تاکید بر ضرورت مصرف صبحانه در دانشآموزان/دانش آموزان نداشتن وقت را دلیل نخوردن صبحانه عنوان میکنند
سیدحامد برکاتی با تاکید بر ضرورت مصرف صبحانه در دانش آموزان، افزود: عدم صرف صبحانه، یکی از مشکلات شایع در بین دانش آموزان است. دانش آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه میروند، یادگیری و کارایی لازم را ندارند و نخوردن صبحانه میتواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد؛ معمولا اگر مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت خود باشد، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل میشود، اما افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری آنان میشود.
وی افزود: دانش آموزان نداشتن وقت را دلیل نخوردن صبحانه عنوان میکنند. برای اینکه کودکان سنین مدرسه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدایی شب مصرف کنند و تا حد امکان شبها در ساعت معینی بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بیدار شده و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت عنوان کرد: والدین باید کودکان خود را به سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده تشویق کنند. غذاهایی مانند، فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی اغلب مورد علاقه کودکان این سنین است و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار بوده و برای صرف وعده صبحانه در کودکان مناسب است.
وی خاطرنشان کرد: غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره مربا، نان و کره و خرما، نان و پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه سالم و مغذی برای کودکان سنین مدرسه به شمار میرود. دانش آموزان میتوانند در وعده صبحانه، نان را به عنوان منبع تامین انرژی، پنیر و تخم مرغ را به عنوان منبع تامین پروتئین، شیر را به عنوان منبع تامبن پروتئین و کلسیم و کره همراه با مربا یا عسل را به عنوان منابع تامین کننده بخشی از انرژی مصرف کنند.
برکاتی درخصوص تمایل به مصرف غذاهای غیرخانگی توسط دانش آموزان، تصریح کرد: مصرف غذاهای غیرخانگی مانند، ساندویچها، سوسیس، کالباس و همبرگر، در بین کودکان در سنین مدرسه رایج است. این نوع موادغذایی معمولا از نظر مواد مغذی به ویژه آهن، کلسیم، ویتامین ۲B ویتامین A و C و اسید فولیک فقیرند و در صورتی که جایگزین غذاهای خانگی و سنتی شوند و به طور مداوم مصرف شوند، بدن با کمبودهای ویتامینی و املاح که برای تنظیم فعالیتهای حیاتی بدن مورد نیازند مواجه میشود.
وی ادامه داد: باید به دانش آموزان توصیه شود که در مصرف این نوع غذاها افراط نکنند و در برنامه غذایی خود بیشتر از غذاهای سنتی و معمول خانواده و از چهار گروه غذایی اصلی استفاده کنند. البته مصرف ساندویچهای سوسیس و کالباس هم چنانچه در منزل تهیه شود (به شرطی که دائمی نباشد) و سبزیجات ضدعفونی شده مثل گوجه فرنگی و کاهو در کنار آن گذاشته شود، سالمتر و کاملتر است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر مصرف موادلبنی از جمله، کشک خشک، ماست چکیده، کره، سرماست، سرشیر در رژیم غذایی دانش آموزان، گفت: اگر دانش آموزان در شیفت بعد از ظهر مشغول تحصیل هستند، بهتر است حتی الامکان نهار زودتر آماده شود و کودک نهارش را در منزل میل کند و بعد به مدرسه برود. اما اگراین امکان وجود ندارد، میتواند نهارش را در ظرف مخصوص همراه خود به مدرسه ببرد. از آنجایی که محیط گرم میتواند موجب رشد میکروبها شود، بنابراین باید نهاری که کودک از منزل میبرد، سرد بماند، به خصوص اگر گوشت داشته باشد. والدین میتوانند غذا را داخل یک ظرف عایق، یا ظرفی که هوا نمیتواند به داخل آن نفوذ کند، گذاشته و یک کیسه یخ در آن قرار دهند. سعی شود ظروف غذا حداقل هفتهای یک بار با مایع ضدعفونی کننده شسته شود.