"امور تربیتی" مدارس کشور در حاشیه مانده است

7:35 - 07 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۲۷۰۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از در حاشیه ماندن مسائل پرورشی و تربیتی در مدارس کشور گفت: اگر برنامه صحیح پرورشی و تربیتی در مدارس اجرایی نشود، سرنوشت نسل چهارم انقلاب را شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای رقم خواهند زد.

زهرا طبیب‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، درمورد عدم نهادینگی مسئله «پرورش هدفمند» در مدارس کشور اظهار کرد: بعد از انقلاب، بحث و ایده بسیار مناسبِ شکل‌گیری معاونت پرورشی در مدارس کشور مطرح شد. قرار بر این بود که این معاونت بر مبنای وظایف برنامه ریزی شده، علی‌رغم ساماندهی مسائل مذهبی و آیینی در مدارس، تحت عنوان مُدّرسِ پرورشی با آموزش‌های لازم، در زمینه مشاوره و راهنمایی دانش‌آموزان نیز فعالیت کند.

وی افزود: سعی بر این بود تا این فرد در قالب دوستی و نزدیکی با محصلان، تاثیرگذاری بیشتری بر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی دانش‌آموزان داشته باشد. زیرا این اقدام باعث می‌شود فرد زمینه‌های همدلی و هم‌زبانی بیشتری را با دانش‌آموزان ایجاد کند، که متاسفانه این طرح در ادامه با مشکلات فراوانی روبه رو شد.

آموزش تهذیب محور، سنت حسنه شهیدان "باهنر و رجایی"

نماینده مردم تهران در مجلس شوری اسلامی، آموزش و تهذیبِ پرورش محور را یادگارِ شهیدان باهنر و رجایی عنوان و یادآورشد: طرح ریزی مسائل پرورشی در مدارس کشور، سنت حسنه‌ای بود که می‌توانست در صورت امتداد به هدفمندی رسالت آموزشی در کشور با مبنای اعتقادی و تربیتی کمک کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر هدفمند بودن تربیت اسلامی، تعلیمات اسلامی را آموزه‌هایی بسيار تاثیر گذاردر فرایندهای آموزشی پرورشی عنوان کرد و افزود: تربیت اسلامی در جامعه ایران از وظایف دولت‌ها و سیاست گذاران پرورشی و آموزشی است که متاسفانه این مقوله بسیار مهم به فراموشی سپرده شد.

دولت اصلاحات اعتقادی بر مسائل تربیتی نداشت

طبیب زاده با تاکید بر عدم اهتمام و اعتقاد دولت اصلاحات به مسائل تربیتِ دینی در مدارس کشور، تصریح کرد: در دوران هشت ساله دولت اصلاحات، با توجه به رفع کمبودهای بودجه ای، هیچ اقدام ملموسی در این راستا انجام نشد. چنانچه این دولت با عدم اعتقاد به مسئله پرورش دینی در مدارس،سبب شد تا طرح مسائل تربیتی و پرورشی به دست فراموشی سپرده شود.

وی افزود: در دولت نهم و دهم نیز باوجود برخی پیشرفت‌ها در طرح مسائل پرورشی در مدارس ،اهتمام ویژه‌ای به این منظور ملاحظه نمی‌شد و عمده اقدامات پرورشی در مدارس محدود،بر تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به انجام مناسک دینی در مدارس بود. که به هرشکل کافی به نظر نمی‌رسد.

اقدامات دولت نهم و دهم در مسائل پرورشی کافی نبود

طبیب زاده با اشاره به اقدامات دولتِ نهم و دهم در زمینه توجه به مسائل پروشی درمدارس کشور اظهار کرد: در این دوره با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج فرهنگ قرآنی، اقدامات مناسبی شکل گرفت که در مقایسه با دولت اصلاحات اقدامات مفیدی به نظر می‌رسید.

وی با پرشتاب خواندن تغییراتِ پدیده‌های تاثیرگذار در سبک زندگی دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: متأسفانه به جز معدودی از مربیان و معاونان ، سطح مطالعه و آگاهی‌های به روز مربیان پرورشی محدود است و این در حالی است که دانش‌آموزان کاملاً به روز هستند و پا به پای تغییرات پیش می‌روند و همین موضوع حساسیت و لزوم کارایی این عنصر در مدارس را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید برلزوم گسترش تربیت دینی در مدارس کشور اظهار کرد: در موقعیتی که نظام آموزشی در کشور حافظ و ضامن استقلالِ، هویت دینی و ملی است؛ گسترش تربیت دینی و مذهبی لازم و ضروی به نظر می‌رسد.

لزوم روزآمد شدن طرح مسائل پرورشی در مدارس

طبیب زاده با تاکید بر نقش سازنده و تاثیرگذار مربیان پرورشی در مدارس خاطر نشان کرد: انتقال و پرورش استعدادهای درونی دانش آموز نباید یکنواخت و کلیشه‌ای باشد، لذا باید در شیوه‌ها و روش‌های تربیتی بازنگری و آن را روزآمد کرد.

وی با انتقاد از درحاشیه قرار گرفتن امور تربیتی در مدارس کشور ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های انجام رسالت امور تربیتی درمدارس، کلیشه‌ای شدن برخی مسائلِ آموزشی تحت عنوان فعالیتهای پرورشی است که موجب کاهش شور و انگیزه دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رویکرد دولت یازدهم به مسائل تربیتی و پرورشی را نیز بسیار ضعیف دانست و بیان کرد: زمانی که محمد علی نجفی، وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، در مجلس صراحتا عنوان می‌کند که آموزش و پرورش وظیفه تربیت دینی محصلین در مدارس را ندارد، همین مسئله، گواه میزان پایبندی دولت یازدهم به مسائل پرورشی و فرهنگی است.

تفکر سلبی دولت یازدهم بر مسائل پرورشی و تربیتی

طبیب زاده با انتقاد شدید از تفکر  سلبی دولت یازدهم در زمینه مسائل پرورشی، این رویکرد را مسبب انحراف فرهنگ جامعه به سوی شبکه‌های ماهواره ای عنوان کرد و گفت: اگر دولت اهتمام بیشتری در این زمینه نشان ندهد، قاعدتا فرهنگ جامعه به سوی فرهنگی غیر دینی سوق پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمبود بودجه، بهانه‌ای برای عدم اهتمام دولت به مسائل پرورشی در مدارس شده است، یاد آور شد: تا زمانی که دولت و بدنه آموزش و پرورش، مدرس پرورشی را عنصری اضافه در مدارس تلقی می‌کنند؛ به طور قطع مسائل پرورشی در مدارس رشد و توسعه‌ای نخواهند داشت.

طبیب زاده در خاتمه با ابراز تاسف از رها شدن یازده میلیون دانش آموزِ نسل چهارم انقلاب در کشور تصریح کرد: اگر برنامه صحیح پرورشی و تربیتی در مدارس اجرایی نشود، سرنوشت نسل چهارم انقلاب را شبکه‌های اجتماعی و ماهواره ای رقم خواهند زد.



ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
0
0
دنیایی که ما آدمها برای خودمون ساختیم دنیای بی ارزشی شده که به نظر بنده رکن اساسی این فقدان ارزش کم توجهی به مسائل تربیتی در دنیای به اصطلاح مدرنه که همه ارزشهای سنتی رو به محاق کشونده.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
تربیت و اخلاق رکن اول آموزشه!!!!! نباید فراموش شه...
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
آموزش و پرورش متاسفانه به مقوله تربیت دانش آموزان واقعا بی توجه شده و فکر عاجل می طلبه و تفکری خلاق ...
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
آموزش وپرورش داراي يک اصل ويک فرع بود؛اصل آنرا امورتربيتي ازبين بردبه طوري که امروز شاهدسيل عظيم بي حجابان ومعتادان يعني شاگردان همين مربيان تربيتي ...هستيم....
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
آموزش و پرورش باید منتظر یه فاجعه در خصوص بی اخلاقی باشه. با گسترش روز افزون نقش شبکه های اجتماعی در سبک زندگی دانش اموزان
مشاهده نظرات دیگر
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *