاه ها، بخش تجاری ایستگاه ها، توسط شهرداری های منطقه و بهره برداری تغییرات و نگهداری ناوگان، ایجاد قطار توسط راه آهن صورت خواهد گرفت.
پورسید آقایی در توضیح زمان در نظر گرفته شده برای پروژه خطوط قطار حومه ای اصفهان – نجف آباد بیان داشت: برای بهره برداری از این پروژه سه سال زمان در نظر گرفته شده که اگر موفق به اجرای این پروژه در زمان مذکور شویم در مقایسه با خطوط دیگر که 15 تا 20 سال طول کشیده موفق تر خواهیم بود و این طرح می تواند الگوی سایر شهرداری ها و سرآغاز یک حرکت جدید برای راه اندازی خطوط حومه ای باشد.
وی دراین باره ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در راه اندازی این پروژه با سایر کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، تبریز و ... که نیاز به قطار حومه ای دارند همکاری کند.
مدیر عامل راه آهن در ادامه تأکید کرد: قطار حومه ای خواستگاه شهرستان های اطراف کلانشهرها بوده موضوعی که در قوانین به آن اشاره شده ولی در واقعیت به آن توجهی نشده است و تنها کلانشهرها مورد توجه بوده اند اما با وجود راه اندازی این طرح خواستگاه هایی که تا به امروز به آنها توجهی نشده مرکز تمرکز قرار گرفته تا از این طریق خط های حومه ای از شهرهای حومه آغاز و به داخل کلانشهرها متصل شود تا از این طریق مردم بتوانند به شهرهای مورد نیاز خود به طور مستقیم دسترسی داشته باشند.
پور سید آقایی در خصوص میزان بهره برداری از خطوط حومه ای اصفهان – نجف آباد گفت: پیش بینی می شود در سال اول بهره برداری 60 هزار مسافر با این خط جابجا شوند که حجم قابل توجهی خواهد بود واین موضوع می توان کاهش تصادفات را به همراه داشته باشد.
وی در بیان هزینه راه اندازی این پروژه اظهار داشت: 1200 میلیارد تومان هزینه راه اندازی این پروژه بوده که امیدواریم بتوانیم در ظرف سه سال به تعهدات خود عمل کنیم.
مدیر عامل راه آهن با اشاره به اهمیت ارائه این مدل در همایش شهرسازی تصریح کرد: این مدل در همایش شهرسازی که در 11 بهمن ماه برگزار می شود ارائه خواهد شد که می توان انتظار داشت تقابل بین شهرداری و سایر شهرها با وزارت شهرسازی برای گسترش حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند تا بتوانیم از این طریق ارتباط بین شهرها را ساماندهی کنیم و کاستی های مربوط به نبود حمل و نقل ریلی با این ارتباطات به حداقل خواهد رسید.
پور سید آقایی در ادامه اظهار داشت: ارتباط قطارهای حومه ای به مناطق اصلی رفت و آمد مردم یکی از الزامات راه اندازی این پروژه است که در دنیا تنها دو تا سه ایستگاه حومه ای وجود دارد که به مراکز شهری متصل می شود و امیدواریم درتهران شاهد توسعه ایستگاه های راه آهن باشیم تا بتوانیم حمل و نقل مردم را سامان بخشیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در اسرع وقت راه اندازی این پروژه را شروع خواهیم کرد و تنها منتظر انعقاد قرارداد پیمانکاران هستیم واین پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار خواهد کرد.
انتهای پیام/ ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *