خط خصومت و نفوذ
هنوز مدت زیادی از تایید مشروط طرح اقدام جامع مشترک توسط رهبر معظم انقلاب نگذشته است که خبرها، از خیز جدید مقامات آمریکایی برای مقابله با نظام اسلامی به شکل عام و نقض تعهدات برجام به صورت خاص حکایت دارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، در یکی از شهرستان های کشورمان، عروس و داماد با وانت زامیاد به خانه بخت رفتند.
آغاز مذاکرات هستهای بین ایران و آمریکا از همان ابتدا با دشواری، بیاعتمادی و چالشهای دشمنی زورگو و مستبد همراه بود.
هنوز مدت زیادی از تایید مشروط طرح اقدام جامع مشترک توسط رهبر معظم انقلاب نگذشته است که خبرها، از خیز جدید مقامات آمریکایی برای مقابله با نظام اسلامی به شکل عام و نقض تعهدات برجام به صورت خاص حکایت دارد.
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن روند رفع تحریمهای ضدایرانی دشوارتر میشود. بررسی و تامل نکات ذیل میتواند برخی از زوایای اقدام خصمانه اخیر آمریکا را روشن کند:
1- پنجشنبه هفته گذشته، قانونگذاران آمریکا، بعد از تصویب طرحی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که خواستار کاستن اختیارات دولت برای رفع تحریمها علیه ایران است دو طرح ضد ایرانی دیگر هم معرفی کرده است.
این سه طرح عبارتند از: اول: «عدم تحمل اقدامات تروریستی» که منظور از آن، اعمال تحریمها علیه ایران در صورت توسل کشورمان به آنچه که اقدامات «تروریستی» خوانده میباشد، دوم: «خاتمه برنامه تسلیحات هستهای ایران قبل از تخفیف تحریمها» که خواستار ارائه گزارشی درباره ابعاد نظامی برنامه هستهای ایران و ممانعت از تخفیف تحریمها تا زمانی است که تهران به نحوی قابل راستیآزمایی، «تمامی ابعاد نظامی» را خاتمه دهد و سوم «طرح تحریم و جلوگیری از موشکهای بالستیک ایران».
هدف از این طرح، وضع تحریم علیه افرادی عنوان شده که با ورود و خروج سلاحهای متعارف پیشرفته یا موشکهای بالستیک، فناوریها، اجزا، قطعات یا اطلاعات فنی به ایران و از آن به این کشور در زمینه سلاحهای متعارف پیشرفته یا موشکهای بالستیک کمک کنند.
2- تلاش مقامات کشورمان برای اجرای متعهدانه و صادقانه آنچه که در برنامه جامع اقدام مشترک وعده کردهاند در حالی است که مسئولین آمریکایی همچنان بر طبل عداوت و دشمنی خود میکوبند و بر اساس پیشبینیها، هدف آنان ادامه و حتی افزایش تحریمها پس از توافق هستهای است. در این راستا میتوان به اظهارات «پائول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که گفته است: «مجلس منتظر اقدام رئیسجمهور نمیماند» و بنا دارند تحریمهای جدیدی علیه کشورمان را به رأی بگذارند. بنابراین، حتی اگر فرض را بر تصمیم هئیت حاکمه آمریکا برای اجرای صحیح برجام قرار دهیم روشن است که رویه دستگاه قانونگذاری این کشور در راستای منافع لابیهای پرنفوذ صهیونیستی و وابسته به برخی کشورهای مرتجع عرب قرار دارد.
3- اقدامات گسترده و تحرکات مجلس نمایندگان، تنها بخشی از کارشکنیهای مقامات آمریکایی در مسیر توافقات صورت گرفته است.
بخش دیگر ماجرا با دستگاه اجرایی و مقامات کاخ سفید مرتبط است که گزاره پیشین این نوشتار یعنی «باور ناپذیر بودن تلاش آمریکا» برای اجرای برجام است. روز گذشته نشریه «هیل» که بازوی رسانهای کنگره آمریکا محسوب میگردد در گزارشی تصریح کرده بود احتمالا پس از اجرای توافق هستهای، کاخ سفید برخی تدابیر را برای مجازات ایران اتخاذ خواهد کرد؛ تدابیری که پیش از این برای اجرای توافقنامه هستهای از اجرای آن خودداری کرده بود.
این گزارش به سادگی گویای این حقیقت است که دولت آمریکا با همه تردیدها در اغراضش برای اجرای توافق هستهای، تضمینی برای ادامه اقدامات و فعالیتهای غیر هستهای – از جمله ارتقاء توان بازدارندگی و موشکی - به کشورمان نمیدهد و طرح این موضوعات این چنینی، تنها برای استمزاج واکنش ایران ارزیابی میگردد.
4- نکته جالب ماجرا اینجاست که شواهد و قرائن نشان میدهد روز لغو تمامی تحریمها که موعد آن امروز (دوشنبه) بود، عقب افتاده و با تاخیر مجدد همراه خواهد بود. این امر را نمیتوان جدای از تحولات منطقهای و شیطنتهای عربستان سعودی که از هیچ اقدامی برای سنگاندازی در مسیر توافق هستهای فروگذار نکرده است، تحلیل و تفسیر نمود. با عنایت به اینکه مسئولین کشورمان تعهدات خود را در راستای اجرای برجام دادهاند و با توجه به وخامت بازارهای مالی آمریکا و اروپا و نیز وابستگی آنها به نفت ارزانقیمتی که مقامات ریاض به آنها هدیه کردهاند، تردید و تعلل کشورهای گروه 1+5، جای تامل دارد.
با توجه به گزارههای فوق میتوان نتیجه گرفت که :
الف: نوک پیکان طرح نمایندگان آمریکا، توان نظامی، نهادها و افرادی را هدف قرار داده است که با یکی از شاخصههای بارز بازدارندگی نظام اسلامی در ارتباط است. موضع خصمانه رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی از متحدین مرتجع این کشور در کنار تهدیدات تروریستی در کشورهای منطقه، تعلل طرف غربی در لغو تحریمها و تصمیم کنگره برای سنگاندازی در رفع تحریمها و حتی افزایش تحریمها، همه و همه بر تحولاتی جدید در آینده نزدیک گواهی میدهد.
ب: سناریو و تحولات جدید که بدون استثناء بر بنای پوسیده هژمونی جهانی آمریکا استوار است، میتواند شاخصهها و مولفههایی ناظر به تحولات داخلی کشور از جمله انتخابات مهم و سرنوشتساز مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داشته باشد. مقامات آمریکایی همواره در بزنگاههای حساس انقلاب و مقاطع تاثیرگذار کشور، بیشترین هجمه خود را به نظام اسلامی معطوف کردهاند و فتنه 88 نمونهای عبرتآموز در اینباره است.
از آنجا که آدرس غلط برخی جریان ها باعث شد کاخ سفید بارها و بارها، فشار اقتصادی و تحریمها را عامل آمادگی و حضور ایران در میز مذاکرات ذکر کند، میتوان نتیجه گرفت که در حال حاضر هیچ اهرم فشار و بستری مناسبتر از افزایش تحریمها و تاخیر در رفع آنها برای «نفوذ» در مقدرات کشور وجود ندارد.
سوال اینجاست که اگر برخی در داخل حل ابتداییترین و اساسیترین امورات کشور را به حل موضوع هستهای گره بزنند، چرا مقامات آمریکایی نباید از این حربه برای تاثیرگذاری در فضای سیاسی کشور استفاده کنند.
بنابراین در این شرایط حساس و با توجه به سابقه عهدشکنی مکرر آمریکا و متحدانش در اجرای تعهدات خود – بدون اینکه پاسخی قانع کننده داشته باشند – ضروری است مسئولین کشورمان تمام همت خود را صرف تحلیل و رصد دقیق تحولات آمریکا نمایند.
مجلس شورای اسلامی نیز به وظیفه خود در پایش روند اجرای توافق و رفع تحریمها بدون کوچکترین ملاحظه و با رعایت مصالح کلی نظام عمل خواهد کرد و در صورتی که دولت آمریکا مانع طرحهای کارشکنانه مجلس نمایندگان آمریکا نگردد، اقدامات متقابل و مقتدرانهای را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
در پایان لازم است به نکات نابی که مقام معظم رهبری در دستورالعمل اجرای مشروط برجام یادآور شدهاند و ناظر به گزارههایی است که در این یادداشت به آنها تصریح شده، اشارهای هر چند مختصر داشته باشیم: «دولت ايالت آمريكا در قضيه هستهای و نه در هيچ مسأله ديگري، در برابر ايران رويكردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل كند... و اين دشمني تا هنگامي كه جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس كند ادامه خواهد داشت.»
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
آغاز مذاکرات هستهای بین ایران و آمریکا از همان ابتدا با دشواری، بیاعتمادی و چالشهای دشمنی زورگو و مستبد همراه بود.
هنوز مدت زیادی از تایید مشروط طرح اقدام جامع مشترک توسط رهبر معظم انقلاب نگذشته است که خبرها، از خیز جدید مقامات آمریکایی برای مقابله با نظام اسلامی به شکل عام و نقض تعهدات برجام به صورت خاص حکایت دارد.
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً طرحی را تصویب کرده است که بر اساس آن روند رفع تحریمهای ضدایرانی دشوارتر میشود. بررسی و تامل نکات ذیل میتواند برخی از زوایای اقدام خصمانه اخیر آمریکا را روشن کند:
1- پنجشنبه هفته گذشته، قانونگذاران آمریکا، بعد از تصویب طرحی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که خواستار کاستن اختیارات دولت برای رفع تحریمها علیه ایران است دو طرح ضد ایرانی دیگر هم معرفی کرده است.
این سه طرح عبارتند از: اول: «عدم تحمل اقدامات تروریستی» که منظور از آن، اعمال تحریمها علیه ایران در صورت توسل کشورمان به آنچه که اقدامات «تروریستی» خوانده میباشد، دوم: «خاتمه برنامه تسلیحات هستهای ایران قبل از تخفیف تحریمها» که خواستار ارائه گزارشی درباره ابعاد نظامی برنامه هستهای ایران و ممانعت از تخفیف تحریمها تا زمانی است که تهران به نحوی قابل راستیآزمایی، «تمامی ابعاد نظامی» را خاتمه دهد و سوم «طرح تحریم و جلوگیری از موشکهای بالستیک ایران».
هدف از این طرح، وضع تحریم علیه افرادی عنوان شده که با ورود و خروج سلاحهای متعارف پیشرفته یا موشکهای بالستیک، فناوریها، اجزا، قطعات یا اطلاعات فنی به ایران و از آن به این کشور در زمینه سلاحهای متعارف پیشرفته یا موشکهای بالستیک کمک کنند.
2- تلاش مقامات کشورمان برای اجرای متعهدانه و صادقانه آنچه که در برنامه جامع اقدام مشترک وعده کردهاند در حالی است که مسئولین آمریکایی همچنان بر طبل عداوت و دشمنی خود میکوبند و بر اساس پیشبینیها، هدف آنان ادامه و حتی افزایش تحریمها پس از توافق هستهای است. در این راستا میتوان به اظهارات «پائول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که گفته است: «مجلس منتظر اقدام رئیسجمهور نمیماند» و بنا دارند تحریمهای جدیدی علیه کشورمان را به رأی بگذارند. بنابراین، حتی اگر فرض را بر تصمیم هئیت حاکمه آمریکا برای اجرای صحیح برجام قرار دهیم روشن است که رویه دستگاه قانونگذاری این کشور در راستای منافع لابیهای پرنفوذ صهیونیستی و وابسته به برخی کشورهای مرتجع عرب قرار دارد.
3- اقدامات گسترده و تحرکات مجلس نمایندگان، تنها بخشی از کارشکنیهای مقامات آمریکایی در مسیر توافقات صورت گرفته است.
بخش دیگر ماجرا با دستگاه اجرایی و مقامات کاخ سفید مرتبط است که گزاره پیشین این نوشتار یعنی «باور ناپذیر بودن تلاش آمریکا» برای اجرای برجام است. روز گذشته نشریه «هیل» که بازوی رسانهای کنگره آمریکا محسوب میگردد در گزارشی تصریح کرده بود احتمالا پس از اجرای توافق هستهای، کاخ سفید برخی تدابیر را برای مجازات ایران اتخاذ خواهد کرد؛ تدابیری که پیش از این برای اجرای توافقنامه هستهای از اجرای آن خودداری کرده بود.
این گزارش به سادگی گویای این حقیقت است که دولت آمریکا با همه تردیدها در اغراضش برای اجرای توافق هستهای، تضمینی برای ادامه اقدامات و فعالیتهای غیر هستهای – از جمله ارتقاء توان بازدارندگی و موشکی - به کشورمان نمیدهد و طرح این موضوعات این چنینی، تنها برای استمزاج واکنش ایران ارزیابی میگردد.
4- نکته جالب ماجرا اینجاست که شواهد و قرائن نشان میدهد روز لغو تمامی تحریمها که موعد آن امروز (دوشنبه) بود، عقب افتاده و با تاخیر مجدد همراه خواهد بود. این امر را نمیتوان جدای از تحولات منطقهای و شیطنتهای عربستان سعودی که از هیچ اقدامی برای سنگاندازی در مسیر توافق هستهای فروگذار نکرده است، تحلیل و تفسیر نمود. با عنایت به اینکه مسئولین کشورمان تعهدات خود را در راستای اجرای برجام دادهاند و با توجه به وخامت بازارهای مالی آمریکا و اروپا و نیز وابستگی آنها به نفت ارزانقیمتی که مقامات ریاض به آنها هدیه کردهاند، تردید و تعلل کشورهای گروه 1+5، جای تامل دارد.
با توجه به گزارههای فوق میتوان نتیجه گرفت که :
الف: نوک پیکان طرح نمایندگان آمریکا، توان نظامی، نهادها و افرادی را هدف قرار داده است که با یکی از شاخصههای بارز بازدارندگی نظام اسلامی در ارتباط است. موضع خصمانه رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی از متحدین مرتجع این کشور در کنار تهدیدات تروریستی در کشورهای منطقه، تعلل طرف غربی در لغو تحریمها و تصمیم کنگره برای سنگاندازی در رفع تحریمها و حتی افزایش تحریمها، همه و همه بر تحولاتی جدید در آینده نزدیک گواهی میدهد.
ب: سناریو و تحولات جدید که بدون استثناء بر بنای پوسیده هژمونی جهانی آمریکا استوار است، میتواند شاخصهها و مولفههایی ناظر به تحولات داخلی کشور از جمله انتخابات مهم و سرنوشتساز مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داشته باشد. مقامات آمریکایی همواره در بزنگاههای حساس انقلاب و مقاطع تاثیرگذار کشور، بیشترین هجمه خود را به نظام اسلامی معطوف کردهاند و فتنه 88 نمونهای عبرتآموز در اینباره است.
از آنجا که آدرس غلط برخی جریان ها باعث شد کاخ سفید بارها و بارها، فشار اقتصادی و تحریمها را عامل آمادگی و حضور ایران در میز مذاکرات ذکر کند، میتوان نتیجه گرفت که در حال حاضر هیچ اهرم فشار و بستری مناسبتر از افزایش تحریمها و تاخیر در رفع آنها برای «نفوذ» در مقدرات کشور وجود ندارد.
سوال اینجاست که اگر برخی در داخل حل ابتداییترین و اساسیترین امورات کشور را به حل موضوع هستهای گره بزنند، چرا مقامات آمریکایی نباید از این حربه برای تاثیرگذاری در فضای سیاسی کشور استفاده کنند.
بنابراین در این شرایط حساس و با توجه به سابقه عهدشکنی مکرر آمریکا و متحدانش در اجرای تعهدات خود – بدون اینکه پاسخی قانع کننده داشته باشند – ضروری است مسئولین کشورمان تمام همت خود را صرف تحلیل و رصد دقیق تحولات آمریکا نمایند.
مجلس شورای اسلامی نیز به وظیفه خود در پایش روند اجرای توافق و رفع تحریمها بدون کوچکترین ملاحظه و با رعایت مصالح کلی نظام عمل خواهد کرد و در صورتی که دولت آمریکا مانع طرحهای کارشکنانه مجلس نمایندگان آمریکا نگردد، اقدامات متقابل و مقتدرانهای را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
در پایان لازم است به نکات نابی که مقام معظم رهبری در دستورالعمل اجرای مشروط برجام یادآور شدهاند و ناظر به گزارههایی است که در این یادداشت به آنها تصریح شده، اشارهای هر چند مختصر داشته باشیم: «دولت ايالت آمريكا در قضيه هستهای و نه در هيچ مسأله ديگري، در برابر ايران رويكردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل كند... و اين دشمني تا هنگامي كه جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس كند ادامه خواهد داشت.»
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *