برخورد انفعالی سازمان هواپیمایی کشوری با حوادث و سوانح یک شرکت هواپیمایی

9:11 - 27 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۰۰۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
از وظایف مهم این سازمان که ایمنی پروازها را تامین می کند نظارت بر شركت هاي هواپيمايی از نظر تاييد صلاحيت و رعايت نكات و استانداردهای ايمنی و صدور گواهينامه ها و تدوين و تنظيم مقررات مربوطه است.
به گزارش ، سازمان هواپیمایی کشوری که یکی از زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی است به عنوان متولی صنعت حمل و نقل هوایی در کشور ما شناخته می شود.

از وظایف مهم این سازمان که ایمنی پروازها را تامین می کند نظارت بر شركت های هواپيمايی از نظر تاييد صلاحيت و رعايت نكات و استانداردهای ايمنی و صدور گواهينامه ها و تدوين و تنظيم مقررات مربوطه است.

همچنین مسولیت بررسی سوانح و حوادث هواپيمايی و اعمال مجازات های لازمه طبق مقررات مربوط نیز بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

مجموع این دو وظیفه خطیر باعث می شود تا ایمنی مسافرت های هوایی افزایش یافته و مسافران با خیال آسوده به سفر بروند.


اما در ماه های اخیر حوادث و سوانح متعددی برای یکی از شرکت های هواپیمایی رخ داده که سازمان هواپیمایی کشوری موضعی در قبال آن ها نگرفته است.


در 16 مهرماه موتور ایرباس این شرکت هواپیمایی در پرواز مشهد - نجف دچار نقص فنی می شود و هواپیما پس از برخاستن مجبور به بازگشت و فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد شد.

یکهفته پس از این حادثه یعنی در 23 مهرماه ، هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747 این شرکت هواپیمایی که از تهران عازم بندرعباس بود پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی در موتور شماره 3 شد و بخشی از توربین موتور شماره 3 آن در هوا جدا شد و روی زمین افتاد.

برخورد انفعالی سازمان هواپیمایی کشوری با حوادث و سوانح یک شرکت هواپیمایی


در این سانحه خسارت هایی به موتور و بدنه هواپیما وارد شد اما در نهایت خلبان توانست هواپیما را به فرودگاه مهرآباد باز گرداند و جلوی خسارت جانی به صدها مسافر این هواپیمای غول پیکر را بگیرد.

پس از این سانحه ، علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری به خبرنگار اقتصادی میزان گفت : جعبه سیاه هواپیما برای مشخص شدن علت سانحه بازخوانی می شود.


برخورد انفعالی سازمان هواپیمایی کشوری با حوادث و سوانح یک شرکت هواپیمایی


اما هنوز علت این سانحه اعلام نشده و بر اساس مشاهدات خبرنگار میزان ، هواپیمایی هم که دچار سانحه شده در فرودگاه مهرآباد پارک شده است.


در 24 آذر ماه نیز یک فروند هواپیمای ایرباس متعلق به این شرکت هواپیمایی پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی در ارابه فرود شد و به علت باز ماندن ارابه فرود ، هواپیما به فرودگاه مهرآباد بازگشت.


سوم دی ماه نیز هواپیمای ایرباس 310 این شرکت در فرودگاه استانبول دچار سانحه شد و بر اساس گفته معاون فنی و مهندسی همین شرکت، به علت نقص در سیستم ترمز ، هواپیما به گاردریل های فرودگاه و یک اتوبوس برخورد کرد و دچار خسارت شد.

برخورد انفعالی سازمان هواپیمایی کشوری با حوادث و سوانح یک شرکت هواپیمایی


برخورد انفعالی سازمان هواپیمایی کشوری با حوادث و سوانح یک شرکت هواپیمایی

در این سانحه نیز خوشبختانه خسارت جانی به سرنشینان وارد نشد.


حالا سوال اینجاست که باتوجه به اینکه وظیفه بررسی حوادث و سوانح شرکت های هواپیمایی در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است ، چرا این سازمان تاکنون پاسخ درستی در خصوص این حوادث و سوانح به افکار عمومی جامعه ارائه نداده است؟


بدون شک افکار عمومی جامعه و مسافران هوایی منتظر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت حمل و نقل هوایی کشور در خصوص علت این سوانح و حوادث هستند تا با خیالی آسوده به سفر هوایی بروند و از شرکت های هواپیمایی استفاده کنند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *