ایران خودرو: توافق با پژو هنوز انجام نشده است/ مخفیکاری و پشتپرده نداریم/ رسیدن به توافق امری بدیهی است
خبرگزاری میزان – ایران خودرو در خصوص تیتر خبرگزاری میزان با عنوان «پشت پرده قرارداد سری با پژو/ در سفر مدیر عامل ایران خودرو به فرانسه چه گذشت؟» اعلام کرد: توافق با پژو هنوز به طور کامل انجام نشده است و همچنین در این فرآیند مخفی کار و پشت پرده ای وجود ندارد، البته رسیدن به توافق امری نهایی، بدیهی، طبیعی است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، روز گذشته گزارشی با تیتر «پشت پرده قرارداد سری با پژو/ در سفر مدیر عامل ایران خودرو به فرانسه چه گذشت؟» بر روی خروجی قرار گرفت که در این گزارش به سفر بی سر و صدای یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو به فرانسه به منظور نهایی کردن قرارداد با ایران و همچنین عدم پرداخت غرامت و افشاگری از سوی پژو اشاره شد که ایران خودرو در این خصوص اعلام کرد: تاكنون هيچ گونه قراردادي با اين شركت به امضا نرسيده است لذا هنوز پشت پرده اي وجود ندارد.
مخفی کاری و سری کاری نداریم
در گزارش يادشده، از واژه «سري» براي قرارداد بسته نشده نيز استفاده كرده ايد كه لازم به ذكر است هيچ قيد سري و محرمانه اي در مذاكرات گروه صنعتي ايران خودرو و پژو وجود ندارد. كما اينكه مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تاكنون بارها در گفت وگو با رسانه هاي مختلف كشور به مفاد و موارد موجود در مذاكرات با پژو اشاره كرده است.
در بخشي ديگر از گزارش به «تهديد پژو به افشاگري» و «سكوت مسئولان» اشاره كرده ايد كه لازم به يادآوري است كه يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بلافاصله پس از انتشار مطالب منتسب به مديرعامل پژو نسبت به آن واكنش نشان داد كه خبر آن در رسانه هاي همگاني منتشر شد. از سوي ديگر در گزارش روزنامه ايران -كه شما در گزارش از آن استفاده كرده ايد- نيز عنوان شده است كه « پژوییها گفتههایی که از آنها نقل شده بود را کذب دانستند».
رسیدن به توافق امری بدیهی است
همچنین سفر يكه زارع به فرانسه پس از بازديد وی از نمايشگاه مطبوعات بود، نه پيش از آن. نكته ديگر اينكه سفرها و مذاكرات مديران پژو و ايران خودرو به فرانسه و ايران براي رسيدن به توافق نهايي، امري بديهي و طبيعي است كه بارها اتفاق افتاده است و ضرورتي هم براي رسانه اي شدن و اطلاع رساني تك تك اين سفرها و نشست احساس نمي شود، زيرا اين ديدارها زماني ارزش خبري پيدا مي كنند كه به تصميمي مشخص يا توافقي نهايي منجر شوند.
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه گروه صنعتي ايران خودرو در مذاكره با پژو و ساير شركت هاي خارجي براي آغاز دور تازه همكاري هاي بين المللي، رويكردي مشخص، شفاف و برپايه منافع ملي داشته و دارد. گواه اين مدعا اخبار متعدد و گفت وگوهاي بي شماري است كه از سوي مديران اين گروه صنعتي در رسانه هاي مختلف درج شده است. به عنوان مثال روزنامه ايران كه شما در گزارش تان از مطالب آن استفاده كرديد در تاريخ 9آبان ماه در گزارشي نوشت: «هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبتهای اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانهای خواهند کرد و اینکه تصمیمگیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمیگیرد گفت: شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. ازاین رو پس از برداشته شدن تحریمها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.
وی افزود: در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز میدهد که خارج از قواعد بینالمللی است. بدین جهت به نظر میرسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند. یکه زارع اظهار داشت: شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند. در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانیکه به کشور خود باز میگردند صحبتهایی میکنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.
وی گفت: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران میشدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانههایی چون تحریم، کار را متوقف میکردند، گذشته است.»
مخفی کاری و سری کاری نداریم
در گزارش يادشده، از واژه «سري» براي قرارداد بسته نشده نيز استفاده كرده ايد كه لازم به ذكر است هيچ قيد سري و محرمانه اي در مذاكرات گروه صنعتي ايران خودرو و پژو وجود ندارد. كما اينكه مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تاكنون بارها در گفت وگو با رسانه هاي مختلف كشور به مفاد و موارد موجود در مذاكرات با پژو اشاره كرده است.
در بخشي ديگر از گزارش به «تهديد پژو به افشاگري» و «سكوت مسئولان» اشاره كرده ايد كه لازم به يادآوري است كه يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بلافاصله پس از انتشار مطالب منتسب به مديرعامل پژو نسبت به آن واكنش نشان داد كه خبر آن در رسانه هاي همگاني منتشر شد. از سوي ديگر در گزارش روزنامه ايران -كه شما در گزارش از آن استفاده كرده ايد- نيز عنوان شده است كه « پژوییها گفتههایی که از آنها نقل شده بود را کذب دانستند».
رسیدن به توافق امری بدیهی است
همچنین سفر يكه زارع به فرانسه پس از بازديد وی از نمايشگاه مطبوعات بود، نه پيش از آن. نكته ديگر اينكه سفرها و مذاكرات مديران پژو و ايران خودرو به فرانسه و ايران براي رسيدن به توافق نهايي، امري بديهي و طبيعي است كه بارها اتفاق افتاده است و ضرورتي هم براي رسانه اي شدن و اطلاع رساني تك تك اين سفرها و نشست احساس نمي شود، زيرا اين ديدارها زماني ارزش خبري پيدا مي كنند كه به تصميمي مشخص يا توافقي نهايي منجر شوند.
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه گروه صنعتي ايران خودرو در مذاكره با پژو و ساير شركت هاي خارجي براي آغاز دور تازه همكاري هاي بين المللي، رويكردي مشخص، شفاف و برپايه منافع ملي داشته و دارد. گواه اين مدعا اخبار متعدد و گفت وگوهاي بي شماري است كه از سوي مديران اين گروه صنعتي در رسانه هاي مختلف درج شده است. به عنوان مثال روزنامه ايران كه شما در گزارش تان از مطالب آن استفاده كرديد در تاريخ 9آبان ماه در گزارشي نوشت: «هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبتهای اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانهای خواهند کرد و اینکه تصمیمگیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمیگیرد گفت: شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. ازاین رو پس از برداشته شدن تحریمها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.
وی افزود: در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز میدهد که خارج از قواعد بینالمللی است. بدین جهت به نظر میرسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند. یکه زارع اظهار داشت: شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند. در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانیکه به کشور خود باز میگردند صحبتهایی میکنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.
وی گفت: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران میشدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانههایی چون تحریم، کار را متوقف میکردند، گذشته است.»
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *