به آینده کشتیسازی ایران خوشبین هستیم
عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی با بیان اینکه به آینده صنعت کشتیسازی کشور خوشبین هستیم لغو تحریمها،درک اهمیت دریا توسط تصمیمسازان و نیز عطش بازار در پساتحریم را از دلایل این خوشبینی اعلام کرد.
به گزارش ، پیمان مسعودزاده با اشاره به اینکه صنعت کشتیسازی چند سالی است که با رکود شدید مواجه است که دو عوامل بیرونی و درونی موجب رقم خوردن چنین رکودی شده است، اظهار کرد: از طرفی پایین آمدن قیمت نفت و رکود جهانی حاکم بر صنعت کشتیرانی به عنوان دو عامل بیرونی بر صنعت کشتیسازی سایه انداخته و موجب رکود شده است ازطرف دیگر اعمال تحریمها و کاهش تقاضا به علت رکود اقتصادی از عوامل درونی تاثیر گذار بر صنعت کشتیسازی است.
وی بیان کرد: در این شرایط مهمترین مشکل و معضل کشتیسازان، نبود سفارش ساخت به میزان تامین حداقل هزینههای جاری است که در بلندمدت سبب زیان دهی صنایع و از دست دادن منابع انسانی کارآمد خواهد شد. البته در حوزه شناورهای متوسط و کوچک که عموما از جنس آلومینیوم و کامپوزیت ساخته میشوند وضعیت تقاضا کمی بهتر است.
وی درباره چشمانداز آینده صنعت کشتیسازی در ایران با بیان اینکه به آینده این صنعت خوشبین هستیم گفت:لغو تحریمها،درک اهمیت دریا توسط مسئولان و تصمیمسازان و نیز عطش بازار در پساتحریم از دلایل این خوشبینی است، اما دستیابی به نتیجه این خوشبینی، مشروط به آن است که دستاوردهای گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم و از تصمیمگیریهای مقطعی کوتاهمدت پرهیز کنیم.
وی افزود: علاوه بر آن باید با توجه به تجارب گذشته و با یک نگاه کلان و آیندهنگرانه به آن نگاه کنیم و هرگونه تعامل با خارج و تامین نیازهای فوری نیز باید منجر به افزایش دانش و توان سازندگان داخلی و انتقال دانش و تجربه شود.
مسعودزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی چه برنامهها و تدابیری را برای بهرهگیری از دوران پساتحریم و رونق بخشی به صنعت کشتیسازی اندیشیده است؟ خاطرنشان کرد: در کمیته کشتیسازی بهدنبال یافتن راهی هستیم که در عین حال که سفارشات را به سمت شناورسازان داخلی سوق میدهد خواسته متقاضیان را نیز از لحاظ زمان، هزینه و کیفیت تامین کند.
وی ادامه داد: برای نیل به این منظور و هدف، دو راهکار مختلف باید انجام دهیم نخست اینکه بهدنبال تامین منابع مالی متناسب با ویژگی این صنعت از نوع تضامین، مدت زمان تنفس، بازپرداخت و نرخ بهره آن هستیم تا بتوانیم از این طریق مشکل تامین نقدینگی فعالان این صنعت را برطرف کنیم. البته دومین راهکار ما نیز این است که با شرکتهای کشتیرانی و نفتی انجام دادهایم تا نیازمندیهای آتی آنان را اخذ و صنایع را با آن همسو و همجهت کنیم.
رئیس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی افزود: معتقدیم در صورتی که منابع مالی متناسب و ترجیحی برای خریداران از صنایع داخلی تخصیص یابد بخش عمدهای از تقاضا به سمت صنایع داخلی سوق پیدا میکند و قطعا شاهد رونق جهشی در این صنعت خواهیم بود.
مسعودزاده درباره این اعتقاد که باید دولت ورود شناورهای خارجی را ممنوع کند یا تعرفه بالایی برای آن در نظر گیرد تا تولیدکننده داخلی به رونق برسد افزود: موضوع را نباید به صورت صفر و یک دید، بهترین تصمیم، تصمیمی است که منافع همگان را تامین کند بر این اساس در برخی از حوزهها مانند شناورهای یدککش، SAR (جستجو و نجات)، مسافربر، بارج و... که تجارب خوبی در ساخت داریم واقعا واردات توجیهی ندارد اما از سوی دیگر در خصوص شناورهایی که تجارب ساخت آن وجود ندارد نیز بهترین روش جوینت شدن شرکتهای کشتیسازی داخلی با شرکتهای خارجی است تا در قالب ساخت مشترک به تدریج به تجارب صنایع داخلی افزوده شود.
وی تاکید کرد: البته پیشنهادات مذکور با روح قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» و نیز «سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی» کاملا همخوانی دارد.
رئیس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی با اشاره به اینکه درخواست ما اهمیت دادن بیشتر به حوزه دریا در برنامه ششم توسعه بود به مارین تایمز گفت: خوشبختانه بندهایی مرتبط با حوزه دریا مخصوصا در بندهای سواحل مکران بهچشم میخورد که امیدواریم شاهد اجرایی شدن این بندها در قالب احکام، دستورالعملها و تبصرههای بودجه در طول سنوات اجرای این برنامه باشیم.
وی بیان کرد: در این شرایط مهمترین مشکل و معضل کشتیسازان، نبود سفارش ساخت به میزان تامین حداقل هزینههای جاری است که در بلندمدت سبب زیان دهی صنایع و از دست دادن منابع انسانی کارآمد خواهد شد. البته در حوزه شناورهای متوسط و کوچک که عموما از جنس آلومینیوم و کامپوزیت ساخته میشوند وضعیت تقاضا کمی بهتر است.
وی درباره چشمانداز آینده صنعت کشتیسازی در ایران با بیان اینکه به آینده این صنعت خوشبین هستیم گفت:لغو تحریمها،درک اهمیت دریا توسط مسئولان و تصمیمسازان و نیز عطش بازار در پساتحریم از دلایل این خوشبینی است، اما دستیابی به نتیجه این خوشبینی، مشروط به آن است که دستاوردهای گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم و از تصمیمگیریهای مقطعی کوتاهمدت پرهیز کنیم.
وی افزود: علاوه بر آن باید با توجه به تجارب گذشته و با یک نگاه کلان و آیندهنگرانه به آن نگاه کنیم و هرگونه تعامل با خارج و تامین نیازهای فوری نیز باید منجر به افزایش دانش و توان سازندگان داخلی و انتقال دانش و تجربه شود.
مسعودزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی چه برنامهها و تدابیری را برای بهرهگیری از دوران پساتحریم و رونق بخشی به صنعت کشتیسازی اندیشیده است؟ خاطرنشان کرد: در کمیته کشتیسازی بهدنبال یافتن راهی هستیم که در عین حال که سفارشات را به سمت شناورسازان داخلی سوق میدهد خواسته متقاضیان را نیز از لحاظ زمان، هزینه و کیفیت تامین کند.
وی ادامه داد: برای نیل به این منظور و هدف، دو راهکار مختلف باید انجام دهیم نخست اینکه بهدنبال تامین منابع مالی متناسب با ویژگی این صنعت از نوع تضامین، مدت زمان تنفس، بازپرداخت و نرخ بهره آن هستیم تا بتوانیم از این طریق مشکل تامین نقدینگی فعالان این صنعت را برطرف کنیم. البته دومین راهکار ما نیز این است که با شرکتهای کشتیرانی و نفتی انجام دادهایم تا نیازمندیهای آتی آنان را اخذ و صنایع را با آن همسو و همجهت کنیم.
رئیس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی افزود: معتقدیم در صورتی که منابع مالی متناسب و ترجیحی برای خریداران از صنایع داخلی تخصیص یابد بخش عمدهای از تقاضا به سمت صنایع داخلی سوق پیدا میکند و قطعا شاهد رونق جهشی در این صنعت خواهیم بود.
مسعودزاده درباره این اعتقاد که باید دولت ورود شناورهای خارجی را ممنوع کند یا تعرفه بالایی برای آن در نظر گیرد تا تولیدکننده داخلی به رونق برسد افزود: موضوع را نباید به صورت صفر و یک دید، بهترین تصمیم، تصمیمی است که منافع همگان را تامین کند بر این اساس در برخی از حوزهها مانند شناورهای یدککش، SAR (جستجو و نجات)، مسافربر، بارج و... که تجارب خوبی در ساخت داریم واقعا واردات توجیهی ندارد اما از سوی دیگر در خصوص شناورهایی که تجارب ساخت آن وجود ندارد نیز بهترین روش جوینت شدن شرکتهای کشتیسازی داخلی با شرکتهای خارجی است تا در قالب ساخت مشترک به تدریج به تجارب صنایع داخلی افزوده شود.
وی تاکید کرد: البته پیشنهادات مذکور با روح قانون «حداکثر استفاده از توان داخل» و نیز «سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی» کاملا همخوانی دارد.
رئیس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی با اشاره به اینکه درخواست ما اهمیت دادن بیشتر به حوزه دریا در برنامه ششم توسعه بود به مارین تایمز گفت: خوشبختانه بندهایی مرتبط با حوزه دریا مخصوصا در بندهای سواحل مکران بهچشم میخورد که امیدواریم شاهد اجرایی شدن این بندها در قالب احکام، دستورالعملها و تبصرههای بودجه در طول سنوات اجرای این برنامه باشیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *