نگاه پیشگیرانه،بروز خطا را در قصور پزشکی به حداقل میرساند
به گزارش گروه اجتماعی ، علیرضا زالی در دومین نشست هماندیشی اساتید بسیجی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: یکی از آفتهایی که ممکن است در دوران پساتحریم با آن مواجه شویم، دور شدن از اقتصاد مقاومتی است، بنابراین باید توجه به این مسئله مدنظر باشد.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، افزود: کار گسترده ملی با مشارکت نخبگان در این زمینه بسیار مؤثر است و همچنین اقتصاد مقاومتی با طراوت بوده؛ چراکه با اتکا به ظرفیت درونزا و خردمحور است.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی باید قدرشناس جامعه سفیدپوش پزشکان باشیم؛ چراکه این قشر از جامعه پیشقراول خودکفایی بوده است و افتخار داریم علیرغم همه مشکلات بر قله خودکفایی نشستهایم.
زالی با اشاره به موضوع نظارت بر فعالیت پزشکان، بیان کرد: منظور از نظارت فعالیت پلیسی و غیرمعقول نیست. نظارت باید منجر به برونداد افزایش خدمات کیفی شود که چندین نکته در این رابطه حائز اهمیت است، از جمله اینکه حرکتها بهصورت جسته و گریخته نباشد و مبتنی بر شواهد بهعنوان موضوع مهم در دستور کار قرار گیرد. ترویج این مسئله مبتنی بر شواهد از مشکلات میکاهد و میتواند بهعنوان یک استراتژی در درمان، آموزش و پژوهش مورد توجه قرار داشته باشد.
وی مطرح کرد: باید از ظرفیت صاحبان فرآیند در امر نظارت بهره ببریم. بحث خودپالایشی جامعه پزشکی نیز از این مفهوم ناشی میشود.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه جامعه پزشکی ما اخلاقمدار است، تصریح کرد: اگر بخش اندکی نیز خلاف این باشد با خودپالایشی زدوده میشود و بهطور کلی باید به سمتی حرکت کنیم که با نگاه فرآیندمحور در امر نظارت و افزایش کیفیت خدمات توجه کنیم.
وی بیان کرد: نگاه پیشگیرانه، امکان بروز خطا را در قصور پزشکی به حداقل میرساند و از آنجایی که خطای پزشکی مسئلهای چندوجهی است، نگاه پیشگیرانه در این زمینه مؤثر واقع میشود.
زالی عنوان کرد: علیرغم مشکلات زیاد در جامعه پزشکی، کارنامه خوبی را داریم و این مسئله در فضای عمومی باید تصریح شود و از طریق گفتمان عمومی نیز بیان آن مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سال گذشته در تهران یک میلیون خدمات جراحی و شبه جراحی، همچنین 95 میلیون خدمات سرپایی انجام گرفت، این درحالی است که میزان شکایت یک دهم هزار بود، البته ممکن است برخی بگویند بسیاری از مردم از اعتراض خود صرفنظر میکنند، ولی در شرایط فعلی تسهیلات لازم برای شکایات از طریق مردم وجود دارد و سامانه تلفنی در این زمینه اعلام شده است.
وی در خاتمه گفت: آمارهای خوبی در بحث نظارت داشتهایم و این اقدام بهصورت گسترده در سال 93 و 94، انجام گرفته است.