رادیو فردا از لیست انتخاباتی خود رونمایی کرد/تبلیغات برای انتخابات مجلس برای هر کاندیدا چقدر آب می خورد؟
53 روز به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده و اقدامات مقدماتی برای تعیین کاندیداهای نهایی این انتخابات و احراز صلاحیت آنها در جریان است.
خبرگزاری میزان -
-گروه سیاسی: 53 روز به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده و
اقدامات مقدماتی برای تعیین کاندیداهای نهایی این انتخابات و احراز
صلاحیت آنها در جریان است.
خوانندگان محترم هر روزه می توانند با خواندن بسته انتخاباتی میزان از حواشی انتخابات پیش رو مطلع شوند.
فرماندار تهران: اعلام رد صلاحیت به نامزدهای انتخابات، محرمانه است
عیسی فرهادی با اشاره به اینکه هیاتهای اجرایی انتخابات تا پانزدهم دی ماه فرصت دارند وضعیت صلاحیت داوطلبان را اعلام کنند گفت: هیات اجرایی تا پانزدهم دی ماه باید تایید صلاحیتها را اعلام کنند. رد صلاحیتها هم به صورت محرمانه به کاندیداها اعلام میشود.
سعید جلیلی هم به ائتلاف اصولگرایان پیوست
تبلیغات برای انتخابات مجلس برای هر کاندیدا چقدر آب می خورد؟
یکی از روزنامه ها در گزارشی در مورد هزینه های انتخاباتی کاندیداهای مجلس نوشت: اینروزها که بحث کلانبودن هزینههای انتخاباتی که با حقوق نمایندگی نمیتوان از پس آن برآمد، داغ است، با یک نگاهی اجمالی به قوانین انتخابات و یک حساب سرانگشتی از مبلغ لازم برای انجام تبلیغات قانونی به این نتیجه میرسیم که عمده مبالغ هزینهشده در انتخاباتها که ازقضا منابع شفافی نیز ندارند، صرف تبلیغات در بخشهای غیرمتعارف و غیرقانونی میشود.
اگر قرار باشد هزینه فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات را به آنچه در قوانین مربوطه، مجاز شناخته شده است محدود کنیم، باید کار را از برآورد هزینه چاپ تراکت، جزوه، زندگینامه، بروشور و کارت آغاز کرد. بهترین مکان برای این برآورد قیمت - در تهران - میدان انقلاب است زیرا میتوان کار را با تیراژ بالا و مناسبتترین قیمت سفارش داد. چاپ هر ۱۰ هزار تراکت قطع A۴ - قطع مجاز در تبلیغات انتخاباتی ۱۵*۲۰ یعنی کمی بزرگتر از A۴ است - با کاغذ گلاسه یک میلیون تومان و با کاغذ معمولی ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
به این ترتیب منطقی است که داوطلب نمایندگی مجلس در شهر تهران با درنظرگرفتن جمعیت حدود هشتمیلیونی این شهر و مناطق ۲۲ گانه شهرداری - ۱۳۴ ناحیه شامل تهران، ری و تجریش - اقدام به چاپ و توزیع یک میلیون تراکت و برای آن ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند. در نظر داشته باشید چاپ ١٠ هزار بروشور نیز حدود دو میلیون تومان هزینه دارد و اگر داوطلب نمایندگی در تهران فقط ۵۰۰ هزار بروشور نیز چاپ و توزیع کند، باید برای آن ۱۰۰ میلیون تومان بپردازد. چاپ بنر هم برای تیراژهای بالاتر از ۴۰۰ متر، متری ۵ هزار تومان است. پس اگر قرار باشد ۵۰۰ بنر با سایز ۲*۳ چاپ شود، حدود ۱۵ میلیون هزینه دارد.
بخش دیگری از هزینههای انتخاباتی مربوط به راهاندازی ستادها است. بر اساس ماده ۶۳ قانون انتخابات، هر کاندیدا میتواند در هر بخش، شهر، شهرستان و مناطق شهرداری - در شهرهای بزرگ- یک ستاد انتخاباتی دایر کند و بیش از آن، تخلف محسوب میشود. بر این پایه داوطلب نمایندگی در تهران باید نسبت به تأسیس ۲۵ ستاد انتخاباتی اقدام کند و برای این کار بهطور معمول مغازههایی در سطح شهر اجاره میشوند و هزینه اجاره ١٠روزه یک مغازه در تهران، بهطور میانگین یک میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است. این یعنی حدود ٣٧ میلیون تومان صرف اجاره مکان ستادهای انتخاباتی خواهد شد.
اگر در هر ستاد انتخاباتی دو نفر مسئول قرار داده شود که برای هر روز فعالیت فقط ۵۰ هزار تومان دریافت کنند، ۲۰ میلیون تومان نیز صرف دستمزد - ۵۰ نفر مستقر در ۲۵ ستاد انتخاباتی و برای هشت روز کار - خواهد شد.
فرض کنید برای هریک از این ۲۵ ستاد، روزانه پنج کیلو شیرینی و ۲۰ کیلو میوه مصرف شود، با احتساب شیرینی دانمارکی هر کیلو ۱۱ هزار تومان و میوه هر کیلو - بهطور میانگین - چهار هزار تومان، نزدیک به سه میلیون دیگر نیز هزینه میشود.
یکی دیگر از شیوههای تبلیغ انتخاباتی که در قانون دیده شده است، برگزاری اجتماعات، گردهمایی و همایش، همچنین سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ در محیطهای غیردولتی است.
برای برآورد قیمت در این بخش نیز باید سراغ مراکز همایش و هتلها رفت تا روشن شود میانگین قیمت برای دراختیارگرفتن یک سالن با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر و امکانات لازم، هفت میلیون تومان و با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر، چهار میلیون تومان است که البته باید منوی هزینه پذیرایی را نیز به آن اضافه کرد.
با این حساب اگر هر کاندیدا فقط یک گردهمایی ۵۰۰ نفری، آن هم به صرف عصرانه برگزار کند، باید ۱۰ میلیون تومان برای آن در نظر بگیرد. تا اینجای کار و با فرض نزدیک به محال صرفنشدن هیچ پولی برای میهمانیهای ناهار و شام، تبلیغات بیش از اندازه، چاپ پوستر و اقلام تبلیغاتی غیرمعمول و ... به رقم ۲۸۵ میلیون تومان میرسیم.
نکته قابلتوجه این است که رقم بهدستآمده برای تبلیغات یکهفتهای و قانونی است و اگر قرار باشد بر اساس شواهد موجود از هماکنون نسبت به این هزینهکردنها اقدام شود، تا روز انتخابات حتما از یک میلیارد تومان هم خواهد گذشت!
مسأله دیگری که نمیتوان آن را نادیده گرفت، تفاوت سبک تبلیغات در تهران و شهرهای بزرگ با شهرستانها و حوزههای انتخابیه کوچک است. طبیعی است که هیچ نمایندهای در یک شهرستان با جمعیت کمتر از یک میلیون با تعدادهای ذکرشده تراکت و بروشور یا بنر چاپ نمیکند و هزینه موردنیاز ستادهای تبلیغاتی نیز بسیار کمتر خواهد بود اما میبینیم و میشنویم که داوطلبان نمایندگی در این حوزهها نیز از سرسامآوربودن هزینههای تبلیغاتی میگویند.
روشن است که شیوه و سبک تبلیغات در شهرهای مختلف تفاوتهایی دارد که باعث میشود داوطلبان انتخابات با رویکرد دیگری، منابع مالی خود را هزینه کنند و همین مسأله باعث میشود در حوزههای کوچک تخلفات بیشتری انجام شود. بهعنوان نمونه تمرکز بر تبلیغات محیطی و چاپی در تهران و شهرهای بزرگ، بسیار است و بخش عمدهای از هزینهها را تشکیل میدهد اما در حوزههای انتخابیه کوچکتر، «خرجدادن» در مناسبتهای مختلف و لابیکردنها بخش عمده منابع مالی را صرف میکند.
در شهری مثل تهران با جمعیت حدود هشت میلیون نفری نمیتوان روی ناهار و شام دادن و این نوع پول خرجکردنها تکیه کرد اما در شهری یک میلیون نفری یا کمتر از آن بهسادگی میتوان با این روش خود را مطرح کرد.
فرض کنید یک کاندیدا از اکنون تا انتخابات به ١٠ بهانه و در ١٠ مراسم، هزینه پذیرایی از ۲۰۰ نفر را بر عهده بگیرد. از آنجایی که پرس چلوکباب کوبیده یا جوجهکباب معمولی با ماست و نوشابه کمتر از ۱۵ هزار تومان نخواهد بود، خواهیم دید که حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه میشود.
توضیح دفتر آیتالله مومن درباره یک خبر
دفتر آیت الله مومن درباره خبر منتشره در برخی رسانهها مبنی بر اینکه این عضو شورای نگهبان خطاب به سیدحسن خمینی گفته باشد که نیازی نیست وی در آزمون اجتهاد روز سه شنبه 15 دی ماه شورای نگهبان شرکت کند، اعلام کرد که چنین خبری صحت ندارد.
