افزایش قیمت، تنها دستاورد مسافر از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
خبرگزاری میزان – علیرغم گفته های سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر این که آزادسازي نرخ بليت هواپيما را لزوماً به معناي گران شدن قيمت بليت هواپيما نیست، با اجرای این طرح قیمت بلیت هواپیما در کمتر از دو روز به سرعت افزایش یافت.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، براساس بند "ب" ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه كشور و با تصويب شوراي عالي هواپيمايي، آزادسازي نرخ بليت و شبكه پروازي با ابلاغ دستورالعمل سازمان هواپيمايي كشوري به مديران عامل شركت هاي هواپيمايي داخلي وارد فاز اجرايي شد.
به واسطه این مصوبه، نرخ بليت هواپيما در 170 مسير پروازي داخلي آزاد اعلام شد و 87 مسير داخلي ديگر كماكان جز مسيرهاي حمايتي باقي ماند. ملاك انتخاب مسيرهايي كه مشمول فرآيند آزادسازي قرار گرفتند رقابت سه شركت هواپيمايي در مسير پروازي و وجود ساير مدهاي حمل ونقل براي جابه جايي مسافران عنوان شد.
شركت هاي هواپيمايي ملزم شدند ضمن پاسخگويي مناسب در خصوص عمليات پروازي، كيفيت خدمات، تاخيرات و رعايت حقوق مسافران نظارت جامع را بر روند فروش بليت در مسيرهاي داخلي را در دستور كار قرار داده و مسئوليت تخلف دفاتر خدمات مسافرت هوايي نيز متوجه شركت هاي هواپيمايي خواهد بود.
بر اساس آمار سازمان هواپیمایی، در حال حاضر 18شرکت هواپیمایی در ناوگان هوایی کشور خدمات پروازهای داخلی و خارجی را ارائه می کنند. تعداد ناوگان هوایی کشور 245 فروند است که از این تعداد 146 فروند هواپیما (که شامل 22 هزار و 446 صندلی است) فعال و 99 فروند هواپیما (شامل 17 هزار و 823 صندلی) غیرفعال است. به این ترتیب، با توجه به تعداد سفرها و رقم بالای مسافران نیاز به افزایش آنها وجود دارد. از این رو در برنامهریزیهای کلان بر وجود 300 فروند هواپیما در ناوگان کشور تأکید شده است.
طبق قوانین جدید، ورود هواپیماهای با عمر بالای 15 سال به ناوگان هواپیمایی کشور ممنوع شده ولی شرکتها میتوانند با خارج کردن یکی از هواپیماهای بالای 25 سال خود از ناوگان، یک هواپیمای تا سن 15 سال نیز وارد کنند.
وزیر راه و شهرسازی چندی قبل بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی حدود 15 میلیارد دلار برآورد کرد؛ بودجهای که به گفته عباس آخوندی بخشی از آن صرف امکانات فرودگاهی و فنی خواهد شد و البته بخش عمده آن باید صرف خرید هواپیماهای جدید شود.
در واقع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، فرصتی برای شرکت های هواپیمایی بود که در یک فضای رقابتی با ارائه خدمات بهتر بتوانند خطوط هوایی خود را توسعه داده و متناسب با قیمت اعلام کرده خدمات ارائه دهند. به طوری که به گفته رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، صنعت هواپيمايي دچار محدوديت هايي شده است که بايد برطرف شود و فرصت تازه، آزادسازی قیمت زمينه را براي بهبود ساختار اقتصادي شرکت هاي هواپيمايي فراهم مي کند.
علی عابدزاده آزادسازي نرخ بليت هواپيما را لزوماً به معناي گران شدن قيمت بليت هواپيما ندانست، با این حال به اعتقاد وی، ساعت پرواز در ايران حدود 40 دلار است که در هيچ جاي جهان اينگونه نيست. به عبارت دیگر خدمات ناوگان هوایی در کشور بسیار ارزان ارائه می شود.
به نظر می رسید، با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، مسافران هوایی بتوانند پیش از با سوار شدن بر هواپیماهای مطمئن پرواز کم خطرتر و بدن تأخیری را داشته باشند، اما با آغاز این طرح، تنها تغییر مشاهده شده در برنامه شرکت های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت بود به طوری که قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد در این روزها به 450هزار تومان هم رسیده است.
با توجه به بودجه 15 میلیارد دلاری برای احیای صنعت هوایی کشور ظاهراً آزادسازی فقط به ضرر مسافران تمام می شود چرا که با درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت ها نمی توان تحولی در این صنعت ایجاد کرد و نوسازی ناوگان همچنان باید در پوشش حمایتی دولت شکل بگیرد. پیش از آنکه افزایش قیمت بلیت هواپیما مسافران را متقاعد کند دیگر پرواز با ایرلاین های داخلی با این کیفیت و ضریب اطمینان اصلاً صرفه خارجی ندارد و بهتر است مشتری ایرلاین های اماراتی و قطری شوند.
اسامی مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
انتهای پیام/
به واسطه این مصوبه، نرخ بليت هواپيما در 170 مسير پروازي داخلي آزاد اعلام شد و 87 مسير داخلي ديگر كماكان جز مسيرهاي حمايتي باقي ماند. ملاك انتخاب مسيرهايي كه مشمول فرآيند آزادسازي قرار گرفتند رقابت سه شركت هواپيمايي در مسير پروازي و وجود ساير مدهاي حمل ونقل براي جابه جايي مسافران عنوان شد.
شركت هاي هواپيمايي ملزم شدند ضمن پاسخگويي مناسب در خصوص عمليات پروازي، كيفيت خدمات، تاخيرات و رعايت حقوق مسافران نظارت جامع را بر روند فروش بليت در مسيرهاي داخلي را در دستور كار قرار داده و مسئوليت تخلف دفاتر خدمات مسافرت هوايي نيز متوجه شركت هاي هواپيمايي خواهد بود.
بر اساس آمار سازمان هواپیمایی، در حال حاضر 18شرکت هواپیمایی در ناوگان هوایی کشور خدمات پروازهای داخلی و خارجی را ارائه می کنند. تعداد ناوگان هوایی کشور 245 فروند است که از این تعداد 146 فروند هواپیما (که شامل 22 هزار و 446 صندلی است) فعال و 99 فروند هواپیما (شامل 17 هزار و 823 صندلی) غیرفعال است. به این ترتیب، با توجه به تعداد سفرها و رقم بالای مسافران نیاز به افزایش آنها وجود دارد. از این رو در برنامهریزیهای کلان بر وجود 300 فروند هواپیما در ناوگان کشور تأکید شده است.
طبق قوانین جدید، ورود هواپیماهای با عمر بالای 15 سال به ناوگان هواپیمایی کشور ممنوع شده ولی شرکتها میتوانند با خارج کردن یکی از هواپیماهای بالای 25 سال خود از ناوگان، یک هواپیمای تا سن 15 سال نیز وارد کنند.
وزیر راه و شهرسازی چندی قبل بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی حدود 15 میلیارد دلار برآورد کرد؛ بودجهای که به گفته عباس آخوندی بخشی از آن صرف امکانات فرودگاهی و فنی خواهد شد و البته بخش عمده آن باید صرف خرید هواپیماهای جدید شود.
در واقع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، فرصتی برای شرکت های هواپیمایی بود که در یک فضای رقابتی با ارائه خدمات بهتر بتوانند خطوط هوایی خود را توسعه داده و متناسب با قیمت اعلام کرده خدمات ارائه دهند. به طوری که به گفته رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، صنعت هواپيمايي دچار محدوديت هايي شده است که بايد برطرف شود و فرصت تازه، آزادسازی قیمت زمينه را براي بهبود ساختار اقتصادي شرکت هاي هواپيمايي فراهم مي کند.
علی عابدزاده آزادسازي نرخ بليت هواپيما را لزوماً به معناي گران شدن قيمت بليت هواپيما ندانست، با این حال به اعتقاد وی، ساعت پرواز در ايران حدود 40 دلار است که در هيچ جاي جهان اينگونه نيست. به عبارت دیگر خدمات ناوگان هوایی در کشور بسیار ارزان ارائه می شود.
به نظر می رسید، با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، مسافران هوایی بتوانند پیش از با سوار شدن بر هواپیماهای مطمئن پرواز کم خطرتر و بدن تأخیری را داشته باشند، اما با آغاز این طرح، تنها تغییر مشاهده شده در برنامه شرکت های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت بود به طوری که قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد در این روزها به 450هزار تومان هم رسیده است.
با توجه به بودجه 15 میلیارد دلاری برای احیای صنعت هوایی کشور ظاهراً آزادسازی فقط به ضرر مسافران تمام می شود چرا که با درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت ها نمی توان تحولی در این صنعت ایجاد کرد و نوسازی ناوگان همچنان باید در پوشش حمایتی دولت شکل بگیرد. پیش از آنکه افزایش قیمت بلیت هواپیما مسافران را متقاعد کند دیگر پرواز با ایرلاین های داخلی با این کیفیت و ضریب اطمینان اصلاً صرفه خارجی ندارد و بهتر است مشتری ایرلاین های اماراتی و قطری شوند.
اسامی مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *