اقدام ۳ ایرلاین جدید برای دریافت مجوز پرواز/ استفاده یک ایرلاین از تسهیلات صندوق توسعه
خبرگزاری میزان - دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه ۳ ایرلاین جدید برای دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کردند گفت: از ۳ ایرلاین یادشده یک ایرلاین موفق به دریافت مجوز موافقت اصولی از این سازمان شده است.
به گزارش ، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه ۳ شرکت هواپیمایی جدید در مراحل دریافت مجوز برای فعالیت هستند گفت: شروع به فعالیت یک ایرلاین برای عملیات پروازی منوط به طی کردن فرآیندهایی از جمله دریافت مجوز موافقت اصولی و سپس مجوز عملیات پروازی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ شرکت هواپیمایی برای دریافت مجوزهای لازم اقدام از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کردهاند که تاکنون یک ایرلاین موفق به دریافت مجوز موافقت اصولی از این سازمان شده است اما هنوز مجوز عملیات پروازی دریافت نکرده است. ضمن آنکه ۲ شرکت دیگر نیز در مرحله دریافت موافقت اصولی هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا ۳ شرکت هواپیمایی مذکور آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی را رعایت کردند گفت: دریافت مجوز موافقت اصولی و مجوز عملیات پروازی منوط به رعایت استانداردها و ضوابط دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری و داشتن حداقل کفایت سرمایه بر اساس این دستورالعمل است و تا زمانی که شرایط یک شرکت هواپیمایی برای شروع فعالیت مورد تایید سازمان هواپیمایی نباشد مجوز فعالیت به آن داده نمیشود.
سامانی با بیان اینکه تعداد متقاضیان برای تاسیس شرکت هواپیمایی زیاد است، درباره اینکه آیا نیاز به تاسیس ایرلاین جدید در بازار فعلی احساس میشود یا خیر؟ گفت: قطعا با توجه به تقاضای صنعت هوانوردی نیاز کشور به هواپیما زیاد است اما اینکه این هواپیما با تاسیس ایرلاینهای جدید تامین شود یا ایرلاینهای فعلی٬ موضوعی قابل بررسی است.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: صحبتهایی مبنی بر خرید هواپیما مطرح شده است اما شرکتهای هواپیمایی طبق روال گذشته خود فارغ از موضوع توافق برجام همواره در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا از منابع و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما استفاده میشود یا خیر گفت: گشایشی برای دریافت تسهیلات از این صندوق صورت نگرفته و تاکنون فقط یک شرکت هواپیمایی توانسته شرایط این صندوق را بپذیرد و از اعتبارات آن برای خرید هواپیما استفاده کند اما سایر شرکتها موفق به دریافت تسهیلات از این تسهیلات نشدهاند.
سامانی با بیان اینکه شرایط صندوق توسعه ملی برای شرکتهای هواپیمایی مناسب نیست افزود: در صورتی امکان استفاده از اعتبارات و منابع این صندوق وجود دارد که شرایط آن تعدیل شود. باز پرداخت تسهیلات این صندوق ارزی است و این مسئله برای ایرلاینها توجیه اقتصادی ندارد لذا در صورتی ایرلاینها میتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند که اساسنامه این صندوق تغییر یابد یا پیش بینیهای لازم در برنامه ششم صورت گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ شرکت هواپیمایی برای دریافت مجوزهای لازم اقدام از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کردهاند که تاکنون یک ایرلاین موفق به دریافت مجوز موافقت اصولی از این سازمان شده است اما هنوز مجوز عملیات پروازی دریافت نکرده است. ضمن آنکه ۲ شرکت دیگر نیز در مرحله دریافت موافقت اصولی هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا ۳ شرکت هواپیمایی مذکور آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی را رعایت کردند گفت: دریافت مجوز موافقت اصولی و مجوز عملیات پروازی منوط به رعایت استانداردها و ضوابط دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری و داشتن حداقل کفایت سرمایه بر اساس این دستورالعمل است و تا زمانی که شرایط یک شرکت هواپیمایی برای شروع فعالیت مورد تایید سازمان هواپیمایی نباشد مجوز فعالیت به آن داده نمیشود.
سامانی با بیان اینکه تعداد متقاضیان برای تاسیس شرکت هواپیمایی زیاد است، درباره اینکه آیا نیاز به تاسیس ایرلاین جدید در بازار فعلی احساس میشود یا خیر؟ گفت: قطعا با توجه به تقاضای صنعت هوانوردی نیاز کشور به هواپیما زیاد است اما اینکه این هواپیما با تاسیس ایرلاینهای جدید تامین شود یا ایرلاینهای فعلی٬ موضوعی قابل بررسی است.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: صحبتهایی مبنی بر خرید هواپیما مطرح شده است اما شرکتهای هواپیمایی طبق روال گذشته خود فارغ از موضوع توافق برجام همواره در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا از منابع و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما استفاده میشود یا خیر گفت: گشایشی برای دریافت تسهیلات از این صندوق صورت نگرفته و تاکنون فقط یک شرکت هواپیمایی توانسته شرایط این صندوق را بپذیرد و از اعتبارات آن برای خرید هواپیما استفاده کند اما سایر شرکتها موفق به دریافت تسهیلات از این تسهیلات نشدهاند.
سامانی با بیان اینکه شرایط صندوق توسعه ملی برای شرکتهای هواپیمایی مناسب نیست افزود: در صورتی امکان استفاده از اعتبارات و منابع این صندوق وجود دارد که شرایط آن تعدیل شود. باز پرداخت تسهیلات این صندوق ارزی است و این مسئله برای ایرلاینها توجیه اقتصادی ندارد لذا در صورتی ایرلاینها میتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند که اساسنامه این صندوق تغییر یابد یا پیش بینیهای لازم در برنامه ششم صورت گیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *