تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری ممنوع میشود
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه 1395 به تصویب کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اجتماعی میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، سعید متصدی در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه هر موتورسیکلت 4 تا 5 برابر خودرو استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلتهای در حال تردد بویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلتهای کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیکلتهای انژکتوری گفت: جایگزین موتورسیکلتهای کاربراتوری موتورسیکلتهای برقی و انژکتوری هستند.
وی با اشاره به قیمت بالای موتورسیکلتهای برقی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهرهبرداران برای خرید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیازمند مشوقهای تشویقی و بستههای حمایتی هستیم. فرصت داده شده به تولیدکنندگان موتورسیکلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آنها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است.
متصدی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست بر حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها گفت: در این جهت سود واردات کلیه قطعات موتورسیکلتهای برقی هیبریدی صفر شده است. جمع بندی تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه، در هیات دولت به عنوان مصوبه حوزه موتورسیکلتها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه، امیرحسین قناتی، مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته درجهت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: به رغم تلاشهای صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلتهای کنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه که بدون رعایت آنها از سوی تولید کنندگان، شمارهگذاری موتورسیکلتها صورت نمیگیرد، بازهم نمیتوانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه تعهد باید قابل انجام باشد، اظهارکرد: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه سال 95 است. برخی از اشکالات مطروحه در بحث موتورسیکلتها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهرهبرداران در استفاده از موتورسیکلت و نبود نظارت دقیق و جدی در این خصوص است.
مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات مطروحه افزایش تعرفه واردات گمرکی موتورسیکلت کاربراتوری است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولیدکنندگان اعلام کرده است که هیچ گونه ثبت سفارشی در خصوص موتورسیکلت کاربراتوری نخواهند پذیرفت.
در بخش دیگری از این جلسه، داود کشاورزیان - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، اخذ مصوبه دولت برای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری را پشتوانهای مطمئن برای به نتیجه رسیدن این موضوع دانست و گفت: در کنار این موضوع باید نحوه برخورد با موتور سیکلتهای آلاینده در حال تردد کنونی هم مشخص شود.
سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا نیز ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه، گفت: حذف فاصله تعریف شده میان توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تا توقف شمارهگذاری، اقدام موثری در کسب نتیجه بهتر است.
سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه با اشاره به تکنولوژی قدیمی و غیراستاندارد موتورسیکلتهای کاربراتوری، اظهارکرد: آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد این موتورسیکلتها به ویژه در تهران، در کنار آسیبها و تخلفات اجتماعی که با این وسیله نقلیه صورت میگیرد، بهرهبرداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه میکند.
وی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات به موتورسیکلتهای برقی همچون ارائه برق رایگان برای شارژ باتری موتورها، تخصیص پارکینگهای خاص برای حفاظت از موتورهای گران قیمت برقی و تخصیص کمک مالی و وام بلاعوض برای خرید موتور برقی، تاکید کرد: در کنار موتور برقی، حمایت از دوچرخه برقی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. یکی دیگر از پیشنهادات نیز افزایش سختگیریها و نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلتهای کنونی است.
وی درباره حذف 10 میلیون موتورسیکلتی که در حال حاضر در حال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت می تواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیکلتها پس از توزیع موتور برقی اقدام کند.
تشکری هاشمی یادآوری کرد: یکی از مهمترین دستورالعملهای جلسه دی ماه شورای عالی ترافیک، تدوین دستورالعمل سختگیرانه برای ساماندهی موتورسیکلتهاست.
به گزارش ایسنا، مهدی نیکدار، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز گزارشی از روند خروج خودروهای فرسوده ارائه داد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری، اسقاط وانت باری، مینی بوس، اتوبوس، کامیونهای سبک، متوسط، سنگین و کشنده است.
وی افزود: با توجه به میزان آلایندگی بالای وسایل نقلیه سنگین و معادلسازیهای صورت گرفته در این زمینه، این اقدام بسیار تاثیرگذار و مهم خواهد بود و به رغم کاهش کمی تعداد اسقاطیها در سال جاری، به لحاظ کیفی، ارقام بزرگتر شده است.
نمایندگان وزارتخانههای راه و شهرسازی، نفت، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
الزام نهادهای بهره بردار از موتورسیکلتهای کاربراتوری همچون شرکت پست و شهرداری به استفاده از موتور برقی و حذف موتورسیکلت کاربراتوری، توجه به میزان کربن تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری با توجه به رتبه ایران در تولید گازهای گلخانهای، زمانبر بودن پذیرش اجتماعی برای جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با برقی، اعلام ممنوعیت تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری به صورت اولویتبندی در مناطق مختلف کشور، حذف رقیب ارزان قیمت (موتورسیکلتهای انژکتوری) موتورهای برقی، اولویت دهی به سیستم حمل و نقل عمومی در خروج خودروهای فرسوده از جمله دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.
انتهای پیام/
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیکلتهای انژکتوری گفت: جایگزین موتورسیکلتهای کاربراتوری موتورسیکلتهای برقی و انژکتوری هستند.
وی با اشاره به قیمت بالای موتورسیکلتهای برقی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهرهبرداران برای خرید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی نیازمند مشوقهای تشویقی و بستههای حمایتی هستیم. فرصت داده شده به تولیدکنندگان موتورسیکلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آنها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است.
متصدی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست بر حذف موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها گفت: در این جهت سود واردات کلیه قطعات موتورسیکلتهای برقی هیبریدی صفر شده است. جمع بندی تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه، در هیات دولت به عنوان مصوبه حوزه موتورسیکلتها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه، امیرحسین قناتی، مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته درجهت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: به رغم تلاشهای صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلتهای کنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه که بدون رعایت آنها از سوی تولید کنندگان، شمارهگذاری موتورسیکلتها صورت نمیگیرد، بازهم نمیتوانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه تعهد باید قابل انجام باشد، اظهارکرد: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه سال 95 است. برخی از اشکالات مطروحه در بحث موتورسیکلتها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهرهبرداران در استفاده از موتورسیکلت و نبود نظارت دقیق و جدی در این خصوص است.
مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات مطروحه افزایش تعرفه واردات گمرکی موتورسیکلت کاربراتوری است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولیدکنندگان اعلام کرده است که هیچ گونه ثبت سفارشی در خصوص موتورسیکلت کاربراتوری نخواهند پذیرفت.
در بخش دیگری از این جلسه، داود کشاورزیان - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، اخذ مصوبه دولت برای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری را پشتوانهای مطمئن برای به نتیجه رسیدن این موضوع دانست و گفت: در کنار این موضوع باید نحوه برخورد با موتور سیکلتهای آلاینده در حال تردد کنونی هم مشخص شود.
سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا نیز ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه، گفت: حذف فاصله تعریف شده میان توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تا توقف شمارهگذاری، اقدام موثری در کسب نتیجه بهتر است.
سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه با اشاره به تکنولوژی قدیمی و غیراستاندارد موتورسیکلتهای کاربراتوری، اظهارکرد: آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد این موتورسیکلتها به ویژه در تهران، در کنار آسیبها و تخلفات اجتماعی که با این وسیله نقلیه صورت میگیرد، بهرهبرداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه میکند.
وی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات به موتورسیکلتهای برقی همچون ارائه برق رایگان برای شارژ باتری موتورها، تخصیص پارکینگهای خاص برای حفاظت از موتورهای گران قیمت برقی و تخصیص کمک مالی و وام بلاعوض برای خرید موتور برقی، تاکید کرد: در کنار موتور برقی، حمایت از دوچرخه برقی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. یکی دیگر از پیشنهادات نیز افزایش سختگیریها و نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلتهای کنونی است.
وی درباره حذف 10 میلیون موتورسیکلتی که در حال حاضر در حال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت می تواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیکلتها پس از توزیع موتور برقی اقدام کند.
تشکری هاشمی یادآوری کرد: یکی از مهمترین دستورالعملهای جلسه دی ماه شورای عالی ترافیک، تدوین دستورالعمل سختگیرانه برای ساماندهی موتورسیکلتهاست.
به گزارش ایسنا، مهدی نیکدار، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز گزارشی از روند خروج خودروهای فرسوده ارائه داد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری، اسقاط وانت باری، مینی بوس، اتوبوس، کامیونهای سبک، متوسط، سنگین و کشنده است.
وی افزود: با توجه به میزان آلایندگی بالای وسایل نقلیه سنگین و معادلسازیهای صورت گرفته در این زمینه، این اقدام بسیار تاثیرگذار و مهم خواهد بود و به رغم کاهش کمی تعداد اسقاطیها در سال جاری، به لحاظ کیفی، ارقام بزرگتر شده است.
نمایندگان وزارتخانههای راه و شهرسازی، نفت، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
الزام نهادهای بهره بردار از موتورسیکلتهای کاربراتوری همچون شرکت پست و شهرداری به استفاده از موتور برقی و حذف موتورسیکلت کاربراتوری، توجه به میزان کربن تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری با توجه به رتبه ایران در تولید گازهای گلخانهای، زمانبر بودن پذیرش اجتماعی برای جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با برقی، اعلام ممنوعیت تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری به صورت اولویتبندی در مناطق مختلف کشور، حذف رقیب ارزان قیمت (موتورسیکلتهای انژکتوری) موتورهای برقی، اولویت دهی به سیستم حمل و نقل عمومی در خروج خودروهای فرسوده از جمله دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *