هشدار به وزارت آموزش و پرورش درباره مشاوران تحصیلی مدارس/هجمه فراگیر شبکههای اجتماعی علیه دانشآموزان
جبار کوچکی نژاد در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان در مورد اهمیت وجود مشاور مجرب در مدارس کشور اظهار کرد: بارها به وزارت آموزش و پرورش در این مورد هشدار دادهایم که دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی نیاز به مشاوره دارند و نباید تحت هیچ شرایطی این نهاد از مدارس حذف کرد.
وی با اشاره به هجمه فراگیر شبکههای اجتماعی علیه دانشآموزان تصریح کرد: تحت این شرایط که شبکههای مجازی نفوذ فراگیری بین دانشآموزان دارد حضور فردی در مدارس در جهت ابهامزدایی از شبهات این شبکهها به شدت احساس میشود.
کوچکینژاد با انتقاد از این تفکر که؛ وجود معلم مشاوره در مدارس، از فرعیات سیستم آموزشی است، مطرح کرد: متاسفانه وجود مشاور در مدارس جدی گرفته نمیشود. در بسیاری از جنبهها برای دانشآموزان سوالاتی مطرح میشود و این در حالی است که کسی پاسخگوی سوالات، شبهات و ابهامات دانش آوزان نیست و محصلین پاسخ سوالات خود را در شبکههای مجازی جستجو کرده و نتیجه آن نیز مشخص است زیرا شبکههای اجتماعی با انبوهی ازمحتویات پالایش نشده چالشهای ذهنی دانشآموزان را دوچندان میکنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رویکرد آموزش و پرورش در اولویتبندی معلمان را ناصحیح ارزیابی و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش معتقد است که اولویت اول در مدارس مسائل آموزشی است و تخصیص فردی به عنوان مشاور در مدرسه از اولویتهای دوم مدرسه است، که رویکردی غلط و قابل نقد محسوب میشود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حضور پیوسته معلم مشاور در مدارس خاطرنشان کرد: نظر به اينکه بعضی ازمشکلات به دليل نا آشنايی والدين با اصول روان شناسی و چگونگی برخورد با کودکان به وجود میآيند، اين موضوع وظيفه آموزش و پرورش را در اين زمينه سنگين تر میکند و باید با انتخاب مشاور در مقاطع تحصيلی از بروز ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان بکاهد.
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وجود برخی مشکلات در نظام آموزشی کشور بیان کرد: نظام آموزشی در کشور تحت تاثیر برخی مشکلات از جمله ضعف در سیستم مشاورهای مدارس کاراییهای پرورشی خود را از دست داده است و همین موضوع باعث شده است تا دانشآموزان دچار افت تحصیلی باشند.
وی درخاتمه با تاکید بر لزوم تامین امنیت روحی و روانی دانشآموزان تصریح کرد: اگر دانشآموزان از بهداشت و سلامت روانی مناسب برخوردار نباشند به طور قطع افت تحصیلی دامنهداری را در کشور شاهد خواهیم بود، چرا که اختلالات یادگیری رابطه مستقیمی با سلامت روان دانشآموران دارد و این مهم حاصل نخواهد شد مگر با حضور یک معلم مشاور مجرب در مدارس.