قوانین راهنمایی و رانندگی شهروندان را وادار به احتیاط بیشتر میکند
احسان مومنی گفت: رانندهای که در تصادف مقصر شناخته میشود هزینه خسارت وارد آمده بر خودروی خودش را باید بپردازد و طرف مقابل از بیمه او استفاده میکند و تخفیفهای بیمه اش هم از بین میرود. اینها قوانین بازدارندهای است که رانندگان را وا میدارد تا احتیاطهای مربوط به رانندگی را بیشتر رعایت کنند.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در خصوص روند اقدامات پلیس بعد از وقوع تصادفات رانندگی به میزان گفت: برابر قانون در سال جاری شرکتهای بیمه مکلف هستند هزینه تصادفات خسارت بار تا سقف شانزده میلیون تومان را پرداخت کنند. یعنی بدون ترسیم کروکی از سوی پلیس این شرکتها مکلف به پرداخت این حجم از خسارت ناشی از تصادفات رانندگی هستند. این هم البته قانونی است که مصوب شده است. نباید تصور شود این مقرراتی است که خود پلیس وضع کرده است. این درواقع بخشی از قانون مربوط به بیمه شخص ثالث است.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درمورد تغییر در روند رسیدگی پلیس به تصادفات رانندگی گفت: شیوه کار پلیس در رسیدگی به تصادفات رانندگی تغییری نکرده است. اما در اقدامهایی که صورت گرفته ما به کارشناسانمان آموزشهای لازم برای نوع برخورد، رفتار و ارتباطهایی که با شهروندان باید داشته باشند را ارائه کرده ایم. همچنین در زمان وقوع تصادفات اگر شهروندان از پلیس تقاضای کروکی داشته باشند ما این امکان را در اختیارشان میگذاریم.
مومنی در پاسخ به اینکه نوع رسیدگی پلیس به وضع تصادفات رانندگی تا چه حد توانسته ضعف اعتماد عمومی به مراجع قانونی از جمله پلیس را کاهش بدهد گفت: وقتی یک تصادف خسارتی رخ میدهد و هزینه ناشی از خسارت هم تا سقف شانزده میلیون تومان باشد اگر دو طرف این حادثه با هم کنار بیایند اصلا نیازی به کروکی پلیس نخواهد بود. در این حالت دو طرف به اتفاق هم به بیمه مراجعه میکنند و خسارتشان را دریافت میکنند. اما اگر خسارت ناشی از تصادف هزینهای بالاتر از شانزده میلیون تومان را به بار آورده باشد خود پلیس کروکی را میکشد. در شرایطی غیر از این هم باز اگر شهروندان مشکلی داشته باشند ما کروکی را ترسیم میکنیم و تحویل آنها میدهیم.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت درمورد تغییر در روند رسیدگی پلیس به تصادفات رانندگی گفت: شیوه کار پلیس در رسیدگی به تصادفات رانندگی تغییری نکرده است. اما در اقدامهایی که صورت گرفته ما به کارشناسانمان آموزشهای لازم برای نوع برخورد، رفتار و ارتباطهایی که با شهروندان باید داشته باشند را ارائه کرده ایم. همچنین در زمان وقوع تصادفات اگر شهروندان از پلیس تقاضای کروکی داشته باشند ما این امکان را در اختیارشان میگذاریم.
مومنی در پاسخ به اینکه نوع رسیدگی پلیس به وضع تصادفات رانندگی تا چه حد توانسته ضعف اعتماد عمومی به مراجع قانونی از جمله پلیس را کاهش بدهد گفت: وقتی یک تصادف خسارتی رخ میدهد و هزینه ناشی از خسارت هم تا سقف شانزده میلیون تومان باشد اگر دو طرف این حادثه با هم کنار بیایند اصلا نیازی به کروکی پلیس نخواهد بود. در این حالت دو طرف به اتفاق هم به بیمه مراجعه میکنند و خسارتشان را دریافت میکنند. اما اگر خسارت ناشی از تصادف هزینهای بالاتر از شانزده میلیون تومان را به بار آورده باشد خود پلیس کروکی را میکشد. در شرایطی غیر از این هم باز اگر شهروندان مشکلی داشته باشند ما کروکی را ترسیم میکنیم و تحویل آنها میدهیم.
بیشتر بخوانید:
مخدوش کردن پلاک خط قرمز پلیس است
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در واکنش به اینکه آیا در تصادفات جزئی که در شرایط پر حجم ترافیک رخ میدهد هم باز ورود پلیس ضرورت دارد اظهار داشت: وقتی تصادفات خسارتی جزئی پیش میآید رانندگان مکلف هستند به سرعت وسایل نقلیه را به کنار بکشند و به منتهی الیه سمت راست ببرند. اگر این کار را انجام ندهند توسط افسر کارشناسی که در محل تصادف حضور پیدا میکند صاحبان هر دو وسیله نقلیه جریمه و اعمال قانون میشوند. اما اگر دو طرف این تصادف خودروهایشان را به کنار خیابان هدایت کنند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و افسر پلیس با حضور در محل حادثه بررسی هایش را انجام میدهد و کسی هم بابت این مساله جریمه نمیشود.
وی در پاسخ به اینکه خلاهای قانونی چقدر در سهل انگاری رانندگان و رخ دادن تصادفات اثر گذار بوده خاطرنشان کرد: من به درستی متوجه نمیشوم که مراد از وجود خلاهای قانونی چیست. اما روشن است که وقتی رانندگان احتیاطهای لازم را نداشته باشند وقوع تصادف محتمل خواهد بود. در هنگام رخ دادن تصادف هم به هر حال یکی از دو طرف مقصر است و تقصیری متوجه طرف دیگر نیست. طبق آیین نامه و کدهای اعمال قانون افسر پلیس زمانی که کروکی تصادف را ترسیم میکند فردی که مقصر شناخته میشود را جریمه میکند. در واقع هر تخلفی که از سوی فرد راننده رخ بدهد افسر کارشناس بر اساس تخلفی که انجام شده و حادثهای که پیش آمده جریمه لازم را اعمال میکند. این البته غیر از آن مساله کنار زدن خودرو است که مساله جداگانهای محسوب میشود. رانندهای که مرتکب تخلف منجر به تصادف شده باشد بابت این مساله با جریمه و اعمال قانون مواجه خواهد شد.
مومنی در مورد اینکه قوانین بازدارنده برای جلوگیری از بی مبالاتی رانندگان تا چه حد توانسته از حجم تصادفات کم کند گفت: روشن است که قوانین راهنمایی و رانندگی دارای بازدارندگی هستند. رانندهای که در تصادف مقصر شناخته میشود هزینه خسارت وارد آمده بر خودروی خودش را باید بپردازد و طرف مقابل از بیمه او استفاده میکند و تخفیفهای بیمه اش هم به این ترتیب از بین میرود. اینها قوانین بازدارندهای است که رانندگان را وا میدارد تا احتیاطهای مربوط به رانندگی را بیشتر رعایت کنند.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در واکنش به اینکه آیا در تصادفات جزئی که در شرایط پر حجم ترافیک رخ میدهد هم باز ورود پلیس ضرورت دارد اظهار داشت: وقتی تصادفات خسارتی جزئی پیش میآید رانندگان مکلف هستند به سرعت وسایل نقلیه را به کنار بکشند و به منتهی الیه سمت راست ببرند. اگر این کار را انجام ندهند توسط افسر کارشناسی که در محل تصادف حضور پیدا میکند صاحبان هر دو وسیله نقلیه جریمه و اعمال قانون میشوند. اما اگر دو طرف این تصادف خودروهایشان را به کنار خیابان هدایت کنند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و افسر پلیس با حضور در محل حادثه بررسی هایش را انجام میدهد و کسی هم بابت این مساله جریمه نمیشود.
وی در پاسخ به اینکه خلاهای قانونی چقدر در سهل انگاری رانندگان و رخ دادن تصادفات اثر گذار بوده خاطرنشان کرد: من به درستی متوجه نمیشوم که مراد از وجود خلاهای قانونی چیست. اما روشن است که وقتی رانندگان احتیاطهای لازم را نداشته باشند وقوع تصادف محتمل خواهد بود. در هنگام رخ دادن تصادف هم به هر حال یکی از دو طرف مقصر است و تقصیری متوجه طرف دیگر نیست. طبق آیین نامه و کدهای اعمال قانون افسر پلیس زمانی که کروکی تصادف را ترسیم میکند فردی که مقصر شناخته میشود را جریمه میکند. در واقع هر تخلفی که از سوی فرد راننده رخ بدهد افسر کارشناس بر اساس تخلفی که انجام شده و حادثهای که پیش آمده جریمه لازم را اعمال میکند. این البته غیر از آن مساله کنار زدن خودرو است که مساله جداگانهای محسوب میشود. رانندهای که مرتکب تخلف منجر به تصادف شده باشد بابت این مساله با جریمه و اعمال قانون مواجه خواهد شد.
مومنی در مورد اینکه قوانین بازدارنده برای جلوگیری از بی مبالاتی رانندگان تا چه حد توانسته از حجم تصادفات کم کند گفت: روشن است که قوانین راهنمایی و رانندگی دارای بازدارندگی هستند. رانندهای که در تصادف مقصر شناخته میشود هزینه خسارت وارد آمده بر خودروی خودش را باید بپردازد و طرف مقابل از بیمه او استفاده میکند و تخفیفهای بیمه اش هم به این ترتیب از بین میرود. اینها قوانین بازدارندهای است که رانندگان را وا میدارد تا احتیاطهای مربوط به رانندگی را بیشتر رعایت کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *