بساط سازمانهایی مانند حمایت از مصرفکننده جمع شود/معوقات بانکی 1.7برابر سرمایهشان
آخوندی تصریح کرد: امیدوارم در برنامه ششم توسعه بساط سازمان هایی مانند حمایت از مصرف کننده منحل شوند.
وزیر راه و شهرسازی انتقاد کرد: در اقتصاد کشور تفکرات مارکسیستی و سوسیالیستی وارد کردند.
وی گفت: زمانی که دولت به مجموعه اقتصادی ملی کشور شامل بانک ها، بنگاه ها و تولید کنندگان کالا و خدمات بیش از 381هزارمیلیارد تومان بدهی دارد شرایط نشان می دهد کشور وضعیت اقتصادی سختی را پیش رو دارد و با چالش بزرگی مواجه است که نمی توان از آن صرفه نظر کرد.
وی افزود: حداقل معادل 1.7 سرمایه های بانکها معوقات وجود دارد که همه بنگاهها ازجمله بنگاههای حمل و نقل ریلی از آن متاثر هستند.
وزیر راه و شهر سازی بیان کرد: شاهد بودیم چگونه شرایط بنگاه داری به چوب حراج زدن به حدود 100میلیارد دلار سرمایه بنگاههای دولتی با مشکل مواجه شد اگر امروزه اراده و عزم جدی در تصمیم گیریها نباشد به طور قطع نسل آینده هزینه های آن را با مشقت فراوانی پرداخت خواهند کرد.
آخوندی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی ایران با هزاران گرفتاری و مشکل مواجه خواهد شد با این حال نباید از تحقق این امر دلسرد شد.
وی افزود: توسعه ایران از جهاتی مانند توسعه شهری و زیربنایی بدون توسعه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی محقق نخواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: چاره ای به جز پرداختن به حمل و نقل ریلی برای پیشبرد اهداف توسعه شهری و توسعه کشور قابل تصور نیست.
وی ادامه داد: آیا رویکرد فعلی در قیمت گذاری غیر از تفکرات مارکسیستی و سوسیالیستی است از برنامه اول مقرر شده سیستم قیمت گذاری حذف شود با این حال 25 سال است همچنان سیستم قیمت گذاری پابرجا است و عده ای به دنبال آن هستند که نگذارند توسعه از طریق بازار رقابتی و تقابل ارزه تقاضا محقق شود.
وی ادامه داد: هم اکنون که برنامه ششم توسعه درحال بررسی است امیدوارم انحلال سازمان های قیمت گذاری مانند سازمان حمایت از مصرف کننده در این برنامه اجرایی شود و این تفکرات مارکسیستی و سوسیالیستی از جامعه و اقتصاد کشور برچیده شود.
آخوندی گفت: کدام قانون اجازه قیمت گذاری به سازمانها داده است به هر حال ایران باید توسعه یابد و همه به دنبال توسعه هستند بنابراین نباید کسی کوچکترین سستی در مقابل این رفتار عوام فریبانه به خود راه دهد.
وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی ایران در شرایطی است که کشورهای آسیایی و منطقه مانند روسیه، چین و هند به تقویت حمل و نقل ریلی در ایران نیازمندند و این نیاز به مصاحبه یک فرصت برای ما است اما کمی غفلت باعث می شود که این فرصت را از دست بدهیم.
وی افزود: دولت باید حمایت کند اما آنچه که باعث توسعه می شود فضای رقابتی است بدون یک نظام رقابتی ایجاد پایداری امکان پذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قراردادهای جدید در ناوگان حمل و نقل ریلی دو خطه یا چهارخطه شدن ریلها و توسعه راه آهن حومه ای اتفاقات خوبی است که هم اکنون شکل گرفته و درحال تقویت است انتظار می رود پس از اجرای برجام بخش زیادی از نیاز سرمایه گذاری از طریق منابع مالی خارجی تامین شود.