نماينده مجلس:آلودگی هوا نشان میدهد که اين بنزين،يورو4 نيست/معاون شهردار:عزمی در دولت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیست
خبرگزاری میزان-معاون شهردارتهران گفت: بر اساس اندازه گیریها،مهمترین آلاینده حاکم بر هوای شهر در مرحله نخست ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون و در مرحله دوم ذرات زیر 10 میکرون است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش میزان،سید جعفر تشکری هاشمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه از ابزارهای اندازه گیری استاندارد برخورداریم افزود: شهرداری تهران 21 ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست 18 ایستگاه در تهران دارند.
وی ادامه داد: در برخی نقاط میزان آلودگی ، بیشتر و در برخی کمتر است و در سنجش میزان آلودگی، میانگین آن در نظر گرفته می شود.
تشکری هاشمی گفت: هر گاه میزان آلایندگی از 150 بالاتر برود در شرایط ناسالم قرار می گیریم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه از طریق 188 ایستگاه در کل کشور میزان آلودگی ها را رصد می کنیم بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد.
علی اصغر رجبی با بیان اینکه عوامل مختلفی آلودگی ها را در تهران منتشر می کنند گفت: منابع متحرک، ثابت، پمپ بنزین ها و ترمینال ها از مهمترین آنها هستند.
وی افزود: منابع انتشار دهنده متحرک مهمترین سهم را در ایجاد آلودگی ها دارند.
وی گفت: تعویض کاتالیزور خودروهای درون شهری ازجمله اقدامات است که شهرداری انجام آن را آغاز کرده است و هر ساله باید گزارش این پیشرفت را به کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران ارسال کند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کیفیت سوخت هم بر میزان آلایندگی منابع متحرک و هم ثابت تأثیر ویژه ای دارد.
رجبی با اشاره به اینکه اصفهان در سال نود و دو، 49 روز هوای سالم داشت، گفت: این رقم با استفاده از سوخت گاز به جای مازوت و با استفاده از سوخت های با کیفیت بهتر به 104 روز رسید و در سال 93 نیز از 104 به 200 روز هوای سالم رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین فعلی مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد؟ گفت: سوخت فعلی استاندارد داخلی 4904 دارد که تقریباً معادل استاندارد یورو 4 اروپاست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد یا خیر؟ گفت: آلودگی هوا نشان می دهد که این بنزین، یورو 4 نیست.
وی افزود: کشورهای اروپایی نیز مقدار محدودی بنزین یورو 4 تولید می کنند که بیشتر آن را برای استفاده خود در نظر می گیرند و مقدار کمی را صادر می کنند.
موسوی نژاد اضافه کرد: همه اینها نشان می دهد که بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است.
در ادامه رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنزین در پمپ بنزین ها و همچنین در مبادی ورودی مرزها و گمرکات کنترل می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با بیان اینکه کیفیت بنزین و گازوئیل نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، گفت: شاخص ها نشان می دهد که این سوخت ها استاندارد نزدیک به یورو 4 دارند و به ویژه گازوئیل که بسیار بهبود یافت و از میزان آلودگی 7000 PPM گوگرد به 40 PPM رسیده است.
تشکری هاشمی ادامه داد: شاخص اصلی آلودگی هوا؛ ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون است که منشأ انتشار و راه های مبارزه با آن باید شناسایی شود.
وی افزود: این آلاینده ها به طور طبیعی در طبیعت کم وجود دارند و محصول سوخت بنزین و آلودگی هستند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که استاندارد پایینی دارند و خودروهای فرسوده و تنظیم نبودن عملیات احتراق در خودروها مرکز اصلی آلودگی است و معاینه فنی نیز بسیار مهم است.
تشکری هاشمی ادامه داد: قانون مقرر می دارد که باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود اما این قانون به درستی اجرا نمی شود.
در ادامه رجبی گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بسیار مهم است اما اکنون سرعت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کم است و تأثیرات لازم را ندارد.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: در تهران سیستم هوشمند و تجهیزات خوبی برای معاینه فنی داریم اما در برخورد با کسانی که معاینه فنی ندارند، اهمال می شود.
وی افزود: از چهار میلیون خودروی تهران کمتر از 300 هزار دستگاه، معاینه فنی دارند.
تشکری هاشمی ادامه داد: هر خودرویی که معاینه فنی ندارد، طبق قانون باید از حرکت آن جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در دولت گذشته حدود 400 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد گفت: اما در دو سال اخیر ستاد سوخت که متولی این امر بود به انزوا کشیده شد و خودروهای فرسوده به سادگی در شهر تردد می کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 40 گرم تولید آلودگی می کند در حالی که این میزان در خودروی غیر آن 2 و 4 دهم گرم است.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خودروهای کاربراتوری باید از چرخه حذف شوند گفت: موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری نیز در هر کیلومتر پیمایش 15 گرم تولید آلودگی می کند اما همچنان این موتورها تولید می شوند.
در ادامه حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران در ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه برای کنترل آلودگی هوا، مدیریت یکپارچه وجود ندارد گفت: 15 ارگان در این زمینه مسئولیت دارند.
وی تأکید کرد: دولت باید مدیریت یکپارچه را در این زمینه ایجاد کند.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: خروج خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد خودروهای کاربراتوری، الزامی کردن معاینه فنی و کنترل آن و استفاده از حمل و نقل عمومی پاک از مهمترین راه های غلبه بر بحران آلودگی هوا در تهران است.
وی افزود: شش هزار اتوبوس باید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود اما حدود شش سال است که حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران داده نشده است و این وظیفه دولت است.
وی با اشاره به اینکه دولت باید 50 درصد هزینه های مترو را تامین کند گفت: در تهران هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه کردیم در حالی که دولت تنها 300 میلیارد آن را پرداخت.
رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم در ادامه تاکید کرد: ارتقای زیرساخت های سخت افزاری مانند حمل و نقل عمومی، یکپارچه سازی مدیریت و فرهنگ سازی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست.
وی ادامه داد: در برخی نقاط میزان آلودگی ، بیشتر و در برخی کمتر است و در سنجش میزان آلودگی، میانگین آن در نظر گرفته می شود.
تشکری هاشمی گفت: هر گاه میزان آلایندگی از 150 بالاتر برود در شرایط ناسالم قرار می گیریم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه از طریق 188 ایستگاه در کل کشور میزان آلودگی ها را رصد می کنیم بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد.
علی اصغر رجبی با بیان اینکه عوامل مختلفی آلودگی ها را در تهران منتشر می کنند گفت: منابع متحرک، ثابت، پمپ بنزین ها و ترمینال ها از مهمترین آنها هستند.
وی افزود: منابع انتشار دهنده متحرک مهمترین سهم را در ایجاد آلودگی ها دارند.
وی گفت: تعویض کاتالیزور خودروهای درون شهری ازجمله اقدامات است که شهرداری انجام آن را آغاز کرده است و هر ساله باید گزارش این پیشرفت را به کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران ارسال کند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کیفیت سوخت هم بر میزان آلایندگی منابع متحرک و هم ثابت تأثیر ویژه ای دارد.
رجبی با اشاره به اینکه اصفهان در سال نود و دو، 49 روز هوای سالم داشت، گفت: این رقم با استفاده از سوخت گاز به جای مازوت و با استفاده از سوخت های با کیفیت بهتر به 104 روز رسید و در سال 93 نیز از 104 به 200 روز هوای سالم رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین فعلی مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد؟ گفت: سوخت فعلی استاندارد داخلی 4904 دارد که تقریباً معادل استاندارد یورو 4 اروپاست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی در پاسخ به این پرسش که آیا بنزین مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد یورو 4 دارد یا خیر؟ گفت: آلودگی هوا نشان می دهد که این بنزین، یورو 4 نیست.
وی افزود: کشورهای اروپایی نیز مقدار محدودی بنزین یورو 4 تولید می کنند که بیشتر آن را برای استفاده خود در نظر می گیرند و مقدار کمی را صادر می کنند.
موسوی نژاد اضافه کرد: همه اینها نشان می دهد که بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است.
در ادامه رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنزین در پمپ بنزین ها و همچنین در مبادی ورودی مرزها و گمرکات کنترل می شود.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با بیان اینکه کیفیت بنزین و گازوئیل نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، گفت: شاخص ها نشان می دهد که این سوخت ها استاندارد نزدیک به یورو 4 دارند و به ویژه گازوئیل که بسیار بهبود یافت و از میزان آلودگی 7000 PPM گوگرد به 40 PPM رسیده است.
تشکری هاشمی ادامه داد: شاخص اصلی آلودگی هوا؛ ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون است که منشأ انتشار و راه های مبارزه با آن باید شناسایی شود.
وی افزود: این آلاینده ها به طور طبیعی در طبیعت کم وجود دارند و محصول سوخت بنزین و آلودگی هستند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که استاندارد پایینی دارند و خودروهای فرسوده و تنظیم نبودن عملیات احتراق در خودروها مرکز اصلی آلودگی است و معاینه فنی نیز بسیار مهم است.
تشکری هاشمی ادامه داد: قانون مقرر می دارد که باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود اما این قانون به درستی اجرا نمی شود.
در ادامه رجبی گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بسیار مهم است اما اکنون سرعت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کم است و تأثیرات لازم را ندارد.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: در تهران سیستم هوشمند و تجهیزات خوبی برای معاینه فنی داریم اما در برخورد با کسانی که معاینه فنی ندارند، اهمال می شود.
وی افزود: از چهار میلیون خودروی تهران کمتر از 300 هزار دستگاه، معاینه فنی دارند.
تشکری هاشمی ادامه داد: هر خودرویی که معاینه فنی ندارد، طبق قانون باید از حرکت آن جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در دولت گذشته حدود 400 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد گفت: اما در دو سال اخیر ستاد سوخت که متولی این امر بود به انزوا کشیده شد و خودروهای فرسوده به سادگی در شهر تردد می کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 40 گرم تولید آلودگی می کند در حالی که این میزان در خودروی غیر آن 2 و 4 دهم گرم است.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خودروهای کاربراتوری باید از چرخه حذف شوند گفت: موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری نیز در هر کیلومتر پیمایش 15 گرم تولید آلودگی می کند اما همچنان این موتورها تولید می شوند.
در ادامه حسن بیادی عضو اسبق شورای شهر تهران در ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه برای کنترل آلودگی هوا، مدیریت یکپارچه وجود ندارد گفت: 15 ارگان در این زمینه مسئولیت دارند.
وی تأکید کرد: دولت باید مدیریت یکپارچه را در این زمینه ایجاد کند.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: خروج خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد خودروهای کاربراتوری، الزامی کردن معاینه فنی و کنترل آن و استفاده از حمل و نقل عمومی پاک از مهمترین راه های غلبه بر بحران آلودگی هوا در تهران است.
وی افزود: شش هزار اتوبوس باید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود اما حدود شش سال است که حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران داده نشده است و این وظیفه دولت است.
وی با اشاره به اینکه دولت باید 50 درصد هزینه های مترو را تامین کند گفت: در تهران هزار میلیارد تومان برای مترو هزینه کردیم در حالی که دولت تنها 300 میلیارد آن را پرداخت.
رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم در ادامه تاکید کرد: ارتقای زیرساخت های سخت افزاری مانند حمل و نقل عمومی، یکپارچه سازی مدیریت و فرهنگ سازی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *