امضای تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با سازمان اسناد و کتابخانه ملی
على اصغر فانى، وزير آموزش و پرورش در این مراسم در سخنانى اظهار كرد: هدف از اين تفاهم نامه همكارى در توليد رسانههاى آموزشى، توليد محتوا( معرفى كتابخانه ملى و آرشيو كشور) در كتابهاى درسى است.
وى اهداف اين همكارى و تفاهم نامه را تعميق شناخت ارزشهاى كتاب مطرح كرد و افزود: تعميق شناخت ارزشهاى كتاب،سند و ميراث مكتوب، ترويج فرهنگ كتاب و كتابخوانى، فرهنگ سازى جهت گسترش فرهنگ اهداى كتاب، زمينه سازى استفاده بهينه از ظرفيت طرفين و بهره گيری از منابع اطلاعاتى از اهداف اين تفاهم نامه است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در رابطه با زمینههای همکاری مشترک به لحاظ آموزشی و پژوهشی، به دنبال ارتقاء کیفیت هستیم، مطرح کرد: استفاده از ظرفیت تشکلهای دانش آموزی، به عنوان مروجان میراث مکتوب کشور حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در رابطه با تعهدات بین دو سازمان وزارت آموزش و پرورش و سازمان اسناد و کتابخانه ملی، به ایجاد پایگاه مجازی اطلاع رسانی با رویکرد آشنایی با منابع سازمان اشاره شده و همچنین عضویت افراد مورد نظر طبق ضوابط و مقررات صورت میگیرد.
سرانه ۲ میلیونی دولت برای هر دانشآموز در سال جاری
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این تفاهمنامه در زمینههای مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و پرورشی هدفگذاری شده است و آموزش و پرورش بدون همکاری سایر نهادها قادر نیست به وظایف مهم خود برسد.
وی ادامه داد: خوشحالم به دنبال سایر تفاهمنامهها امروز بیست و پنجمین تفاهمنامه را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضا کردیم و امیدواریم این اقدام در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه کتابخانهها در آموزش و پرورش، آموزش کتابدارهای آموزش و پرورش، استفاده از منابع ارزشمندی که در کتابخانه ملی است در حوزه پژوهشی برای آموزش و پرورش برکاتی به همراه داشته باشد.
فانی درمورد نحوه استفاده دانشآموزان از این منابع یادآور شد: قرار شد هماهنگیهایی با سازمان کتابخانه ملی داشته باشیم و دانشآموزان از امکانات و تواناییهای کتابخانه ملی بازدید کنند و در عین حال معلمان و پژوهشگران آموزش و پرورش بتوانند از منابع ارزشمندی که در کتابخانه ملی است، استفاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش درباره برخی نسخ خطی که در دارالفنون وجود دارد و انتقال آن به کتابخانه ملی گفت: البته اینها خاک نمیخورد؛ داریم مدرسه دارالفنون را به گنجینه دارالفنون تبدیل میکنیم و این موزه آموزش و پرورش و نماد آموزش و پرورش نوین در کشور است.
وی اضافه کرد: در یکی دو هفته اخیر در افتتاح جشنواره رشد، سالن امیرکبیر دارالفنون را تجهیز کردیم و کتابهایی برای تدوین و تشکیل گنجینه دارالفنون به آنجا منتقل شده است و بخشهای دیگر دارالفنون به تدریج و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در حال آماده شدن است تا آن مجموعه سیر تطور آموزش و پرورش نوین را در کشور به نمایش بگذارد.
فانی افزود: قدمت کتابهایی که در آنجا مشاهده کردهاید حداکثر 120 تا 130 سال بوده و به اندازه قدمت آموزش و پرورش نوین است و ما نسخههای متعددی از آن کتابها را داریم؛ گنجینه دارالفنون برای اولین بار قرار است به رؤیت مردم برسد و دانشکدههای علوم تربیتی کشور که در حوزه تعلیم و تربیت دانشجو تربیت میکنند میتوانند در آینده از آن مجموعه بازدید داشته باشند و این موضوع، دو، سه واحد درسی است.
وزیر آموزش و پرورش درمورد پرداخت نشدن سرانه مدارس اظهار کرد: بنده در یکی از استانها مصاحبهای داشتم که خوب منعکس نشد. آموزش و پرورش توسط دولت امسال 24.5 هزار میلیارد تومان برای حدود 12 میلیون دانشآموز بخش دولتی اعتبار قرار داده است.
فانی افزود: اگر اینها را برهم تقسیم کنیم هزینهای که دولت برای هر دانشآموز در سال جاری متقبل شده به غیر از هزینههای سرمایهای برای هر دانشآموز، 2 میلیون تومان میشود.
وی گفت: بنده این را اعلام کردم و بعضاً در نشریات و رسانهها اینطور منعکس شده که ما سرانه برای هر دانشآموز 2 میلیون تومان به مدرسه دادهایم؛ این شامل حقوق معلم، تجهیز مدارس و تمام هزینه مدرسه است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه دو تعریف دارد، گفت: یکی اینکه دولت در مجموع برای هر دانشآموز چقدر هزینه میکند که به این سرانه میگویند و سرانه دیگر پولی است که به مدرسه برای هزینههای جاری میرود و یک خلطی در انعکاس این خبر شده است.
فانی تأکید کرد: آموزش و پرورش طبق قانون امسال از محل درآمد گاز سرانه در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت و این غیر از بحث 2 میلیون تومان برای هر دانشآموز است.
وی گفت: 200 میلیارد تومان سرانه برای دانشآموزان سراسر کشور است که ما با اولویت مدارس محروم بخشی از آن را که تاکنون توسط سازمان مدیریت تخصیص یافته توزیع کردهایم و بخش دیگر آن را به مجرد اینکه اعتبارات را در اختیار داشته باشیم اختصاص میدهیم.
وزیر آموزش و پرورش درمورد اینکه تا الان چقدر سرانه به مدارس واریز شده است، یادآور شد: فکر میکنم 70 میلیارد تومان توزیع شده و با اولویت مناطق محروم این اعتبارات را در اختیار مدارس قرار میدهیم.
فانی افزود: مناطق روستایی، مدارس شبانهروزی و مدارس عشایری در اولویت بیشتری هستند و امیدواریم بقیه سرانه نیز در اختیارمان قرار گیرد که پیگیر بوده و قولهایی گرفتهایم.
وی درباره تعداد مدارسی که سرانه دریافت کردهاند، گفت: الان آمار ندارم و شما از معاونت پشتیبانی اطلاعات را بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «گفته میشود هزینههای پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان، 7 میلیون تومان است آیا شما تأیید میکنید؟»، تصریح کرد: ما رسماً اعلام نکردهایم و اگر پذیرش شوند به همراه پذیرش آنها محاسبه کرده و اعلام میکنیم و هنوز این میزان مشخص نیست.فانی درمورد تأمین هزینههای آن نیز گفت: بخشی را از امکانات دانشگاه فرهنگیان پرداخت میکنیم و بخشی را از خود داوطلبان باید دریافت کنیم.
تقاضا داریم به مقوله کتابخانه و کتابخوانی در منابع درسی توجه شود
سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز امروز در حاشیه
این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش و پرورش ریشههای فرهنگی،
علمی و هویتی کشور بوده و زیرساخت توسعه ملی است؛ همه دستگاهها و نهادها
مکلفند غیر از مأموریت ذاتی خود به کمک آموزش و پرورش بیایند.
وی
افزود: آموزش و پرورش فراتر از یک وزارتخانه است و همه دستگاهها،
سازمانها و نهادها به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و باید به آن
خدمات دهند.
صالحی امیری با اشاره به امضای این تفاهمنامه افزود:
محورهای همکاری را شفاف کردهایم و کتابخانه ملی یک ظرفیت میراث مکتوب و
معنوی کشور با 2 میلیون و 800 هزار جلد کتاب، 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار
نسخه سنگی و با بیش از 200 هزار پایاننامه، بیش از 5 میلیون نشریه و چندصد
میلیون برگ سند معتبر تاریخی است که میتواند منبع خوبی برای استفاده
آموزش و پرورش، معلمین و محصلین باشد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه
ملی یادآور شد: میتوانیم در حوزه کتابداری و اداره کتابخانههایی که در
مدارس است به آموزش و پرورش کمک کنیم و متقابلاً تقاضا داریم که مقوله
کتابخانه و کتابخوانی در منابع درسی توجه شود که خوشبختانه این نگاه در
آموزش و پرورش امروز به طور جدی وجود دارد و وزیر و معاونان این وزارتخانه
اراده خوبی برای توسعه مشارکت و همکاری دارند.