"ایران و پاکستان" بنادر چابهار و گوادر را با خط ریلی متصل میکنند
خبرگزاری میزان - مقامات ایران و پاکستان در نشستی توافق کردند که بندر گوادر را به وسیله ساخت راه آهن به بندر چابهار متصل کنند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل به نقل از داون نیوز، علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان بلوچستان، که در رأس هیئتی 22 نفره به پاکستان سفر کرده است، با ثناء الله زهری، سروزیر جدید ایالت بلوچستان پاکستان، دیدار و گفتوگو کرد.
مقامات ایران و پاکستان در این دیدار به توافق رسیدند تا بنادر گوادر و چابهار را با خط ریلی متصل کنند.
در این دیدار همچنین قاچاق مواد مخدر، آمد و رفت غیر قانونی و سایر امور مرزی دو کشور نیز مورد بحث قرار گرفت.
بر اسا منابع پاکستانی، مقامات دولت ایالتی بلوچستان مسأله پرتاب موشکک به خاک پاکستان از سوی نیروهای مرزی ایران را نیز در این نشست مطرح کردند.
مقامات ایران و پاکستان در مورد تجارت، خدمات حمل و نقل و آغاز پروازهای خارجی از بندر گوادر به شهرهای مختلف ایرانی نیز توافق کردند.
در این دیدارها در مورد تشکیل کمیته دوجانبه برای نظارت امنیت مرزی و سایر امور مربوطه توافق شد و همچنین ایران قرار است 7 مگاوات برق بیشتر برای منطقه «مکران» بلوچستان فراهم کند.
نخستین قطار ویژه تجاری ایران و پاکستان در خرداد ماه سالجاری، شهر «کویته» پاکستان را به مقصد زاهدان ترک کرد و مدت زمان انتقال کالا بین ایران و پاکستان را به دو روز کاهش داد.
خرم دستگیر وزیر دارایی پاکستان چندی پیش در راس هیئتی به ایران سفر کرد تا از کاهش مبادلات تجاری دو جانبه جلوگیری کند.
آخرین موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور در دولت پرویز مشرف و در ماه مارس 2004 میلادی به امضا رسید و دو سال بعد نیز در سال 2006 اجرایی شد.
روابط تجاری ایران و پاکستان هرگز به حد روابط تجاری ایران و هند نبوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به بیش از یک میلیارد دلار نمی رسد و این رقم از زمان روی کار آمدن دولت شریف کمتر نیز شده است.
در سال 2013 و 2014 صادرات پاکستان به ایران 84 درصد کاهش یافت و از 97.7 میلیون دلار به 53 میلیون دلار رسید.
مقامات ایران و پاکستان در این دیدار به توافق رسیدند تا بنادر گوادر و چابهار را با خط ریلی متصل کنند.
در این دیدار همچنین قاچاق مواد مخدر، آمد و رفت غیر قانونی و سایر امور مرزی دو کشور نیز مورد بحث قرار گرفت.
بر اسا منابع پاکستانی، مقامات دولت ایالتی بلوچستان مسأله پرتاب موشکک به خاک پاکستان از سوی نیروهای مرزی ایران را نیز در این نشست مطرح کردند.
مقامات ایران و پاکستان در مورد تجارت، خدمات حمل و نقل و آغاز پروازهای خارجی از بندر گوادر به شهرهای مختلف ایرانی نیز توافق کردند.
در این دیدارها در مورد تشکیل کمیته دوجانبه برای نظارت امنیت مرزی و سایر امور مربوطه توافق شد و همچنین ایران قرار است 7 مگاوات برق بیشتر برای منطقه «مکران» بلوچستان فراهم کند.
نخستین قطار ویژه تجاری ایران و پاکستان در خرداد ماه سالجاری، شهر «کویته» پاکستان را به مقصد زاهدان ترک کرد و مدت زمان انتقال کالا بین ایران و پاکستان را به دو روز کاهش داد.
خرم دستگیر وزیر دارایی پاکستان چندی پیش در راس هیئتی به ایران سفر کرد تا از کاهش مبادلات تجاری دو جانبه جلوگیری کند.
آخرین موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور در دولت پرویز مشرف و در ماه مارس 2004 میلادی به امضا رسید و دو سال بعد نیز در سال 2006 اجرایی شد.
روابط تجاری ایران و پاکستان هرگز به حد روابط تجاری ایران و هند نبوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به بیش از یک میلیارد دلار نمی رسد و این رقم از زمان روی کار آمدن دولت شریف کمتر نیز شده است.
در سال 2013 و 2014 صادرات پاکستان به ایران 84 درصد کاهش یافت و از 97.7 میلیون دلار به 53 میلیون دلار رسید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *