دادسراها خط مقدم مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی هستند/ وکیل ناسالم تهدیدی برای دادرسی عادلانه است

12:18 - 04 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۲۶۸۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: آرای عادلانه جامعه را از بسیاری از اضطراب‌های اجتماعی حفظ می‌کند و آرای قضایی نقش بسیار مهمی در برخورد با فساد اقتصادی دارد.
دادسراها خط مقدم ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی هستند/ وکیل ناسالم تهدیدی برای دادرسی عادلانه استبه گزارش ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف 99 نفر از کارآموزان قضایی اظهار کرد:  آرای عادلانه جامعه را از بسیاری از اضطراب‌های اجتماعی حفظ می‌کند و آرای قضایی نقش بسیار مهمی در برخورد با فساد اقتصادی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه وکیل ناسالم تهدیدی برای دادرسی عادلانه و اجرای عدالت در جامعه است، ادامه داد: به دنبال این هستیم ضمن استفاده از تمامی فرصت ها آنچه را که اقتضای عدالت است اجرا کنیم و محورهایی که ریاست قوه قضائیه به آن تاکید دارند بر این است که این مجموعه سالم خدایی نکرده با ناسلامتی یک یا چند نفر مورد آسیب قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: در قضاوت دو شرط علم و عدالت مورد تاکید است در علم و دانش قضایی همه فرموده اند که قاضی باید مجتهد باشد. در شرط دوم تاکید شده که قاضی باید عادل باشد و عدالت یک فضیلت اخلاقی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه پس از توحید هیچ مفهومی درمفاهیم دینی ما  فراگیرتر از عدالت نیست، گفت: مفهوم عدالت بسیار گسترده و شامل اخلاق و تربیت نفسانی است. عدالتی که مقدمه آن اخلاق است و شایسته است که قاضی در سطحی عدالت را بر جوارح و جوانب خود حاکم کند.

دادستان کل کشور خطاب به کارآموزان قضایی افزود: نسبت به علم و علم افزایی تلاش و به دوره دانشکده و حوزه کفایت نکنید علم قاضی باید به روز باشد .قاضی باید به آخرین یافته های علم قضا و حقوق آگاه باشد.

وی گفت: در دوره دکترا بیشتر آرا مهم است ، کار قاضی کار مهندسی اجرای قانون است و  گاهی به یک رأی به قوانین مختلف استناد می‌شود که این رای  نشان دهنده یافته‌های علمی، موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی کیفیت تناسب بین حکم و موضوع و در واقع رای و تصمیم قاضی است. آرا واحکام صادرشده اگر به علم و دانش روز باشد در جهت دانش افزایی بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: آرای قضات در این زمینه بسیار تأثیرگذار است، دادسراها در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه در خط مقدم هستند و کارها باید در دستگاه قضایی به شکلی باشد که مردم آرامش داشته و احساس اجرای عدالت کنند.

وی افزود: از سکوی قضا می شود به جایگاهی ارتقای یابید که در جای دیگر کمتر امکان پذیر است. صخره ها و کوهها زمین را از سختی ها حفظ می کنند و قاضی جایگاه مستقل و مستقرو کوه استواری است که تمام نوسانات اجتماعی را با آرائ قاطع حفظ و جامعه را از لغزش ها و اضطراب های اجتماعی حفظ می کنند.

وی ادامه داد: آرائ عادلانه جامعه را از بسیاری اضطراب های اجتماعی حفظ می کنند، قاضی عادل با رای عادل اضطراب های اجتماعی را ارام می کند. دادسراها خط مقدم برخورد با ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.

دادستان کل کشور خطاب به کارآموزان قضایی گفت: تلاش کنید از مشورت کسانی که صاحب تجربه هستند استفاده کنید. 

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی باید به عنوان ملجأ و پناهگاه مظلومان باشد، امیدواریم با تمام تلاش‌هایی که در جای جای کشور انجام می‌شود این امر مهم پیش از بیش خود را در دستگاه قضایی نشان دهد.

حجت‌‌الاسلام رئیسی در پایان با بیان اینکه برای وکیل در فقه و قانون اساسی و همچنین قوانین موضوعه جایگاه خوبی در نظر گرفته شده، گفت: وکیل به عنوان یکی از مددکاران قاضی و اصحاب دعوی محسوب می‌شود که می‌تواند به اتقان آرا کمک کند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *