اختصاص ۲۵ میلیارد دلار از "کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد" به انرژی "پاکستان"
خبرگزاری میزان - در حال که سالهاست پاکستان از بحران انرژی رنج میبرد، وزیر توسعه و برنامهریزی این کشور نیز اعلام کرده که اسلامآبادسه پروژه در حوزه انرژی را با هزینه ۲۵ میلیارد دلاری بر اساس "کریدور اقتصادی پکن- اسلامآباد" راه اندازی خواهد کرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل به نقل از "اکسپرس تریبون"، "احسن اقبال" وزیر توسعه و برنامهریزی پاکستان در «کنفرانس همه حزبی» (APC) که به همت حزب "ملی بلوچستان" شاخه «منگل» برگزار شد، اعلام کرد: دولت فدرال تصمیم گرفته که سه پروژه انرژی با هزینه 25 میلیارد دلاری بر اساس کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد را در ایالتهای «بلوچستان»، «پنجاب» و «سند» راه اندازی کند.
به گفته وزیر توسعه و برنامهریزی پاکستان، پروژههای انرژی با ارزش 7.1، 6.9 و 11.5 میلیارد دلار در ایالتهای بلوچستان، پنجاب و سند به ترتیب اجرایی خواهند شد.
این در حالی است که حزب عمومی ملی بلوچستان چندی پیش اعلام کرده بود که «کنفرانس همه حزبی» پاکستان را برای ملاحظات رهبران سیاسی این کشور در مورد کریدور اقتصادی در اسلامآباد برگزار خواهد کرد.
بر اساس گزارش رسانهای پاکستان، دولت اسلامآباد در ماه آوریل سال گذشته توافقنامه 46 میلیارد دلاری با چین امضا کرد که حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.
هدف از کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد اتصال بندر «گوادر» پاکستان با «سین کیانگ» چین است که از طریق بزرگراهها، راه آهن و خط لولههای سه هزار کیلومتری متصل خواهد شد.
رهبران سیاسی همه احزاب و ایالتهای پاکستان در حالی در این کنفرانس حضور داشتند که سفارت چین چندی پیش تاکید کرده بود که احزاب سیاسی پاکستان با کنار گذاشتن اختلافات، روابط با یکدیگر را تقویت و فضای مناسب برای ساخت این کریدور را فراهم کنند.
این در حالی است که «شاه محمود قریشی» معاون رئیس و «شیرین مزاری» سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان در دیدار با سفیر چین در اسلامآباد اعلام کردند که ایالت «خیبر پختونخوا» هیچ مشکلی با کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد ندارد.
قریشی در کنفرانس همه حزبی از دولت اسلامآباد خواست که مسیر غربی کریدور اقتصادی که ایالت خیبر پختونخوا را با این کریدور وصل خواهد کرد، پیشتر از همه تکمیل شود.
وی دولت فدرال را متهم کرد که از تعهد خود عقبنشینی کرده است زیرا تنها ساخت جاده برای ایالت خیبرپختونخوا کافی نیست.
قریشی گفت: خواستههای حزب تحریک انصاف از مسیر غربی شامل توسعه زیرساختها، ریلی راه آهن، فیبرهای نوری، ال ان جی و عرضه بدون وقفه برق بوده است.
«پرویز ختک» سروزیر ایالت خیبرپختونخوا نیز چندی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به مسیر جدید کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد اظهار داشت: همه مزایای کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد به ایالت پنجاب اختصاص یافته در حالی که در مسیر غربی این کریدور تنها یک جاده ساخته خواهد شد.
ختک گفته بود که علاوه بر ایالت خیبرپختونخوا، دولت فدرال از مزایای ایالتهای سند، بلوچستان و «گلگت بلتستان» نیز در این پروژهها صرفنظر کرده است.
وی تصریح کرد که در صورت عدم پذیرش خواستههای دولت ایالتی خیبرپختونخوا، به وسیله نشست احزاب اپوزیسیون در مورد مقابله با دولت فدرال تصمیم خواهیم گرفت.
به گفته وزیر توسعه و برنامهریزی پاکستان، پروژههای انرژی با ارزش 7.1، 6.9 و 11.5 میلیارد دلار در ایالتهای بلوچستان، پنجاب و سند به ترتیب اجرایی خواهند شد.
این در حالی است که حزب عمومی ملی بلوچستان چندی پیش اعلام کرده بود که «کنفرانس همه حزبی» پاکستان را برای ملاحظات رهبران سیاسی این کشور در مورد کریدور اقتصادی در اسلامآباد برگزار خواهد کرد.
بر اساس گزارش رسانهای پاکستان، دولت اسلامآباد در ماه آوریل سال گذشته توافقنامه 46 میلیارد دلاری با چین امضا کرد که حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.
هدف از کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد اتصال بندر «گوادر» پاکستان با «سین کیانگ» چین است که از طریق بزرگراهها، راه آهن و خط لولههای سه هزار کیلومتری متصل خواهد شد.
رهبران سیاسی همه احزاب و ایالتهای پاکستان در حالی در این کنفرانس حضور داشتند که سفارت چین چندی پیش تاکید کرده بود که احزاب سیاسی پاکستان با کنار گذاشتن اختلافات، روابط با یکدیگر را تقویت و فضای مناسب برای ساخت این کریدور را فراهم کنند.
این در حالی است که «شاه محمود قریشی» معاون رئیس و «شیرین مزاری» سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان در دیدار با سفیر چین در اسلامآباد اعلام کردند که ایالت «خیبر پختونخوا» هیچ مشکلی با کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد ندارد.
قریشی در کنفرانس همه حزبی از دولت اسلامآباد خواست که مسیر غربی کریدور اقتصادی که ایالت خیبر پختونخوا را با این کریدور وصل خواهد کرد، پیشتر از همه تکمیل شود.
وی دولت فدرال را متهم کرد که از تعهد خود عقبنشینی کرده است زیرا تنها ساخت جاده برای ایالت خیبرپختونخوا کافی نیست.
قریشی گفت: خواستههای حزب تحریک انصاف از مسیر غربی شامل توسعه زیرساختها، ریلی راه آهن، فیبرهای نوری، ال ان جی و عرضه بدون وقفه برق بوده است.
«پرویز ختک» سروزیر ایالت خیبرپختونخوا نیز چندی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به مسیر جدید کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد اظهار داشت: همه مزایای کریدور اقتصادی پکن - اسلامآباد به ایالت پنجاب اختصاص یافته در حالی که در مسیر غربی این کریدور تنها یک جاده ساخته خواهد شد.
ختک گفته بود که علاوه بر ایالت خیبرپختونخوا، دولت فدرال از مزایای ایالتهای سند، بلوچستان و «گلگت بلتستان» نیز در این پروژهها صرفنظر کرده است.
وی تصریح کرد که در صورت عدم پذیرش خواستههای دولت ایالتی خیبرپختونخوا، به وسیله نشست احزاب اپوزیسیون در مورد مقابله با دولت فدرال تصمیم خواهیم گرفت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *