در محیط کار بودم که شایعه بستری شدنم را شنیدم/چالش آلودگی هوا قابل حل است/ 95 درصد بودجه مترو را الان شهرداری می‌دهد/دولت اگر ابلاغ کند، آماده ایم کلیه ساخت و سازها را تعطیل اعلام کنیم/پاداش میلیاردی نداریم

23:25 - 12 دی 1394
کد خبر: ۱۱۶۶۸۹
قالیباف گفت: اگر دولت در جهت رفع آلودگی هوا ابلاغ کند که کلیه ساخت و سازها در تهران تعطیل است، شهرداری آماده است که این مسئله را اعلام کند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان ، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه یک درباره شایعه  سایت ها و شبکه های مجازی مبنی بر بستری شدن شهردار تهران در بیمارستان، گفت: امروز بعد از ظهر در محیط کار بودم که شایعه بستری شدنم را شنیدم.
 
وی افزود: اگر کسی بگوید چالش آلودگی هوا درست شدنی نیست، درست نیست و این مسئله قابل حل است.
 
 قالیباف با اشاره به این مطلب که سالانه 800 هزار تن آلاینده وارد هوای تهران می‌شود، افزود: 82 درصد این آلودگی توسط منابع متحرک و 18 درصد توسط منابع ساکن تولید می‌شود.
 
شهردارتهران افزود: در سطح شهر تهران بیش از 3 و نیم میلیون خودرو داریم، 300 هزار از این خودروها، کاربراتوری بوده  و 50 درصد آلایندگی شهر را این خودروها ایجاد می کنند.
 
وی افزود: روزانه 12 تا 14 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و مازوت  روزانه در تهران سوخته شده و آلاینده آنها وارد هوا می‌شود.
 
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مصوبه دولت در سال 90 این بوده که خودرو با عمر 20 سال باید از رده خارج و تعویض شود. چرا این خودروها تعویض نمی شوند؟ یکی از انتقاداتی که داشتیم این بود که اگر می خواهند خودرویی تحویل دهند، به تاکسی های فرسوده اختصاص دهند.
 
وی با بیان این مطلب که در 6 سال گذشته، یک دانه اتوبوس و همچنین بودجه به شهرداری داده نشده است، افزود: الان مشکلمان دقیقا اعتبارات است و 95 درصد بودجه مترو را شهرداری می دهد؛ آنهم در شرایطی که باید قانونا 50 درصد این اعتبارات را دولت بدهد.
 
قالیباف  با اشاره به این مطلب که افزایش جمعیت در تهران در طول زمان 30 الی 40 ساله  اتفاق افتاده است، گفت: 23 درصد جمعیت کشور را در یک و نیم درصد سرزمین مستقر کردیم و این مسئله یک بحران زیست محیطی است.
 
وی افزود: شنیده ام برخی گفته اند بلند مرتبه سازی باعث آلودگی هوا شده است، وقتی در دشت تهران هوا ساکن است ، ساختمان 20 طبقه مانع هوا است؟ عمدتا حرکت باد اگر باشد از غرب به شرق است و آیا فقط هوا از منطقه 22 وارد تهران میشود؟ حالا می‌گوییم در تهران مشکل بلند مرتبه سازی  باعث آلودگی هوا شده است، چرا در اراک، مشهد، اصفهان، تبریز و شهرهای دیگر آلودگی هوا اتفاق می افتد؟ 
 
شهردار تهران با بیان این مطلب که اگر دولت ابلاغ کند،شهرداری آماده است کلیه ساخت و سازها در تهران را تعطیل اعلام کند، افزود: مشکل ما این است که در سال 90 و 93 قانون مصوب کرده ایم و اجرا نمی کنیم؟ چرا 1200 خودرو روزانه به شهر تهران وارد می کنیم، اما 300 هزار خودرو فرسوده در تهران را جایگزین نمی کنیم.
 
وی در بخشی از سخنان خود گفت: انصافا وزارت نفت در توزیع بنزین و گازوئیل استاندارد موفق عمل کرده است.
 
قالیباف افزود: 2 پیشنهاد برای دولت داشتیم تا ایستگاه راه آهن را به خارج از تهران منتقل کنیم و همچنین برای انتقال فرودگاه مهرآباد که آلایندگی بسیاری دارد؛  تا الان ما پاسخی در این موارد دریافت نکردیم.
 
وی با بیان این مطلب که آماده هرگونه همکاری با دولت محترم هستیم ، گفت: دولت هر تصمیمی بگیرد، حتی اگر از نظر کارشناسی درست نباشد ، ما آن تصمیم را اجرا می کنیم.
 
قالیباف افزود: دولت اگر مسئولیت و مدیریت آلودگی هوا را با اختیارات آن به شهرداری بسپارد تا سال به سال و با زمانبندی مشخص به دولت و مردم گزارش تحویل بدهم و کیفیت هوا را به وضع سالم برسانم، بنده حاضر به انجام این کار هستم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح شهر آفتاب در اردیبهشت سال 95 خبر داد.
 
 قالیباف افزود: در دوره دوم و سوم و چهارم شوراش هر، رابطه ما با شورا خوب بوده است گرچه سلایق مختلف در شورای شهر بوده است و موضوعات سیاسی را وارد مسائل و مشکلات مردم نکرده ایم.
 
وی بیان داشت:شفاف ترین مسائل مالی را در دوره حاضر شهرداری داریم؛ تا سال 86 و دوره های قبلی شهرداری، حسابرسی ها به این صورت نبوده است.
 
شهردارتهران گفت: پاداش میلیاردی نداریم و در صورت گزارش تخلف، حتما با آن برخورد می کنیم، همچنین سفرهای خارجی در شهرداری را به حداقل رسانده ایم.
 
وی اظهار کرد: معتقدم در هتل اسپیناس تهران تخلفی صورت نگرفته اما در ساختمان علاءالدین تخلف در طبقه 7 و 8  انجام شده بود.
 
قالیباف افزود:شورای عالی شهرسازی برای بلند مرتبه سازی هر تصمیمی بگیرد، ما اجرا می کنیم. الان ساخت و سازدر منطقه 22 متوقف شده است تا طرح جامع آن در شورای عالی شهرسازی تصویب شود.
 
شهردار تهران بیان کرد:در رابطه با آسیب های اجتماعی درگیر شده و با وزیر کشور صحبت کردیم و در برنامه ریزی یک ساله ، این مسئله را به سرانجام رساندیم  و الان در اتوبان ها و محله هرندی دیگر کسی را نمی بینید.  همچنین الان ساماندهی دستفروشان را در دست اجرا داریم.
 
وی درباره نتیجه پیگیری برخورد ماموران شهرداری با مرد لبو فروش گفت: در این مورد هنوز نتیجه قطعی در مورد  این برخورد و تخلف به من گزارش نشده است.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *