تفاوت فاحش قیمت بلیت هواپیما در ایران و ترکیه + عکس
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تیر
نهایی وزارت راه و شهرسازیبرای بهسازی ناوگان هوایی کشور بود تا این بار هم پول
های مردمی بتواند مشکل گشای نوسازی ناوگان هوایی کشور شود.
به این ترتیب، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک مدل جدید برای اداره اقتصاد حمل و نقل هوایی در قالب بند (ب) ماده (۱۶۱) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ارائه شد.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در فاز
نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت مسیرهای پرتردد و پرتقاضا که شرکتهای هواپیمایی در
روز به دفعات در آن مسیرها پرواز دارند آزاد شد به همین دلیل برخی از مسیرهای شبکه
پروازی همچنان تحت کنترل سازمان هواپیمایی قرار دارد.
بر این اساس، در مرحله اول اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نرخ ۱۷۰ مسیر آزاد شد. البته هنوز نرخ ۸۷ مسیر همچنان تابع نرخگذاری سازمان هواپیمایی است که تا پایان سال نرخ آنها نیز آزاد می شود.
علی عابدزاده با اشاره به بدهی ۵ هزار میلیارد تومانی شرکت های هواپیمایی، گفته بود: سازمان هواپیمایی نمیتواند منتظر خرید هواپیمای نو و ایجاد توسط ایرلاینها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند، شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برند بنابراین باید ابتدا به سمت آزادسازی نرخ بلیت حرکت کرد.
به نظر
می رسد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تنها راهکار برای احیای ۲۵۰ فروند
هواپیما(اعم از فعال و زمینگیر) در کشور و راه اندازی 40فرودگاه غیرفعال است.
وزارت راه و شهرسازی در امر نوسازی ناوگان هوایی فقط به بحث تأمین
اعتبار برای این صنعت با افزایش قیمت بلیت توجه کرده چرا که انتظار دارد آزادسازی
قیمت به دنبال فضای رقابتی که ایجاد می کند، می تواند وضعیت نابسامان ایرلاین ها
سامان بخشیده و خدمات پروازی را تا یک سال آینده ارتقا دهد.
ظاهراً مسئولان ناوگان هوایی در این میان از ایرلاین های رقیب در کشورهای همسایه که این روزها در صنعت خدمات هوایی حرف نخست را می زنند فراموش کرده است.
پیش از این قیمت پایین خدمات هوایی کشور باعث می شد برخی مسافران همچنان به ایرلاین های داخلی ولو با کیفیت پایین وفادار باشند، اما در چنین شرایط کیفیت خدمات زمانی نمی گذرد که همین مسافران به لیست مسافران ایرلاین های کشورهای همسایه بپیوندند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این واقعیت باید در نظر گرفته شود که امروز هزینه تمام شده هر صندلی پرواز برای یک ساعت در شرایط تحریم حدود ۴۰دلار است در حالی که نرخ متوسط جهانی هر ساعت پرواز برای یک صندلی در کشورهایی که تحریم نیستند و مهد هوانوردی جهان هستند ۸۰ دلار است بنابراین در این شرایط انتظار خرید هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی ناعادلانه است.
این گفته های رئیس سازمان هواپیمایی کشور در حالی است که مقایسه بلیت
هواپیمای از مبدأ تهران به چند شهر اروپایی با قیمت خدمات هوایی ترکیش ایرلاین
خلاف این امر را نشان می دهد.
به طوری که قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما از تهران به لندن در حال حاضر دو میلیون و 97هزار تومان است و این قیمت از مبدأ استانبول حدود یک میلیون و 470هزار تومانمی شود.
قیمت رفت و برگشت هواپیما از تهران به فرانکفورت یک میلیون و 525هزار تومان و از استانبول به فرانکفورت 766هزار تومان تمام می شود و این رقم برای پرواز رفت و برگشت به مقصد پاریس از تهران یک میلیون و 574هزار تومان و از استانبول 921هزار تومان است.
قیمت پایین ایرلاین های کشورهای همسایه در حالی است که این شرکت های هواپیمایی خدمات بلیت با تخفیف برای مسافران همیشگی مانند دانشجویان و اساتید دانشگاه دارند یا اینکه برای یک مسیر پرواز در ساعت های مختلف در یک روز وجود دارد.
گران نشدن بلیت هواپیما تنها تا 5 روز دیگر دوام دارد
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: گران نشدن بلیت هواپیما تا پایان صفر یعنی تنها تا 5 روز دیگر دوام دارد.
مقصود اسعدی سامانی درباره فروش بلیت پروازهای داخلی به ویژه پرواز تهران - مشهد با نرخهای 500 هزار تومان بعد از اجرای طرح آزاداسازی قیمت بلیت از هفته گذشته گفت: با وجود اینکه آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی از هفته گذشته به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است اما هیچ شرکتی افزایش قیمت را در بلیت مسیرهای داخلی اعمال نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بلیت در روزهای اخیر بعد از اجرای آزادسازی ناشی از فعالیتبرخی چارترکنندگان است ، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری با چارترکنندگانی که از فضای بعد از آزادسازی سوء استفاده کردند و بلیت برخی مسیرها به ویژه تهران - مشهد را با نرخهای گران به فروش میرسانند، برخورد خواهد کرد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه آژانسها و سایتهای فروش بلیت هواپیما با قیمتهای نامتعارف و گران در سازمان هواپیمایی کشوری شناسایی شدهاند ، ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی تا آخر ماه صفر هیچ گونه تغییر قیمتی را در بلیت پرواز تهران - مشهد اعمال نخواهند کرد و بلیت این مسیر همچون گذشته با نرخهای سابق به فروش می رسد.