موضع گیری رییس جمهور در مورد واکنش عجیب عربستان به توافق برجام

18:06 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۰۶۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
امروز یکی از مقامات سعودی از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل شده اظهار تاسف و ناراحتی کرد...
///////////////////////////////////////////به گزارش ، حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط جدید و با توجه به مشکلاتی که در روابط ایران و عربستان به وجود آمده چطور می‌توان از برجام برای حل مسائل منطقه کمک گرفت اظهار کرد: برجام می‌تواند به عنوان یک راه‌حل برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای هم مورد استفاده قرار بگیرد. برجام یعنی دو طرفی که اختلافی با هم دارند از طریق منطق و مذاکره می توانند به حل و فصل و مرحله اعتمادسازی برسند.

وی یادآور شد: منطقه مشکلات فراوانی دارد و متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه با معضل تروریسم مواجه هستند و اختلافاتی بین کشورهای منطقه وجود دارد که در منطقه ما باید برداشته شود. از امروز با اجرای برجام شرایط برای روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه بهتر از گذشته خواهد بود و در سایر این روابط هم می توانیم مسائلی را که در منطقه داریم حل و فصل کنیم.

روحانی تاکید کرد: ما می خواهیم با همه کشورهای همسایه خود روابط صمیمانه داشته باشیم اما مشکلات عربستان از خود آن‌ها نشات گرفته است. عکس العمل عربستان در مساله منا در چارچوب‌های مسایل اخلاقی و حتی عرف دیپلماسی نمی گنجید. عربستان از ملت‌هایی که مردم‌شان در منا کشته شدند عذرخواهی نکرد.

وی ادامه داد:‌ از طرفی رفتار عربستان با مردم منطقه هم خوب نیست. عربستان مردم یمن را ماه‌هاست تحت بمباران های شدید قرار داده که از دید هر منصفی این کار محکوم است. مفهوم کشتار مسلمانان در یک کشور فقیر جز ویرانی و بی خانمانی چیست؟ عربستان به چه دلیل این کار را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: اگر کسی در داخل عربستان بر مبنای اخلاق خودش برای عدالت اجتماعی سخنی گفته و نقدی کرده؛ در برابر انتقاد حتی انتقاد تند و حتی اتهام پاسخی که داده می‌شود اعدام نیست. کشتن یک عالم مبلغ دینی و مورد احترام بخش قابل توجهی از جامعه عربستان چیزی نیست که قابل قبول باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که عربستان از مسیر اشتباهی که انتخاب کرده بازگردد و اضافه کرد: امیدواریم عربستان این مسیر اشتباه را ادامه ندهد و به مسیری برگردد که به نفع جامعه باشد. امروز یکی از مقامات سعودی از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل شده اظهار تاسف و ناراحتی کرد. یک همسایه و یک مسلمان هیچ وقت این کار را نمی‌کند. مسلمان‌ها همه با هم برادرند آن هم کشوری که خود را حرمدار حریم امن الهی می‌داند.

روحانی همچنین گفت: ما به حل و فصل مسایل منطقه از طریق دیپلماتیک امیدواریم. دولت ما رفتار غیر دیپلماتیک و ناصحیح را نخواهد پذیرفت و اگر لازم باشد هم جواب قاطعی به برخی برخوردها خواهد داد. امیدواریم تاکنون حکام عربستان درسی تازه گرفته باشند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *