صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نقش کیفیت خودرو در تصادفات شهر تهران

۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸:۲۱
کد خبر: ۷۲۳۴۸۸
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: نقش کیفیت خودرو در تصادفات شهر تهران با جاده‌ها از سر تا پا فرق دارد. در جاده‌های برون شهری تصادفات مربوط به خودروهاست و خسارت‌های جانی اش برای سرنشینان خودروهاست. اما در تصادفات داخل شهر خطر جانی مربوط به عابران پیاده یا موتورسواران است.
احسان مومنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درباره تاثیر کیفیت خودرو در خسارت‌های ناشی از تصادفات رانندگی به میزان گفت: در جاده‌ها و مسیر‌های برون شهری مساله کیفیت خودرو بسیار اثرگذار خواهد بود. اما در جایی مثل سطح شهر تهران هشتاد و شش درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده است. پس مساله تصادفات رانندگی در سطح شهر تهران چندان ارتباطی با کیفیت خودرو‌ها ندارد. اهمیت و تاثیرگذاری کیفیت خودرو در تصادفات مربوط به زمانی است که تصادف منجر به واژگونی خودرو بشود و در چنان وضعیتی ایربک‌ها و سیستم ترمز اتوموبیل باید بتوانند جان سرنشینان و راننده را حفظ کنند. در این وضعیت اگر خودرو از کیفیت بالایی برخوردار باشد تصادف پیش می‌آید، اما سیستم ایمنی خودرو جلوی فوت سرنشینان را می‌گیرد.

مومنی در پاسخ به اینکه چرا در کشور ما به مساله ایمنی خودرو، با دوام بودن قطعات و تجهیزات و مقاومت بدنه بی توجهی می‌شود گفت: ما به این مساله بی توجه نیستیم و مرتب نظراتمان را به پلیس راهور ناجا انتقال می‌دهیم. چون مرجع ما در این زمینه پلیس راهور ناجا کل کشور است و این موضوعات را پلیس راهور پیگیری می‌کند. ما حتی در بحث کیفیت موتورسیکلت، کلاه ایمنی و آشکارسازی علائم موتورسیکلت‌ها همه موارد را در نظر داریم. ما در مورد مساله ایمنی خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و پیگیری هایمان را داریم.
 
وی ادامه داد: این طور نیست که ما بی تفاوت باشیم بلکه اتفاقا خیلی هم حساسیم. اما مساله اینجاست که نقش کیفیت خودرو در تصادفات شهر تهران با جاده‌ها از سر تا پا فرق دارد. در جاده‌های برون شهری عابر پیاده یا موتورسواری به چشم نمی‌آید. آنجا تصادفات مربوط به خودروهاست و خسارت‌های جانی اش برای سرنشینان خودروهاست. اما در تصادفات داخل شهر خطر جانی مربوط به عابران پیاده یا موتورسواران است. اما این طور نیست که ما به ایمنی خودرو‌ها بی توجه باشیم. ما نه تنها نظراتمان را منتقل می‌کنیم بلکه پیگیری‌های لازم را هم داریم.
 
بیشتر بخوانید:
وقوع تصادف زنجیره‌ای در بزرگراه مدرس تهران

مومنی درخصوص اقدامات پلیس برای وادار کردن رانندگان به استاندارد کردن وسایل ایمنی خودرو و اینکه آیا صرف تهدید کردن به عدم شماره گذاری خودرو‌ها کفایت می‌کند اظهار دشت: این مساله زیر نظر پلیس راهور ناجاست و در اختیار همکاران ما نیست. پلیس تهران بزرگ اصلا شماره گذاری انجام نمی‌دهد. ما در تهران بزرگ، چون با معضل ترافیک مواجه هستیم در حوزه عملیاتی این موضوع وارد می‌شویم. اما در مورد بحث شماره گذاری‌ها راهور ناجا می‌تواند صحبت کند. درواقع استانداردسازی خودرو‌ها در اختیار ناجا و شهرک آزمایش است.

وی درباره اقدامات پلیس تهران بزرگ در زمینه استانداردسازی خودرو‌ها گفت: ما نظرات کارشناسی خودمان را به مسوولان ناجا ارائه می‌دهیم. شهرک آزمایش یک معاونت فنی دارد که اقدامات بسیار مطلوبی هم انجام می‌دهند و خیلی هم پیگیر هستند. آن‌ها جلسات مستمری با اداره استاندارد دارند و دیدگاه‌ها را جمع بندی می‌کنند و به مسوولان ناجا ارائه می‌دهند. بین ما و آن‌ها در رابطه با این موضوع هم افزایی وجود دارد. ما اطلاعات و نظرات کارشناسی خودمان را به آن‌ها ارائه می‌دهیم. ما تمام اقداماتمان را انجام می‌دهیم، اما مرجع ما در این کار پلیس راهور ناجا و معاونت فنی و مهندسی ناجاست. این کار‌ها را آن نهاد انجام می‌دهد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *