تسریع در رسیدگی به پرونده از برکات استفاده از سامانه«سخا»
کاهش مراجعه به دستگاه قضایی،تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی کلان در وقت و هزینه گروه های هدف از جمله نتایج و برکات استفاده از سامانه سخا است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ،طراحی، تولید و استقرار سیستم مدیریت پرونده قضایی یکی از اقدامات عمده و موثر قوه قضائیه در سال های گذشته بوده است. این سامانه اطلاعات خود را از طریق یک شبکه ارتباطی و اختصاصی بین نقاط قضایی و اداره قوه قضائیه به صورت مجتمع و برخط بر روی سرورهای مربوطه ذخیره نموده و امکان دسترسی به کلیه این اطلاعات را برای ذینفعان تعریف شده مهیا می سازد. در این طرح و برای ارائه خدمات الکترونیک قضایی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکل گرفته اند.
این سامانه با اهداف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی در وقت و هزینه گروه های هدف و تغییر در روال ثبت دادخواست و شکوائیه آغاز گردیده است.
یا توجه به اینکه در ارائه خدمات الکترونیک قضایی موضوع احراز هویت و بررسی و رویت اصل مستندات و ثبت گواهی های لازم نیاز به حضور مراجعه کننده دارد ،برنامه ریزی شد تا ارائه خدمات آغازین در دفاتر خدمات صورت گرفته و پیگیری های بعدی به هر دو صورت حضوری و غیر حضوری قابل پیگیری باشد.
خدمات الکترونیک قضایی از منظر نقش آن در یک پرونده در چند دسته قرار می گیرند:
1. خدمات آغازین که عبارتند از ارائه دادخواست، ارائه شکوائیه، گزارش ضابط قضایی، ارائه اظهار نامه.
2.خدمات کمکی/ پشتیبان که شامل بررسی صلاحیت وکیل،تشخیص مرجع صالح،محاسبه هزینه های دادرسی،پرداخت هزینه های دادرسی است.
3.خدمات تکمیلی پرونده با زیر مجموعه های ابلاغ ارائه لایحه گزارش کارشناسی مکاتبات و درخواست ها.
4. خدمات پیگیری شامل پیگیری دادخواست، پیگیری اظهار نامه ،پیگیری ابلاغ، پیگیری شکوائیه ،پیگیری لایحه، پیگیری انتشار آگهی و پیگیری پرونده
5. خدمات اطلاع رسانی:اطلاع رسانی فرآیندها و رویه های قضایی ،اطلاع رسانی تشکیلات و صلاحیت های قضایی،اطلاع رسانی در خصوص وکلا و کارشناسان
از جمله نتایج و دستاوردهای این پروژه می توان به کاهش مراجعه به دستگاه قضایی،تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی کلان در وقت و هزینه گروه های هدف اشاره کرد.
انتهای پیام/
این سامانه با اهداف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی در وقت و هزینه گروه های هدف و تغییر در روال ثبت دادخواست و شکوائیه آغاز گردیده است.
یا توجه به اینکه در ارائه خدمات الکترونیک قضایی موضوع احراز هویت و بررسی و رویت اصل مستندات و ثبت گواهی های لازم نیاز به حضور مراجعه کننده دارد ،برنامه ریزی شد تا ارائه خدمات آغازین در دفاتر خدمات صورت گرفته و پیگیری های بعدی به هر دو صورت حضوری و غیر حضوری قابل پیگیری باشد.
خدمات الکترونیک قضایی از منظر نقش آن در یک پرونده در چند دسته قرار می گیرند:
1. خدمات آغازین که عبارتند از ارائه دادخواست، ارائه شکوائیه، گزارش ضابط قضایی، ارائه اظهار نامه.
2.خدمات کمکی/ پشتیبان که شامل بررسی صلاحیت وکیل،تشخیص مرجع صالح،محاسبه هزینه های دادرسی،پرداخت هزینه های دادرسی است.
3.خدمات تکمیلی پرونده با زیر مجموعه های ابلاغ ارائه لایحه گزارش کارشناسی مکاتبات و درخواست ها.
4. خدمات پیگیری شامل پیگیری دادخواست، پیگیری اظهار نامه ،پیگیری ابلاغ، پیگیری شکوائیه ،پیگیری لایحه، پیگیری انتشار آگهی و پیگیری پرونده
5. خدمات اطلاع رسانی:اطلاع رسانی فرآیندها و رویه های قضایی ،اطلاع رسانی تشکیلات و صلاحیت های قضایی،اطلاع رسانی در خصوص وکلا و کارشناسان
از جمله نتایج و دستاوردهای این پروژه می توان به کاهش مراجعه به دستگاه قضایی،تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی کلان در وقت و هزینه گروه های هدف اشاره کرد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *