هیئت امنایی شدن مدارس باید عملیاتی شود
به گزارش مهدی نویدادهم در همایش مشترک معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسرکشور، اظهارکرد: ویژگی مدیریت ما این است که بدون ایجاد بحران وضع موجود را به حالت بهینه برسانیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز با یک چالش مدیریتی مواجه است، زیرا از یک جهت می خواهد وضع موجود را مدیریت کند و از سوی دیگر در صدد تغییر و تحول در وضع موجود است که این مسئله، تضاد و تعارضی را به بوجود آورده است.
وی با بیان این که اقدامات آموزش و پرورش بلند مدت و نیاز به ثبات مدیریت دارد، خاطر نشان کرد: مدیران و مجریان اگر شناخت و فهم درستی از مبانی نظری سند نداشته باشند و بخواهند با منطق دیروز و صرفا بر اساس تجربیات شخصی قدیمی و بدون نگاه همه جانبه و دقیق به مسایل امروز و فردای آموزش و پرورش؛ نمی توانیم دراجرای مفاد سند تحول موفق باشیم.
نوید ادهم یکی از دلایل اصلی شکست طرحهای آموزشی از گذشته تاکنون را عدم همراهی و همگامی مدیران و مسئولان با طرحهای تحولی دانست و خاطر نشان کرد: برای اجرای سند تحول، تهیه و فراهم سازی زیر ساختهای آن از جمله زیر ساختهای مدیریتی، شایسته سالاری و مدیریت تغییرات یک ضرورت حتمی و قطعی است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: همه باید توافق کنیم که نگاهمان به کل تحول آموزش و پرورش، همگرا، هماهنگ و مثبت باشد.
نوید ادهم متذکر شد: اگر هوشمندانه و دقیق مدیریت زمان را اعمال کنیم می توانیم به جلو برویم و سیاست گذاری کنیم.
وی با توصیه به معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش برای مطالعه جدی و عمیق نقشه راه سند تحول بنیادین، تصریح کرد: محور اساسی کار ما در برنامه ششم توسعه تمرکز بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و جلوگیری از هدر رفتن فرصت های بیشتر است.
وی با تاکید بر این که مدیران و مسئولان باید روی چشم انداز و دورنمای آنچه در تحقق و اجرای مقاد سند تحول بوجود می آید توافق کنند، تصریح کرد: همه سخن سند تحول تبدیل نظام آموزشی به نهاد فرهنگی- تربیتی است.
نوید با اشاره به این که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند بار سنگین اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد، تاکید کرد: همه دستگاه ها و نهادها از جمله خانوادهها باید برای اجرای صحیح سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش را یاری کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در خاتمه هیئت امنایی کردن واقعی مدارس و مدرسه محوری را از جمله گامهای بزرگی برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش دانست که باید عملیاتی شود.