گران کردن بلیت هواپیما به بهانه آزادسازی قیمتها!
خبرگزاری میزان - آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بهانه ای برای چند برابر شدن قیمت ها شده است، مسئولان در این طرح وعده بهبود کیفیت خدمات و قیمت ها را داده اند اما تاکنون این طرح خروجی جز گرانی نداشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، طبق گفته مسئولان کمتر از 5 درصد از حمل و نقل کشور به صورت هوایی انجام می شود، با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت بلیت برخی از مسیرها از جمله تهران به مشهد چند برابر شده است.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی گفت وگویی اعلام کرد که نرخ بلیت پروازها در بسیاری از مواقع زیر قیمت بوده است یا به عبارتی دیگر نرخ بلیت هواپیما در ایران ارزان است.
در حال حاضر مسافران باید منتظر افزایش قیمت باشند، افزایش قیمتی که منطقی نیست، زیرا شرکت های هواپیمایی با بدهی بیش از 5 هزار میلیارد تومانی توان ارائه خدمات مناسب را نخواهند داشت .
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی و مسئولان هواپیمایی بارها گفته اند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنی گران شدن بلیت نیست اما با آزادسازی بلیت هواپیما در برخی از مسیرها چند برابر شده است.
با چنین قیمت هایی شرکت های هواپیمای سایر کشورها دست برتر را در برابر شرکت های داخلی خواهند داد، زیرا سطح کیفیت ارائه خدمات و قیمت ها و همچنین سن ناوگان هوایی قابل قیاس نیست.
۵ شاخص مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
هواپیما دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تشریح شاخصهای تعیین مسیرهای پروازی مشمول آزادسازی قیمت بلیت گفت: با اجرای دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما روند پرداخت بدهیهای ایرلاینها تسریع میشود.
مقصود اسعدی سامانی کل مسیرهای پروازی کشور را ۲۵۷ مسیر اعلام کرد و گفت: در مرحله اول آزادسازی نرخ بلیت هواپیمای ۱۷۰ مسیر پروازی آزاد شد که بر این اساس ۲۶ مسیر پروازی به جزایر کیش و قشم، ۳۷ مسیر منتهی به شهرهای نفتی، ۳۵ مسیر انفرادی و ۷۲ مسیر جدید که درحال حاضر پروازی توسط ایرلاینها در این مسیرها برقرار نیست آزاد شدند. علاوه بر این نرخ بلیت ۸۷ مسیر پروازی به دلیل کمبود مسافر و قرارگرفتن در مناطق کمتر برخوردار همچون گذشته مشمول قیمتگذاری میشوند و سقف نرخگذاری به مدت یک سال برای این مقاصد پروازی تمدید شده است.
وی با اشاره به شاخصهای تعیین مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزود: فرکانس پروازی بالا، وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت کم مسیر و امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین، مسیرهای منتهی به فرودگاههای کیش٬ قشم و شهرهای نفتی (که تمام پروازهای آنها به صورت دربستی کامل در اختیار شرکت ملی نفت و سازمان های زیرمجموعه با هدف جابه جایی کارمندان قرار دارد) و همچنین به منظور ایجاد انگیزه برای برقراری مسیرهای جدید که هم اکنون پروازی توسط شرکتهای هواپیمایی در این مسیرها برقرار نیست، شاخصهای مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: فرکانس پروازی پایین، عدم وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت بالای مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین و مسیرهای مربوط به مناطق محروم نیز از شاخص های مسیرهای حمایتی هستند که همچون گذشته فعلا مشمول قیمتگذاری خواهند بود.
وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در اجرای بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تصویب شورای عالی هواپیمایی همچون نرخ بلیت پروازهای خارجی که از اواخر دهه ۶۰ آزاد شد، به اجرا درآمد توضیح داد: به دلیل اینکه تعادل بازار برهم نخورد و شرکتهای هواپیمایی مسیرهای کم مسافر خود را غیرفعال نکنند تصمیم گرفته شد نرخ بلیت برخی مسیرها تا یک سال آینده آزاد نشوند و مشمول قیمتگذاری های حمایتی باشند.
سامانی افزود: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت بلیت در برخی مسیرها به تناسب زمان سفر و قیمت تمام شده برای ایرلاین مربوطه کاهش نیز مییابد که این امر منجر میشود تا کسانی که تا کنون شرایط استفاده از سفرهای هوایی را نداشتند بتوانند از این روش حمل و نقل استفاده کنند.
وی افزایش توان اقتصادی ایرلاینها، ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت خدمات به مسافران را از جمله اهداف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما عنوان کرد و گفت: اجرای دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی داخلی، فقط برای پروازهای برنامهای خواهند بود که از روز گذشته به تمامی شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره تاثیر اجرای آزادسازی بر پرداخت بدهیهای معوق شرکتهای هواپیمایی گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانهها در حالی که بسیاری از قیمتها از جمله نرخ سوخت افزایش یافت اما آزادسازی نرخ بلت هواپیما که قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۲ اجرا شود به تعویق افتاد که این امر منجر به افزایش هزینههای شرکتهای هواپیمایی و به تبع آن افزایش میزان بدهیهای آنها شد که با اجرای این دستورالعمل روند پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت پخش فرآوردههای نفتی بابت سوخت و شرکت فرودگاههای کشور بابت عوارض فرودگاهی تسریع مییابد.
بلیت هواپیما در ایران بسیار ارزان است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بلیت هواپیما در ایران بسیار ارزان است، گفت: شرکت های هواپیمایی در شرایط بسیار بد اقتصادی قراردارند و علاوه بر مقادیر زیادی زیان انباشته ۵ هزار میلیارد تومان بدهکارند.
علی عابدزاده با اشاره به برنامه این سازمان برای آزاد سازی کامل قیمت حمل ونقل هوایی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی تا کنون اقدام به افزایش قیمت پروازها نکردند و قرار است این دستورالعمل از هفته آینده اعمال شود.
وی از نظارت کامل بر شرکت های هواپیمایی و پروازها پس از آزاد سازی قیمت ها اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی مناسب برای انجام پرواز به مناطقی که کمتر مورد توجه بوده در دستور کار است.
عابدزاده افزود: با آزاد سازی کامل قیمت ها، قیمت گذاری پروازها را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و خود آنها راساً اقدام به تعیین قیمت و اعمال آن می کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : آزاد سازی قیمت ها در بخشی از مسیرها که تردد هوایی زیادی در آن وجود دارد صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه بیشتر شرکت های هواپیمایی ساختار لازم را برای ارائه بلیط با قیمت های متفاوت را دارند افزود: نمی توانیم منتظر افزایش تعداد ناوگان خطوط هواپیمایی کشورمان باشیم و بعد از آن اقدام به آزاد سازی قیمت ها کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ورود شرکت های جدید هواپیمایی هم با این نگاه صورت می گیرد که به آینده امیدوارم.
عابدزاده قیمت تمام شده یک صندلی ساعت را نزدیک به 40 دلار و نرخ متوسط یک ساعت پرواز را 80 دلار دانست و گفت: این مسئله بسیار ناعادلانه است.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی گفت وگویی اعلام کرد که نرخ بلیت پروازها در بسیاری از مواقع زیر قیمت بوده است یا به عبارتی دیگر نرخ بلیت هواپیما در ایران ارزان است.
در حال حاضر مسافران باید منتظر افزایش قیمت باشند، افزایش قیمتی که منطقی نیست، زیرا شرکت های هواپیمایی با بدهی بیش از 5 هزار میلیارد تومانی توان ارائه خدمات مناسب را نخواهند داشت .
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی و مسئولان هواپیمایی بارها گفته اند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنی گران شدن بلیت نیست اما با آزادسازی بلیت هواپیما در برخی از مسیرها چند برابر شده است.
با چنین قیمت هایی شرکت های هواپیمای سایر کشورها دست برتر را در برابر شرکت های داخلی خواهند داد، زیرا سطح کیفیت ارائه خدمات و قیمت ها و همچنین سن ناوگان هوایی قابل قیاس نیست.
۵ شاخص مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
هواپیما دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تشریح شاخصهای تعیین مسیرهای پروازی مشمول آزادسازی قیمت بلیت گفت: با اجرای دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما روند پرداخت بدهیهای ایرلاینها تسریع میشود.
مقصود اسعدی سامانی کل مسیرهای پروازی کشور را ۲۵۷ مسیر اعلام کرد و گفت: در مرحله اول آزادسازی نرخ بلیت هواپیمای ۱۷۰ مسیر پروازی آزاد شد که بر این اساس ۲۶ مسیر پروازی به جزایر کیش و قشم، ۳۷ مسیر منتهی به شهرهای نفتی، ۳۵ مسیر انفرادی و ۷۲ مسیر جدید که درحال حاضر پروازی توسط ایرلاینها در این مسیرها برقرار نیست آزاد شدند. علاوه بر این نرخ بلیت ۸۷ مسیر پروازی به دلیل کمبود مسافر و قرارگرفتن در مناطق کمتر برخوردار همچون گذشته مشمول قیمتگذاری میشوند و سقف نرخگذاری به مدت یک سال برای این مقاصد پروازی تمدید شده است.
وی با اشاره به شاخصهای تعیین مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزود: فرکانس پروازی بالا، وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت کم مسیر و امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین، مسیرهای منتهی به فرودگاههای کیش٬ قشم و شهرهای نفتی (که تمام پروازهای آنها به صورت دربستی کامل در اختیار شرکت ملی نفت و سازمان های زیرمجموعه با هدف جابه جایی کارمندان قرار دارد) و همچنین به منظور ایجاد انگیزه برای برقراری مسیرهای جدید که هم اکنون پروازی توسط شرکتهای هواپیمایی در این مسیرها برقرار نیست، شاخصهای مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: فرکانس پروازی پایین، عدم وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت بالای مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین و مسیرهای مربوط به مناطق محروم نیز از شاخص های مسیرهای حمایتی هستند که همچون گذشته فعلا مشمول قیمتگذاری خواهند بود.
وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در اجرای بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تصویب شورای عالی هواپیمایی همچون نرخ بلیت پروازهای خارجی که از اواخر دهه ۶۰ آزاد شد، به اجرا درآمد توضیح داد: به دلیل اینکه تعادل بازار برهم نخورد و شرکتهای هواپیمایی مسیرهای کم مسافر خود را غیرفعال نکنند تصمیم گرفته شد نرخ بلیت برخی مسیرها تا یک سال آینده آزاد نشوند و مشمول قیمتگذاری های حمایتی باشند.
سامانی افزود: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت بلیت در برخی مسیرها به تناسب زمان سفر و قیمت تمام شده برای ایرلاین مربوطه کاهش نیز مییابد که این امر منجر میشود تا کسانی که تا کنون شرایط استفاده از سفرهای هوایی را نداشتند بتوانند از این روش حمل و نقل استفاده کنند.
وی افزایش توان اقتصادی ایرلاینها، ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت خدمات به مسافران را از جمله اهداف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما عنوان کرد و گفت: اجرای دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی داخلی، فقط برای پروازهای برنامهای خواهند بود که از روز گذشته به تمامی شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره تاثیر اجرای آزادسازی بر پرداخت بدهیهای معوق شرکتهای هواپیمایی گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانهها در حالی که بسیاری از قیمتها از جمله نرخ سوخت افزایش یافت اما آزادسازی نرخ بلت هواپیما که قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۲ اجرا شود به تعویق افتاد که این امر منجر به افزایش هزینههای شرکتهای هواپیمایی و به تبع آن افزایش میزان بدهیهای آنها شد که با اجرای این دستورالعمل روند پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت پخش فرآوردههای نفتی بابت سوخت و شرکت فرودگاههای کشور بابت عوارض فرودگاهی تسریع مییابد.
بلیت هواپیما در ایران بسیار ارزان است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بلیت هواپیما در ایران بسیار ارزان است، گفت: شرکت های هواپیمایی در شرایط بسیار بد اقتصادی قراردارند و علاوه بر مقادیر زیادی زیان انباشته ۵ هزار میلیارد تومان بدهکارند.
علی عابدزاده با اشاره به برنامه این سازمان برای آزاد سازی کامل قیمت حمل ونقل هوایی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی تا کنون اقدام به افزایش قیمت پروازها نکردند و قرار است این دستورالعمل از هفته آینده اعمال شود.
وی از نظارت کامل بر شرکت های هواپیمایی و پروازها پس از آزاد سازی قیمت ها اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی مناسب برای انجام پرواز به مناطقی که کمتر مورد توجه بوده در دستور کار است.
عابدزاده افزود: با آزاد سازی کامل قیمت ها، قیمت گذاری پروازها را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و خود آنها راساً اقدام به تعیین قیمت و اعمال آن می کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت : آزاد سازی قیمت ها در بخشی از مسیرها که تردد هوایی زیادی در آن وجود دارد صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه بیشتر شرکت های هواپیمایی ساختار لازم را برای ارائه بلیط با قیمت های متفاوت را دارند افزود: نمی توانیم منتظر افزایش تعداد ناوگان خطوط هواپیمایی کشورمان باشیم و بعد از آن اقدام به آزاد سازی قیمت ها کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ورود شرکت های جدید هواپیمایی هم با این نگاه صورت می گیرد که به آینده امیدوارم.
عابدزاده قیمت تمام شده یک صندلی ساعت را نزدیک به 40 دلار و نرخ متوسط یک ساعت پرواز را 80 دلار دانست و گفت: این مسئله بسیار ناعادلانه است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *