دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت پروازها/ آزادسازی نرخ بلیت ۸۷ مسیر حمایتی تا یکسال آینده
خبرگزاری میزان - «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف از آزادسازی، کلیات، الزامات اجری این طرح، روش اجرا، نظارت بر اجرا و ضمانت اجرا منتشر شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت هواپیما باید تا پایان سال اول این برنامه (۱۳۹۰) متنوعسازی و از ابتدای سال سوم (۱۳۹۲) برنامه پنجم توسعه نیز به طور کامل آزاد میشد اما به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم و عدم کشش بازار، اجرای آن به تعویق افتاد.
اما بالاخره از اوخر خردادماه سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در فاز نخست متنوع شد به این معنا که ایرلاینها تنها مجاز به افزایش نرخهای بلیت تا سقف ۳۰ درصد بیش از نرخهای مصوب سازمان هواپیمایی مشروط بر رعایت الزاماتی از جمله افزایش خدمات بودند تا در نهایت با تصویب شورایعالی هواپیمایی و تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت با استناد به بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال پایانی برنامه کلید خورد.
توسعه ناوگان، افزایش توان اقتصادی ایرلاینها، ایجاد رقابت در خدماتدهی و فراهم شدن زمینه حق انتخاب برای مسافران سه هدف مهم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است که از روز گذشته به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد. در مرحله نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسير داخلی آزاد شد و نرخ بلیت ۸۷ مسير جزء مسيرهای حمايتی قرار دارد که همچنان مشمول قیمت گذاری است.
بر اساس این گزارش «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف از آزادسازی، کلیات، الزامات اجری این طرح، روش اجرا، نظارت بر اجرا و ضمانت اجرا تدوین شده که به شرح زیر است:
در مقدمه این دستورالعمل آمده: به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه ای و دربستی بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می شود.
ماده (۱) این دستورالعمل به تعارف اختصاص دارد.
- الزامات آزاد سازي
ماده ۲ : شرکتهاي هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجراي آزادسازي نرخ بلیت و شبکه پروازي هستند.
۲,۱ – آزاد سازي پروازهاي داخلی صرفاً مشمول پروازهاي برنامه اي خواهد بودکه الزاماً از طریق کانال هاي توزیع شرکتهاي هواپیمائی عرضه گردد.
۲,۲– رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.
۲,۳ – ارائه آمار عملکرد مالی و اقتصادي شرکتها به صورت ادواري و یا در بازههاي مورد نظر سازمان ضروري است.
۲,۴ – پرداخت کارمزد شناور (Commission) و یا کارمزد ثابت ( Fixed Service fee) به نمایندگان فروش امکان پذیر گردد.
۲,۵ – پروازهاي برنامه اي از کانال سیستم هاي ذخیره و توزیع جا (CRS,GDS) عرضه گردد.
۲,۶ - پروازهاي برنامه اي در قبال صدور بلیت شرکت هواپیمایی و توسط دفاتر فروش شرکتهاي هواپیمایی و یا دفاتر خدمات مسافرتی هوائی مجاز عرضه گردد.
۲,۷- اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرتهاي هوائی در خصوص اطمینان از فروش با نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی صورت گیرد.
۲,۸ – برخورداري از زیر ساختهاي بازرگانی و کانال هاي استاندارد توزیع و فروش ضروري است.
۲,۹ – درج نرخ ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع رسانی آن از طریق وب سایتشرکت هواپیمایی الزامی است.
اما بالاخره از اوخر خردادماه سال گذشته نرخ بلیت هواپیما در فاز نخست متنوع شد به این معنا که ایرلاینها تنها مجاز به افزایش نرخهای بلیت تا سقف ۳۰ درصد بیش از نرخهای مصوب سازمان هواپیمایی مشروط بر رعایت الزاماتی از جمله افزایش خدمات بودند تا در نهایت با تصویب شورایعالی هواپیمایی و تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت با استناد به بند «ب» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال پایانی برنامه کلید خورد.
توسعه ناوگان، افزایش توان اقتصادی ایرلاینها، ایجاد رقابت در خدماتدهی و فراهم شدن زمینه حق انتخاب برای مسافران سه هدف مهم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است که از روز گذشته به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد. در مرحله نخست اجرای آزادسازی، نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسير داخلی آزاد شد و نرخ بلیت ۸۷ مسير جزء مسيرهای حمايتی قرار دارد که همچنان مشمول قیمت گذاری است.
بر اساس این گزارش «دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی» در بخشهای هدف از آزادسازی، کلیات، الزامات اجری این طرح، روش اجرا، نظارت بر اجرا و ضمانت اجرا تدوین شده که به شرح زیر است:
در مقدمه این دستورالعمل آمده: به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه ای و دربستی بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می شود.
ماده (۱) این دستورالعمل به تعارف اختصاص دارد.
- الزامات آزاد سازي
ماده ۲ : شرکتهاي هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجراي آزادسازي نرخ بلیت و شبکه پروازي هستند.
۲,۱ – آزاد سازي پروازهاي داخلی صرفاً مشمول پروازهاي برنامه اي خواهد بودکه الزاماً از طریق کانال هاي توزیع شرکتهاي هواپیمائی عرضه گردد.
۲,۲– رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.
۲,۳ – ارائه آمار عملکرد مالی و اقتصادي شرکتها به صورت ادواري و یا در بازههاي مورد نظر سازمان ضروري است.
۲,۴ – پرداخت کارمزد شناور (Commission) و یا کارمزد ثابت ( Fixed Service fee) به نمایندگان فروش امکان پذیر گردد.
۲,۵ – پروازهاي برنامه اي از کانال سیستم هاي ذخیره و توزیع جا (CRS,GDS) عرضه گردد.
۲,۶ - پروازهاي برنامه اي در قبال صدور بلیت شرکت هواپیمایی و توسط دفاتر فروش شرکتهاي هواپیمایی و یا دفاتر خدمات مسافرتی هوائی مجاز عرضه گردد.
۲,۷- اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرتهاي هوائی در خصوص اطمینان از فروش با نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی صورت گیرد.
۲,۸ – برخورداري از زیر ساختهاي بازرگانی و کانال هاي استاندارد توزیع و فروش ضروري است.
۲,۹ – درج نرخ ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع رسانی آن از طریق وب سایتشرکت هواپیمایی الزامی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *