صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طرح موتوریار مصوبه قانونی پلیس است

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۱:۰۱
کد خبر: ۷۴۵۸۱۴
احسان مومنی گفت: طرح موتوریار نوعی جایگزین برای توقیف موتورسیکلت‌ها به شمار می‌رود. درواقع طرح موتوریار جایگزینی برای مجازات محسوب می‌شود.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص اینکه چه عواملی باعث ضرورت اجرای طرح موتوریار از سوی پلیس شده به میزان گفت: اولین عامل به تخلفات عدیده موتورسواران بر می‌گردد. در کنار این مساله تصادفات متعدد و روند افزایشی تصادفات موتورسواران هم اجرای این طرح را ضروری می‌کند. علاوه بر این‌ها ایجاد نظم و انضباط در سطح معابر با ارائه آموزش و فرهنگ سازی در قالب طرح موتوریار جزو اهدافی است که پلیس آن را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پلیس برای اجرای این طرح با سازمان‌ها یا نهاد‌های دیگری مشورت یا هماهنگی داشته اظهار داشت: این طرح در واقع طرح ابداعی خود پلیس راهنمایی و رانندگی است، اما شهرداری تهران هم از اجرای این طرح پشتیبانی کرده است.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص وجود برآوردی درباره تعداد موتورسواران متخلفی که در طرح موتوریار به کار گرفته شده اند گفت: پلیس آمار مربوط به این موتورسواران را در اختیار دارد. چون هر روز مشخصات کسانی که در این طرح به کار گرفته می‌شوند به ثبت می‌رسد. حتی آن دسته از موتورسواران متخلفی که برای بار دوم یا بیشتر به این طرح وارد می‌شوند دوباره باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. معاونت آموزش پلیس راهور آمار دقیق این متخلفان را در اختیار دارد و هر روز این آمار‌ها ارائه می‌شود.
 
بیشتر بخوانید:
توقیف سه دستگاه موتورسیکلت سنگین در پایتخت

مومنی درمورد بیشنرین انواع تخلفاتی که از سوی موتورسواران در سطح معابر تهران به وقوع می‌پیوندد گفت: تخلفاتی که موتورسواران مرتکب می‌شوند بیشتر شامل مواردی از قبیل عبور از خط ویژه، عبور از پیاده رو و تجاوز به خط عابران پیاده، عدم استفاده از کلاه ایمنی و عبور از محل‌های ممنوعه می‌شود.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا طرح موتوریار نوعی اعمال مجازات برای متخلفان محسوب می‌شود گفت: این طرح نوعی جایگزین برای توقیف موتورسیکلت‌ها به شمار می‌رود. درواقع طرح موتوریار جایگزینی برای مجازات محسوب می‌شود. در گذشته موتورسوارانی که مرتکب تخلف می‌شدند موتورهایشان توقیف و به پارکینگ انتقال داده می‌شد. الان، اما در مجازات جایگزین به جای انتقال موتورسیکلت به پارکینگ طرح موتوریار به اجرا در می‌آید. با این طرح متخلفان تبدیل به همیار پلیس می‌شوند و دو ساعتی را در تقاطع خیابان‌ها به پلیس برای بحث مدیریت ترافیک کمک می‌کنند و خودشان به نوعی آموزش‌هایی را به شهروندان و به رانندگان موتورسیکلت‌ها ارائه می‌کنند. درواقع هم خودشان این آموزش‌ها را فرا می‌گیرند و هم به دیگر شهروندان یاد می‌دهند.

مومنی در مورد اینکه آیا این طرح مصوبه خود پلیس بوده گفت: این طرح متعلق به خود پلیس به حساب می‌آید و بر اساس هماهنگی‌هایی که اتفاق افتاده به عنوان یک مصوبه قانونی از سوی پلیس به اجرا در می‌آید.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *