2016 سال امیدواری "روسیه" برای پایان رخوت سینمای ملی
خبرگزاری میزان - روسیه با نامگذاری 2016 به عنوان سال سینما در صدد پایان دادن به رخوت هنر هفتم در این کشور است که با وجود میراث داری سینمای معناگرای شوروی، کم فروغ شده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل ، در آخرین روزهای سال 2015 در نشست شورای فرهنگ روسیه به ریاست «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور در کاخ کرملین مسائل اصلی مربوط به این حوزه بویژه سینما بررسی شد.
پوتین در پایان این نشست تاکید کرد که فرهنگ باید دور از سیاست باشد تا بتواند حتی با وخیم شدن اوضاع، به عنوان پل بین کشورها بهره برداری شود.
به نظر می رسد، روسیه برای توسعه صنعت سینمای خود در دوران جدید می خواهد از تجربه کارآمد ساختارهای منسجم دوران شوروی سابق در این بخش استفاده کند که دستاورد آن سینمایی پردرخشش بود ولی پس از فروپاشی در سال 1991 رو به افول نهاد.
«کارِن شاه نظروف» کارگردان مشهور روسیه در این زمینه تاکید کرده است که برای ساخت فیلم و بازاریابی سینمایی وجود نظامی شبیه شوروی سابق ضروری است.
براساس این ساختار، مدیریت متمرکز تمامی امور مرتبط با صنعت هنر هفتم را زیر نظر خواهد گرفت و راهبرد توسعه را به صورت زمانبندی در اقتصاد سینما، تولید، تقویت نمایش فیلم های داخلی در سینماهای کشور، گیشه و مهم تر از همه بازاریابی خارجی هدف گذاری خواهد کرد.
روسیه امیدوار است بتواند با اجرای سیاست های جدید، جایگاه والاتری برای سینمای ملی در بخش نمایش داخلی و همچنین خارجی پیدا کند و همزمان با کاهش دادن نمایش فیلم های خارجی به ویژه هالیوودی، شمار تماشاگران را نیز افزایش دهد.
آخرین آمارهای انتشار یافته نشان می دهد که شمار تماشاگران سینما در دوره 10 ماهه سال 2015، کاهش زیادی یافته و از 34میلیون در سال 2014 به 24 میلیون در سالجاری رسیده است.
این افت در شمار سینماروها سبب شده، درآمد بخش سینمایی نیز 30 درصد کم شود و از 123 میلیون دلار به 95 میلیون دلار کاهش یابد که به اجرای برنامه های توسعه ای در این بخش ضربه زده است.
از سوی دیگر، سهم کم نمایش فیلم های تولید شده در روسیه نسبت به فیلم های خارجی نگران کننده است، زیرا در سال 2015 نیز نسبت به سال پیش از آن، کل فیلم های به نمایش در آمده که تولید روسیه بوده اند در حد 18 درصد متوقف مانده و هیچ رشدی نکرده است.
سینمای روسیه افزون بر مشکلات تولید و گیشه، در بخش بین المللی و حضور در جشنواره ها به ویژه اسکار نیز نتوانسته آرزوهای خود را برای کسب عناوین و جایزه های معتبر و همچنین نمایش خارجی برآورده کند.
این وضعیت و احتمال تداوم آن، سبب شده است دست اندرکاران هنر هفتم روسیه برای ارتقای سینمای این کشور در عرصه ملی و بین المللی اقداماتی انجام دهند که مهمترین برنامه اعلام شده در این زمینه جذب همکاری منطقه ای برای تشکیل «آکادمی سینمایی اورآسیا» است.
براساس برنامه اداره سینمایی وزارت فرهنگ روسیه، این آکادمی که قرار است سال 2017 تاسیس شود، در صدد است برای خارج کردن سینمای این کشور و اعضا از توقف و رکود و همچنین ایجاد یک ارتباط و تعامل سینمایی برای بوجود آوردن بازار منطقه ای، نسخه «اسکار روسی» را اجرا کند.
روسیه با پیشگامی در اجرای این راهبرد، امیدوار است بتواند در کنار چین و هند به عنوان دیگر اعضای آکادمی سینمای اورآسیا، جایگاه محوری در سینمای منطقه پیدا کند و در کنار افزایش فیلم های تولید شده در داخل، بازار خارجی نیز برای نمایش فیلم های روسی پیدا کند.
براساس این راهبرد سینمایی که قرار است برنامه های آن سال 2016 در جشنواره بین المللی سینمای مسکو اعلام شود، آکادمی سینمای اوراسیا سال 2017 و در نخستین گام توسط روسیه، چین و هند کار خود را آغاز خواهد کرد.
اکنون روسیه امیدوار است با سرمایه هنری و آوازه سینمای تقریبا شناخته شده انسانی و حماسی دوران شوروی و کارگردانان شناخته شده صاحب سبک آن زمان مانند "آندره تارکوفسکی" خالق آثار جهانی شده "نوستالژی"، "سولاریس"، "قربانی کردن" و همچنین "الدار ریزانف" سینماگر دوران شوروی سابق که هفته پیش فوت کرد، بتواند دوباره در عرصه هنر هفتم جایگاه خود را بازیابد.
پوتین در پایان این نشست تاکید کرد که فرهنگ باید دور از سیاست باشد تا بتواند حتی با وخیم شدن اوضاع، به عنوان پل بین کشورها بهره برداری شود.
به نظر می رسد، روسیه برای توسعه صنعت سینمای خود در دوران جدید می خواهد از تجربه کارآمد ساختارهای منسجم دوران شوروی سابق در این بخش استفاده کند که دستاورد آن سینمایی پردرخشش بود ولی پس از فروپاشی در سال 1991 رو به افول نهاد.
«کارِن شاه نظروف» کارگردان مشهور روسیه در این زمینه تاکید کرده است که برای ساخت فیلم و بازاریابی سینمایی وجود نظامی شبیه شوروی سابق ضروری است.
براساس این ساختار، مدیریت متمرکز تمامی امور مرتبط با صنعت هنر هفتم را زیر نظر خواهد گرفت و راهبرد توسعه را به صورت زمانبندی در اقتصاد سینما، تولید، تقویت نمایش فیلم های داخلی در سینماهای کشور، گیشه و مهم تر از همه بازاریابی خارجی هدف گذاری خواهد کرد.
روسیه امیدوار است بتواند با اجرای سیاست های جدید، جایگاه والاتری برای سینمای ملی در بخش نمایش داخلی و همچنین خارجی پیدا کند و همزمان با کاهش دادن نمایش فیلم های خارجی به ویژه هالیوودی، شمار تماشاگران را نیز افزایش دهد.
آخرین آمارهای انتشار یافته نشان می دهد که شمار تماشاگران سینما در دوره 10 ماهه سال 2015، کاهش زیادی یافته و از 34میلیون در سال 2014 به 24 میلیون در سالجاری رسیده است.
این افت در شمار سینماروها سبب شده، درآمد بخش سینمایی نیز 30 درصد کم شود و از 123 میلیون دلار به 95 میلیون دلار کاهش یابد که به اجرای برنامه های توسعه ای در این بخش ضربه زده است.
از سوی دیگر، سهم کم نمایش فیلم های تولید شده در روسیه نسبت به فیلم های خارجی نگران کننده است، زیرا در سال 2015 نیز نسبت به سال پیش از آن، کل فیلم های به نمایش در آمده که تولید روسیه بوده اند در حد 18 درصد متوقف مانده و هیچ رشدی نکرده است.
سینمای روسیه افزون بر مشکلات تولید و گیشه، در بخش بین المللی و حضور در جشنواره ها به ویژه اسکار نیز نتوانسته آرزوهای خود را برای کسب عناوین و جایزه های معتبر و همچنین نمایش خارجی برآورده کند.
این وضعیت و احتمال تداوم آن، سبب شده است دست اندرکاران هنر هفتم روسیه برای ارتقای سینمای این کشور در عرصه ملی و بین المللی اقداماتی انجام دهند که مهمترین برنامه اعلام شده در این زمینه جذب همکاری منطقه ای برای تشکیل «آکادمی سینمایی اورآسیا» است.
براساس برنامه اداره سینمایی وزارت فرهنگ روسیه، این آکادمی که قرار است سال 2017 تاسیس شود، در صدد است برای خارج کردن سینمای این کشور و اعضا از توقف و رکود و همچنین ایجاد یک ارتباط و تعامل سینمایی برای بوجود آوردن بازار منطقه ای، نسخه «اسکار روسی» را اجرا کند.
روسیه با پیشگامی در اجرای این راهبرد، امیدوار است بتواند در کنار چین و هند به عنوان دیگر اعضای آکادمی سینمای اورآسیا، جایگاه محوری در سینمای منطقه پیدا کند و در کنار افزایش فیلم های تولید شده در داخل، بازار خارجی نیز برای نمایش فیلم های روسی پیدا کند.
براساس این راهبرد سینمایی که قرار است برنامه های آن سال 2016 در جشنواره بین المللی سینمای مسکو اعلام شود، آکادمی سینمای اوراسیا سال 2017 و در نخستین گام توسط روسیه، چین و هند کار خود را آغاز خواهد کرد.
اکنون روسیه امیدوار است با سرمایه هنری و آوازه سینمای تقریبا شناخته شده انسانی و حماسی دوران شوروی و کارگردانان شناخته شده صاحب سبک آن زمان مانند "آندره تارکوفسکی" خالق آثار جهانی شده "نوستالژی"، "سولاریس"، "قربانی کردن" و همچنین "الدار ریزانف" سینماگر دوران شوروی سابق که هفته پیش فوت کرد، بتواند دوباره در عرصه هنر هفتم جایگاه خود را بازیابد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *