صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کروکی هوشمند جلوی کلاهبرداری در تصادفات را می‌گیرد

۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴:۰۱
کد خبر: ۷۷۰۳۴۶
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: وقتی ترسیم کروکی‌ها به صورت الکترونیک و هوشمند در بیاید همه اطلاعات فرد وارد سیستم می‌شود و کارشناس تصادفات پلیس راهور هنگام برخورد با یک تصادف رانندگی از طریق دست افزاری که در اختیار خواهد داشت می‌تواند متوجه شود که با چه نوع راننده‌ای روبرو شده است.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص تاثیر هوشمند شدن ترسیم کروکی تصادفات بر نوع و کیفیت دخالت نیروی انسانی در شناسایی عامل تصادفات به میزان گفت: نباید تصور شود الکترونیکی شدن ترسیم تصادفات منجر به کم شدن از نقش نیروی انسانی در زمینه تشخیص عوامل تصادف می‌شود. تا به حال نحوه ترسیم کروکی تصادفات به شیوه سنتی و از طریق ترسیم دستی بر روی کاغذ انجام می‌گرفت. اما با برنامه‌ای که برای هوشمند کردن ترسیم کروکی در دستور کار قرار گرفته دست افزار‌هایی در اختیار کارشناسان پلیس راهور گذاشته می‌شود تا از این طریق این نوع خدمات به شهروندان ارائه بشود. در واقع کل ماجرای الکترونیکی شدن ترسیم کروکی‌ها به این صورت است که تبلت‌هایی در اختیار افسرانی که کارشناس تصادف هستند قرار داده می‌شود. این افسران هم از این به بعد به جای اینکه کروکی‌ها را روی کاغذ ترسیم کنند از طریق همین دست افزار‌ها اقدام می‌کنند.
 
وی ادامه داد: افسران ما از طریق این دست افزار‌ها هم کروکی صحنه تصادف را ترسیم می‌کنند و هم اطلاعات راننده و خودرو را وارد سامانه می‌کنند. مطلوبیت هوشمند شدن ترسیم کروکی‌ها این است که در این سامانه هوشمند وقتی مشخصات فرد راننده جستجو شود می‌توان همه اطلاعات مربوط به او را دریافت کرد. یعنی وقتی شماره ملی راننده در این نرم افزار وارد شود می‌توان همه اطلاعات و مشخصات او را دریافت کرد. باید اطمینان داشته باشیم که وقتی ترسیم کروکی به روش دستی کنار گذاشته بشود ارتباط پلیس راهور با شرکت‌های بیمه و سازمان‌های مختلف به صورت نظام یافته و سیستمی خواهد بود و پلیس راهور آمار‌های به روز را در اختیار خواهد داشت. تحقق این مساله باعث خواهد شد تا جلوی انواع کلاهبرداری‌ها گرفته شود و شیوه‌هایی که کلاهبرداران برای جعل کروکی تصادف در پیش می‌گیرند مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.
 
بیشتر بخوانید:
پرواز چند لحظه‌ای ۲۰۶ از روی جدول‌های خیابان سراج

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه ایراد عمده‌ای که در ترسیم دستی کروکی‌ها وجود دارد به چه مواردی مربوط می‌شود گفت: در شیوه دستی ترسیم کروکی تصادفات احتمال جعل و کلاهبرداری بالاست. در این نوع از ترسیم کروکی امکان دستکاری در کروکی‌ها وجود دارد. تخلفات دیگری هم می‌تواند در این روش اتفاق بیفتد. مثلا فرد متخلف این امکان را خواهد داشت که مشخصات راننده را تغییر بدهد و اطلاعاتی را کم و زیاد کند. این‌ها مشکلاتی است که در ترسیم دستی کروکی‌ها وجود دارد. اما وقتی ترسیم کروکی‌ها به صورت الکترونیک و هوشمند در بیاید همه اطلاعات فرد وارد سیستم می‌شود و کارشناس تصادفات پلیس راهور هنگام برخورد با یک تصادف رانندگی از طریق دست افزاری که در اختیار خواهد داشت می‌تواند متوجه شود که با چه نوع راننده‌ای روبرو شده است.
 
مومنی افزود: درواقع سیستمی شدن اطلاعات باعث می‌شود تا وضعیت و سوابق رانندگان برای افسر پلیس راهور روشن باشد. افسر پلیس با این هوشمندسازی‌ها این امکان را خواهد داشت تا اطلاعات گوناگونی نظیر سوابق تخلفات رانندگان یا سوابق استعلامات بیمه‌ای آن‌ها را به سرعت به دست بیاورد. همچنین از این طریق سوابق کروکی‌هایی که در تصادفات گذشته برای این راننده ترسیم شده را می‌توان به دست آورد. با این شیوه باید این اطمینان را هم داشته باشیم که آمار مربوط به جعل و کلاهبرداری در زمینه تصادفات رانندگی هم به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *