هواپیما را باید با پول صندوق توسعه ملی خرید
خبرگزاری میزان - عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی با بیان اینکه اختصاص تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما از تکالیف صندوق توسعه ملی است، گفت: با هدف توسعه ناوگان هوایی، هواپیما به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی پذیرفته میشود.
به گزارش ، محمدعلی عبداللهزاده اظهار کرد: طبق ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه صندوق توسعه ملی تعریف و شروطی نیز برای پرداخت تسهیلات توسط این صندوق تعیین شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و به بخشهای خصوصی، تعاونی و بنگاههای اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایهگذاریهایی با توجیه فنی، مالی و اقتصادی پرداخت میشود گفت: طبق قانون برنامه پنجم صندوق توسعه ملی توسعه باید به سمت بنگاهداری برود و براساس اساسنامه آن با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایههای زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآوردههای نفتی تشكیل شده است.
نماینده فردوس و طبس در مجلس افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه برای سرمایهگذاری در آینده، در سال اول این قانون(سال ۹۰) ۲۰ درصد از منابع حاصل از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه واریز و هر سال ۳ درصد به این میزان افزوده شود که بر این اساس در سال جاری باید ۳۲ درصد از منابع حاصل از درآمد نفت به این صندوق واریز میشد اما به دلیل کاهش قیمت نفت طی سالهای اخیر امکان واریز ۳۲ درصد از این منابع به صندوق نیست و در سال جاری نیز همچون سال نخست برنامه پنجم توسعه ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز میشود.
عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی با بیان اینکه اختصاص تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما به شرکتهای هواپیمایی یکی از تکالیف صندوق توسعه ملی است، درباره اینکه چرا به رغم اجازه قانونی شرکتهای هواپیمایی توانایی دریافت تسهیلات از این صندوق را ندارند گفت: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی اگر وام گیرنده به تعهدات خود در بازپرداخت تسهیلات به بانک عامل عمل نکند بانک مرکزی و صندوق مجاز است از منابع بانک عامل برداشت کند بنابراین تمام ریسک آن برای بانکها است و با این شرایط نیز بانکهای عامل به طرحهای دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات پرداخت میکنند.
وی گفت: در حوزه توسعه ناوگان هوایی، هواپیما به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی قابل قبول است در حالی که در گذشته بانک عامل هواپیما را به عنوان تضمین قبول نمیکرد و این برای شرکتهای هواپیمایی مشکل ساز شده بود.
عبداللهزاده منابع فعلی این صندوق را حدود ۴۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع صندوق توسعه ملی منابع این صندوق بیشتر صرف پروژههای اولویتدار و طرحهای دارای سرمایه در گردش بالا میشود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و به بخشهای خصوصی، تعاونی و بنگاههای اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایهگذاریهایی با توجیه فنی، مالی و اقتصادی پرداخت میشود گفت: طبق قانون برنامه پنجم صندوق توسعه ملی توسعه باید به سمت بنگاهداری برود و براساس اساسنامه آن با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایههای زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآوردههای نفتی تشكیل شده است.
نماینده فردوس و طبس در مجلس افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه برای سرمایهگذاری در آینده، در سال اول این قانون(سال ۹۰) ۲۰ درصد از منابع حاصل از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه واریز و هر سال ۳ درصد به این میزان افزوده شود که بر این اساس در سال جاری باید ۳۲ درصد از منابع حاصل از درآمد نفت به این صندوق واریز میشد اما به دلیل کاهش قیمت نفت طی سالهای اخیر امکان واریز ۳۲ درصد از این منابع به صندوق نیست و در سال جاری نیز همچون سال نخست برنامه پنجم توسعه ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز میشود.
عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی با بیان اینکه اختصاص تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما به شرکتهای هواپیمایی یکی از تکالیف صندوق توسعه ملی است، درباره اینکه چرا به رغم اجازه قانونی شرکتهای هواپیمایی توانایی دریافت تسهیلات از این صندوق را ندارند گفت: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی اگر وام گیرنده به تعهدات خود در بازپرداخت تسهیلات به بانک عامل عمل نکند بانک مرکزی و صندوق مجاز است از منابع بانک عامل برداشت کند بنابراین تمام ریسک آن برای بانکها است و با این شرایط نیز بانکهای عامل به طرحهای دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات پرداخت میکنند.
وی گفت: در حوزه توسعه ناوگان هوایی، هواپیما به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی قابل قبول است در حالی که در گذشته بانک عامل هواپیما را به عنوان تضمین قبول نمیکرد و این برای شرکتهای هواپیمایی مشکل ساز شده بود.
عبداللهزاده منابع فعلی این صندوق را حدود ۴۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع صندوق توسعه ملی منابع این صندوق بیشتر صرف پروژههای اولویتدار و طرحهای دارای سرمایه در گردش بالا میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *