تاسیس دو مدرسه ویژه کودکان کار در پایتخت
به گزارش گروه اجتماعی ، اسفندیار چهاربند در نشستی خبری با موضوع تحصیل کودکان کار و خیابان، اظهار کرد: اگر به کودکان کار توجه نکنیم در آینده باید هزینههای بسیاری بپردازیم.
وی ادامه داد: کودکان کار و خیابان، به مثابه کالا توسط باندها خرید و فروش میشوند و نوعی بهره کشی ظالمانه از آنها صورت میگیرد که باید چارهای جدی برای آن اندیشید.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه دستگاههای ذیربط از جمله شهرداری، بهزیستی و سازمانهای مردم نهاد نشستهای خوبی درباره ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان داشتهاند، اظهار کرد: برنامهریزیهای خوبی در این جلسات انجام شده است و در حال حاضر دو مدرسه در منطقه 12 تهران ویژه تعلیم و تربیت کودکان کار و خیابان اختصاص پیدا کرده است و برنامه ما برای توسعه تحصیل آنها ادامه دارد.
چهاربند در ادامه از راه اندازی دو مدرسه ویژه کودکان کار و خیابان در مناطق 12 و 18 شهر تهران در سال آینده خبر داد و گفت: تلاش میکنیم از تامین کتاب گرفته تا ارائه خدمات مشاورهای و منابع انسانی به ارتقای کیفیت تحصیل کودکان کار و خیابان که از حقوق اساسی خود محروم شدهاند کمک کنیم و این توانایی را داریم که با هماهنگی دستگاههای مختلف آسیبهای مربوط را پوشش دهیم.
وی افزود: کودکان کار و خیابان عمدتا از شهرهای دیگر به تهران مراجعه کردهاند و گرفتار باندهای خلاف کار شدهاند که برای مقاصد خود از آنها سوء استفاده میکنند. برنامههای مفصلی در این خصوص داریم و در نهایت این هدف را دنبال میکنیم که این کودکان را به خودکفایی اقتصادی نزدیک کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه این نشست خبری به موضوع کمبود فضای آموزشی در تهران اشاره و اظهار کرد: امروز هم در زمین و هم در ساختمان برای تامین فضای آموزشی با کمبود مواجه هستیم و بیش از 45 درصد از سرانه فضای آموزشی ما تخصیص نیافته و به جای 1500 هکتار 780 هکتار زمین وجود دارد که ساختمانهای آموزشی در آن بنا شده است.
چهاربند ادامه داد: مشکل دیگری که داریم فضای آموزشی فرسوده است. از فضای آموزشی با عمر 115 سال گرفته تا پروژههای جدیدی که امسال افتتاح شدهاند در تهران مورد استفاده قرار میگیرند؛ در مجموع میتوان گفت حدود 30 درصد از فضاهای آموزشی ما بیش از 60 سال قدمت دارند. در حال حاضر برای حل این مشکل طرح تفصیلی فضای آموزشی شهر تهران آماده و مکان یابی انجام شده است. مکانهای فرسوده برای مقاوم سازی شناسایی شدهاند و امیدواریم در برنامه ششم توسعه این عقب افتادگی تاریخی فضای آموزشی را در شهر تهران جبران کنیم.
وی درباره مدارس استیجاری در تهران گفت: 280 مدرسه استیجاری داریم که برنامه تملک این مدارس در دست ماست. البته تعدادی از این مدارس خانه هستند که فضای مناسبی برای مدرسه ندارند اما آن دسته از مدارسی که قابل بهره برداری باشند را تملک میکنیم؛ البته برای تامین منابع مالی آن از تبدیل کاربری ساختمانهای موجود متروکه استفاده میکنیم.
ثبت نام 33 هزار دانش آموز اتباع بیگانه در شهر تهران
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به موضوع ثبت نام دانش آموزان اتباع بیگانه در مدارس شهر تهران اشاره و عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار ما تا پایان هفته گذشته 33 هزار دانش آموز اتباع در شهر تهران ثبت نام شده و در حال تحصیل هستند که 98 درصد از آنها افغانی هستند و عمدتا در کمربند جنوبی تهران قرار دارند.
چهاربند افزود: در دو مدرسه ویژه منطقه 12 تهران 400 نفر را تحت پوشش بردیم. این دو مدرسه مقطع ابتدایی و دو واحد دخترانه و پسرانه هستند. پیش بینی ما افزایش ظرفیت 4000 نفری برای تحصیل کودکان کار و خیابان است.
وی با بیان اینکه از 33 هزار دانش آموز تحت پوشش اتباع بیگانه نزدیک به 1500 نفر فاقد مدارک هویتی هستند، که امسال با توجه به دستور مقام معظم رهبری ثبت نام شدند، گفت: استدلال ما این است که کرامت انسانی منهای هر موضوع دیگری باید حفظ شود. ممنوعیتی برای ثبت نام اتباع فاقد مدارک هویتی نداریم مگر آنکه قیم قانونیاش ممانعت کند. در غیر این صورت اگر موضوع دیگری مطرح باشد حتما آنرا بررسی خواهیم کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره ناتوانی برخی خانوادههای افغانی از پرداخته شهریههای تعیین شده نیز گفت: بر اساس بخشنامه اداره کل اتباع بیگانه به طور متوسط حدود 200 هزار تومان شهریه برای این دانش آموزان تعیین شده بود که با احتساب 33 هزار دانش آموز ثبت نام شده تا کنون باید بیش از شش میلیارد تومان دریافت و به حساب خزانه واریز میشد.
وی افزود: این در حالی است که تا پایان هفته گذشته که گزارشات مناطق را در خصوص درآمدهای ناشی از وجوهات دریافت کردیم، کمتر از 600 میلیون تومان جمع آوری شده بود. این موضوع نشان دهنده آن است که تعداد قابل توجهی از اتباع یا شهریه پرداخت نکردهاند یا با تخفیف ثبت نام شدهاند یا شهریه آنها تقسیط شده است.
چهاربند تاکید کرد: امسال در مقایسه با سالهای گذشته کمترین میزان شکایات و انعکاس رسانهای ناشی از الزام به پرداخت شهریه خارج از توان مالی خانوادهها را داشتیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت اعتیاد در مدارس گفت: بحث آسیبهای اجتماعی که شاید بتوان گفت اعتیاد در راس آن قرار دارد همه جامعه را تهدید میکند و محدود به محیط مدرسه نیست، البته رویکرد ما در مدارس رویکرد پیشگیری است و علاوه بر دانش آموزان، خانوادهها و کارکنان مدارس را نیز تحت آموزش قرار دادیم. در رویکرد پیشگیرانه به دنبال آن هستیم تا با تشدید اجرای آیین نامه انضباطی محیط مدارس را پاک نگه داریم.
وی افزود: هرچند میدانیم برخی محلات و محیطهای اطراف مدارس ما آلوده هستند. هماهنگیهای خوبی با نیروی انتظامی انجام شده است و 260 مدرسه در شهر تهران از مجموع 4200 مدرسه ما مکان یابی و نقشه خطرپذیری شهر تهران آماده شده است و این 260 مدرسه را در اولویت پایش قرار دادیم و تلاش میکنیم محیط داخل و اطراف این مدارس را پاک نگهداریم.
چهاربند درباره گزارشات متناقضی که از وجود دانش آموزان معتاد در مدارس از سوی نهادهای مختلف ارائه میشود گفت: درباره وجود دانش آموزان معتاد در مدارس گزارشات رسمی و غیر رسمی وجود دارد اما هیچ دستگاه ذیربطی گزارش تایید شده رسمی در این خصوص ندارد زیرا نوع پیگیری و پیشگیری از شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزی با بزرگسالان متفاوت است و آمارهای اعلامی هیچ کدام رسمیت ندارند و برگرفته از برآوردها هستند.
مارک اعتیاد به دانشآموزان کنجکاو نچسبانیم
وی ادامه داد: اما در آموزش و پرورش با نگاه خوشبینانه به این موضوع نگاه نمیکنیم زیرا قشر نوجوان قشر آسیب پذیر است و باید همواره نگاه محتاطانه و سختگیرانهای به این موضوع داشته باشیم. اگر موردی را مشاهده کردیم سریعا به مراکز مشاوره ارجاع دهیم تا مشخص شود که مصرف مواد مخدر تفننی بوده یا دانش آموز گرفتار اعتیاد شده است. اینکه بخواهیم مارک اعتیاد به دانش آموزی که به علت کنجکاوی ناآگاهانه به سوی مصرف تفننی مواد مخدر رفته است بچسبانیم، تنها به افزایش مشکلات او دامن زدهایم.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه مدارس باید امن ترین مکان برای مردم باشند گفت: اگر شائبه ناامنی در مدارس تسری پیدا کند میتواند به بزهکاریهای دیگر دامن بزند.
آموزش موزیکال قرآن در مدارس نداریم
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره آموزش موزیکال قرآن کریم در برخی مدارس پیش دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران گفت: سازمان پژوهش بستههای آموزشی برای آموزش قرآن کریم تدوین کرده است و آموزش به روش
موزیکال نداریم. ممکن است مهدهای کودکی که از آموزش و پرورش مجوز ندارند اقدام به انجام این کار کرده باشند که البته قابل تایید نیست و روش موزیکال برای انس با قرآن را نمیپسندیم.
چهاربند در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در سال تحصیلی 95-94 یک میلیون و 80 هزار دانشآموز در 4200 مدرسه مشغول تحصیل شدهاند گفت: از این تعداد 2700 مدرسه دولتی و 1500 مدرسه غیردولتی هستند. همچنین 19 درصد دانشآموزان در بخش غیردولتی تحصیل می کنند و بالاترین نسبت دانشآموز دولتی به غیردولتی مربوط به تهران است.
وی افزود: پیشبینی میکنیم تهران تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا پایان سال 1399، میتواند به مرز 30 درصد دانشآموز در بخش غیردولتی برسد، مشروط بر اینکه نظام عرضه و تقاضا و قیمتگذاری بخش غیردولتی متناسب با توان مردم تعیین شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه بالغ بر 34 میلیارد تومان در طول تابستان و تاکنون برای تأمین نیازهای جاری مدارس تخصیص دادهایم عنوان کرد: بر این اساس حدود 9 میلیارد تومان صرف تعمیرات مدارس، سرویسهای بهداشتی، تعمیر تجهیزات هنرستانها، تعمیر میز و نیمکت، تجهیز مدارس و استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس در تهران شده است.
چهاربند ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در بودجه سال 94 شهرداری، مبلغ 260 میلیارد ریال به مدارس تخصیص یافته است. حدود 140 میلیارد ریال هم بهعنوان خدمات و بهسازی فضا، به مدارس ارائه شده که بیش از 70 درصد این تعهدات عملیاتی شده است. علاوه بر این شهرداری 12 میلیارد ریال بهصورت نقدی در اختیار مدارس قرار خواهد داد که با احتساب این رقم بیش از 34 میلیارد تومان شهرداری تهران به آموزش و پرورش کمک کرده است.
وی درباره علت تاخیر در پرداخت سرانه مدارس نیز گفت: معمولاً هر سال در قالب کمکسرانه حداکثر به ازای هر دانشآموز پنج هزار تومان پرداخت میشود که در دو دهه گذشته هم، همینطور بود، اما با تعهدات 34 میلیارد تومانی شهرداری، این عدد به سه برابر میرسد. دو میلیارد و 700 میلیون تومان نیز بهعنوان سرانه بین مناطق آموزش و پرورش تهران توزیع شده است و تا پایان هفته تمام مدارس این مبالغ را دریافت میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه اصل کمک مردم به مدارس قانونی و در قانون پیشبینی شده است، گفت: در قانون 4 نوع کمک به مدارس در نظر گرفته شده که کمکهای مردمی و کمکهای دولت در قالب کمکسرانه از جمله این موارد است، اما اگر کمک مردم داوطلبانه نباشد، باید با آن برخورد کرد.