تحلیل کیهان از تحلیل رادیو فردا
روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز خود نوشت: رادیوی آمریکایی «فردا» ضمن معرفی نامزدهای مطلوب خود برای مجلس خبرگان، نسبت به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی کرد و نوشت حضور هاشمی در مجلس خبرگان به دلیل ایجاد شکاف در ساخت قدرت امر مفیدی است.
وبسایت رادیو فردا در یادداشتی به قلم مرتضی-ک از اعضای متواری گروهک ملی مذهبی نوشت: نیمنگاهی به فهرست نامزدهای انتخابات خبرگان مشخص میکند که «غیرخودیها» در آن پرشمار نیستند.
رادیو فردا موسوی بجنوردی، مجید انصاری، محمود امجد، محسن غرویان، سروش محلاتی، سیدضیاء مرتضوی و رسول منتجبنیا را از جمله نامزدهای مطلوب معرفی کرد.
وبسایت وابسته به سازمان سیا در تحلیلی دیگر به قلم «علی-الف» ( از آشوبگران متواری تیرماه 78) نوشت: بررسی علایم و شواهد نشان از افزایش احتمال عدم تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان دارد. اظهارات برخی مقامات نظیر احمد جنتی بیانگر دشواریهای عبور رفسنجانی از غربال شورای نگهبان است.
رادیو فردا افزود: علت اصلی مغضوب واقع شدن و رد صلاحیت هاشمی، زاویه گرفتن وی با مواضع رهبری است. رفسنجانی اگرچه در ظاهر نقطه تضاد خود را اصولگرایان افراطی! قرار داده اما نتایج موضعگیریهایش در تعارض با خطوط ترسیمی و سیاستگذاریهای کلان رهبری است.
اصلاحطلب فراری در ادامه این تحلیل مینویسد: رد صلاحیت هاشمی موجب ناامیدی اصلاحطلبان و تحولخواهان خواهد شد که حضور رفسنجانی و قدرت گرفتن جناح میانهرو را ایجاد فضای تنفس برای خود میدید. غلط نیست اگر گفته شود حضور هاشمی در مجلس خبرگان و برخورداری از ظرفیت اثرگذاری برای جنبش دموکراسیخواهی به دلیل ایجاد شکاف در ساخت مطلقه قدرت، امر مفیدی است. البته لازمه این تاثیرگذاری مثبت، مواجهه کلامی و سیاسی با منجیسازی از رفسنجانی و برخورد خاکستری با وی است.
خوانندگان محترم هر روزه می توانند با خواندن بسته انتخاباتی میزان از حواشی انتخابات پیش رو مطلع شوند.
فرماندار تهران: اعلام رد صلاحیت به نامزدهای انتخابات، محرمانه است
عیسی فرهادی با اشاره به اینکه هیاتهای اجرایی انتخابات تا پانزدهم دی ماه فرصت دارند وضعیت صلاحیت داوطلبان را اعلام کنند گفت: هیات اجرایی تا پانزدهم دی ماه باید تایید صلاحیتها را اعلام کنند. رد صلاحیتها هم به صورت محرمانه به کاندیداها اعلام میشود.
سعید جلیلی هم به ائتلاف اصولگرایان پیوست
غلامعلی حدادعادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اظهار داشت: چهارمین جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان به ریاست آیتالله موحدی کرمانی برگزار شد.
وی تصریح کرد: در این جلسه علاوه بر اعضای قبلی، آیتالله صدیقی، سعید جلیلی و حاجبابایی نیز حضور داشتند.
تبلیغات برای انتخابات مجلس برای هر کاندیدا چقدر آب می خورد؟
یکی از روزنامه ها در گزارشی در مورد هزینه های انتخاباتی کاندیداهای مجلس نوشت: اینروزها که بحث کلانبودن هزینههای انتخاباتی که با حقوق نمایندگی نمیتوان از پس آن برآمد، داغ است، با یک نگاهی اجمالی به قوانین انتخابات و یک حساب سرانگشتی از مبلغ لازم برای انجام تبلیغات قانونی به این نتیجه میرسیم که عمده مبالغ هزینهشده در انتخاباتها که ازقضا منابع شفافی نیز ندارند، صرف تبلیغات در بخشهای غیرمتعارف و غیرقانونی میشود.
اگر قرار باشد هزینه فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات را به آنچه در قوانین مربوطه، مجاز شناخته شده است محدود کنیم، باید کار را از برآورد هزینه چاپ تراکت، جزوه، زندگینامه، بروشور و کارت آغاز کرد. بهترین مکان برای این برآورد قیمت - در تهران - میدان انقلاب است زیرا میتوان کار را با تیراژ بالا و مناسبتترین قیمت سفارش داد. چاپ هر ۱۰ هزار تراکت قطع A۴ - قطع مجاز در تبلیغات انتخاباتی ۱۵*۲۰ یعنی کمی بزرگتر از A۴ است - با کاغذ گلاسه یک میلیون تومان و با کاغذ معمولی ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
به این ترتیب منطقی است که داوطلب نمایندگی مجلس در شهر تهران با درنظرگرفتن جمعیت حدود هشتمیلیونی این شهر و مناطق ۲۲ گانه شهرداری - ۱۳۴ ناحیه شامل تهران، ری و تجریش - اقدام به چاپ و توزیع یک میلیون تراکت و برای آن ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند. در نظر داشته باشید چاپ ١٠ هزار بروشور نیز حدود دو میلیون تومان هزینه دارد و اگر داوطلب نمایندگی در تهران فقط ۵۰۰ هزار بروشور نیز چاپ و توزیع کند، باید برای آن ۱۰۰ میلیون تومان بپردازد. چاپ بنر هم برای تیراژهای بالاتر از ۴۰۰ متر، متری ۵ هزار تومان است. پس اگر قرار باشد ۵۰۰ بنر با سایز ۲*۳ چاپ شود، حدود ۱۵ میلیون هزینه دارد.
بخش دیگری از هزینههای انتخاباتی مربوط به راهاندازی ستادها است. بر اساس ماده ۶۳ قانون انتخابات، هر کاندیدا میتواند در هر بخش، شهر، شهرستان و مناطق شهرداری - در شهرهای بزرگ- یک ستاد انتخاباتی دایر کند و بیش از آن، تخلف محسوب میشود. بر این پایه داوطلب نمایندگی در تهران باید نسبت به تأسیس ۲۵ ستاد انتخاباتی اقدام کند و برای این کار بهطور معمول مغازههایی در سطح شهر اجاره میشوند و هزینه اجاره ١٠روزه یک مغازه در تهران، بهطور میانگین یک میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است. این یعنی حدود ٣٧ میلیون تومان صرف اجاره مکان ستادهای انتخاباتی خواهد شد.
اگر در هر ستاد انتخاباتی دو نفر مسئول قرار داده شود که برای هر روز فعالیت فقط ۵۰ هزار تومان دریافت کنند، ۲۰ میلیون تومان نیز صرف دستمزد - ۵۰ نفر مستقر در ۲۵ ستاد انتخاباتی و برای هشت روز کار - خواهد شد.
فرض کنید برای هریک از این ۲۵ ستاد، روزانه پنج کیلو شیرینی و ۲۰ کیلو میوه مصرف شود، با احتساب شیرینی دانمارکی هر کیلو ۱۱ هزار تومان و میوه هر کیلو - بهطور میانگین - چهار هزار تومان، نزدیک به سه میلیون دیگر نیز هزینه میشود.
یکی دیگر از شیوههای تبلیغ انتخاباتی که در قانون دیده شده است، برگزاری اجتماعات، گردهمایی و همایش، همچنین سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ در محیطهای غیردولتی است.
برای برآورد قیمت در این بخش نیز باید سراغ مراکز همایش و هتلها رفت تا روشن شود میانگین قیمت برای دراختیارگرفتن یک سالن با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر و امکانات لازم، هفت میلیون تومان و با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر، چهار میلیون تومان است که البته باید منوی هزینه پذیرایی را نیز به آن اضافه کرد.
با این حساب اگر هر کاندیدا فقط یک گردهمایی ۵۰۰ نفری، آن هم به صرف عصرانه برگزار کند، باید ۱۰ میلیون تومان برای آن در نظر بگیرد. تا اینجای کار و با فرض نزدیک به محال صرفنشدن هیچ پولی برای میهمانیهای ناهار و شام، تبلیغات بیش از اندازه، چاپ پوستر و اقلام تبلیغاتی غیرمعمول و ... به رقم ۲۸۵ میلیون تومان میرسیم.
نکته قابلتوجه این است که رقم بهدستآمده برای تبلیغات یکهفتهای و قانونی است و اگر قرار باشد بر اساس شواهد موجود از هماکنون نسبت به این هزینهکردنها اقدام شود، تا روز انتخابات حتما از یک میلیارد تومان هم خواهد گذشت!
مسأله دیگری که نمیتوان آن را نادیده گرفت، تفاوت سبک تبلیغات در تهران و شهرهای بزرگ با شهرستانها و حوزههای انتخابیه کوچک است. طبیعی است که هیچ نمایندهای در یک شهرستان با جمعیت کمتر از یک میلیون با تعدادهای ذکرشده تراکت و بروشور یا بنر چاپ نمیکند و هزینه موردنیاز ستادهای تبلیغاتی نیز بسیار کمتر خواهد بود اما میبینیم و میشنویم که داوطلبان نمایندگی در این حوزهها نیز از سرسامآوربودن هزینههای تبلیغاتی میگویند.
روشن است که شیوه و سبک تبلیغات در شهرهای مختلف تفاوتهایی دارد که باعث میشود داوطلبان انتخابات با رویکرد دیگری، منابع مالی خود را هزینه کنند و همین مسأله باعث میشود در حوزههای کوچک تخلفات بیشتری انجام شود. بهعنوان نمونه تمرکز بر تبلیغات محیطی و چاپی در تهران و شهرهای بزرگ، بسیار است و بخش عمدهای از هزینهها را تشکیل میدهد اما در حوزههای انتخابیه کوچکتر، «خرجدادن» در مناسبتهای مختلف و لابیکردنها بخش عمده منابع مالی را صرف میکند.
در شهری مثل تهران با جمعیت حدود هشت میلیون نفری نمیتوان روی ناهار و شام دادن و این نوع پول خرجکردنها تکیه کرد اما در شهری یک میلیون نفری یا کمتر از آن بهسادگی میتوان با این روش خود را مطرح کرد.
فرض کنید یک کاندیدا از اکنون تا انتخابات به ١٠ بهانه و در ١٠ مراسم، هزینه پذیرایی از ۲۰۰ نفر را بر عهده بگیرد. از آنجایی که پرس چلوکباب کوبیده یا جوجهکباب معمولی با ماست و نوشابه کمتر از ۱۵ هزار تومان نخواهد بود، خواهیم دید که حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه میشود.
توضیح دفتر آیتالله مومن درباره یک خبر
دفتر آیت الله مومن درباره خبر منتشره در برخی رسانهها مبنی بر اینکه این عضو شورای نگهبان خطاب به سیدحسن خمینی گفته باشد که نیازی نیست وی در آزمون اجتهاد روز سه شنبه 15 دی ماه شورای نگهبان شرکت کند، اعلام کرد که چنین خبری صحت ندارد.
تحلیل کیهان از تحلیل رادیو فردا
روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز خود نوشت: رادیوی آمریکایی «فردا» ضمن معرفی نامزدهای مطلوب خود برای مجلس خبرگان، نسبت به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی کرد و نوشت حضور هاشمی در مجلس خبرگان به دلیل ایجاد شکاف در ساخت قدرت امر مفیدی است.
وبسایت رادیو فردا در یادداشتی به قلم مرتضی-ک از اعضای متواری گروهک ملی مذهبی نوشت: نیمنگاهی به فهرست نامزدهای انتخابات خبرگان مشخص میکند که «غیرخودیها» در آن پرشمار نیستند.
رادیو فردا موسوی بجنوردی، مجید انصاری، محمود امجد، محسن غرویان، سروش محلاتی، سیدضیاء مرتضوی و رسول منتجبنیا را از جمله نامزدهای مطلوب معرفی کرد.
وبسایت وابسته به سازمان سیا در تحلیلی دیگر به قلم «علی-الف» ( از آشوبگران متواری تیرماه 78) نوشت: بررسی علایم و شواهد نشان از افزایش احتمال عدم تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان دارد. اظهارات برخی مقامات نظیر احمد جنتی بیانگر دشواریهای عبور رفسنجانی از غربال شورای نگهبان است.
رادیو فردا افزود: علت اصلی مغضوب واقع شدن و رد صلاحیت هاشمی، زاویه گرفتن وی با مواضع رهبری است. رفسنجانی اگرچه در ظاهر نقطه تضاد خود را اصولگرایان افراطی! قرار داده اما نتایج موضعگیریهایش در تعارض با خطوط ترسیمی و سیاستگذاریهای کلان رهبری است.
اصلاحطلب فراری در ادامه این تحلیل مینویسد: رد صلاحیت هاشمی موجب ناامیدی اصلاحطلبان و تحولخواهان خواهد شد که حضور رفسنجانی و قدرت گرفتن جناح میانهرو را ایجاد فضای تنفس برای خود میدید. غلط نیست اگر گفته شود حضور هاشمی در مجلس خبرگان و برخورداری از ظرفیت اثرگذاری برای جنبش دموکراسیخواهی به دلیل ایجاد شکاف در ساخت مطلقه قدرت، امر مفیدی است. البته لازمه این تاثیرگذاری مثبت، مواجهه کلامی و سیاسی با منجیسازی از رفسنجانی و برخورد خاکستری با وی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *