صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بزرگترین مشکل آموزش و پرورش کمبود نیروی متخصص در زمینه مشاوره است

۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹:۴۰
کد خبر: ۵۴۵۷۹۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
علیرضا کاظمی گفت: حتما آموزش و پرورش نیازمند نیروی انسانی متخصص است و از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش همین کمبود نیروی متخصص در زمینه مشاوره است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع آسیب‌های اجتماعی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در اولویت‌های نظام و حاکمیت قرار دارد و در آموزش و پرورش نیز از دغدغه‌های مهم است گفت: برای انجام اقدام عملی در این زمینه باید وضعیت موجود را ترسیم کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش در سال‌های اخیر اطلس آسیب‌های اجتماعی را از سطح استانی تا مدرسه‌ای تهیه کرده و تمام برنامه‌ها را مبتنی بر این اطلس طرح ریزی و در دست اجرا داریم. از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش ائتلاف نماد است.

برگزاری آزمون غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان

وی به برگزاری آزمون غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: این آزمون برای سه میلیون دانش آموز متوسطه اول برگزار شده و دانش آموزان در چهار حیطه سنجیده شده اند که آسیب‌های روانشناختی، ابعاد مثبت روانشناختی، مسائل خانواده و مدرسه و کیفیت زندگی و حیطه حمایتی در عرصه اجتماعی از این جمله اند. این آزمون در ۲۴ شاخص و ۵ محور انجام شده است.

یک درصد از دانش آموزان در معرض شدید آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند

کاظمی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌های این آزمون، حدود یک درصد دانش آموزان نیاز به درمان دارند و در معرض شدید آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند و ۳۰ درصد دانش آموزان به شدت نیاز به توانمندسازی دارند و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه آمار سامانه غربالگری نماد هم همین نتایج را نشان میدهد که یک درصد دانش آموزان نیازمند خدمات اورژانسی از سوی دستگا‌های ائتلاف نماد هستند گفت: مثلا آن‌ها که در معرض خودکشی یا مصرف مواد قرار گرفته اند باید مداخلات را سریعا دریافت کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به مصادیق آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک بخش آسیب‌ها اعتیاد و مواد مخدر است و دسته دوم شامل آسیب‌های اجتماعی و روانی، چون افسردگی، اضطراب، خشم، پرخاشگری، فرار از مدرسه و خانه، انحرافات اخلاقی و اباهه گری اخلاقی می‌شود.

وی با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از آن است که رشد آسیب‌های اجتماعی نسبت به رشد جمعیت فزاینده‌تر است اظهار کرد: سیاست اول کنترل و بعد شناسایی و درمان است. البته باید توامان رویکرد پیشگیرانه و توانمندسازی را هم داشته باشیم.

کاظمی درباره برخی آمار‌های مطرح شده در جامعه پیرامون آسیب‌های اجتماعی گفت: گاهی اوقات ادراک ذهنی کاذبی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه آسیب‌های اجتماعی برای ما حائز اهمیت است، اما نباید آمار را به گونه‌ای جلوه دهیم که باعث یاس و بی اعتمادی بشود.

وی به فقدان آموزش کافی در زمینه مهارت‌های زندگی در جمعیت دانش آموزی نیز اشاره کرد و گفت: حتما آموزش و پرورش نیازمند نیروی انسانی متخصص است و از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش همین کمبود نیروی متخصص در زمینه مشاوره است. دستگاه‌هایی که فضای جذب نیرو را فراهم میکنند به ما کمک کنند. با ۱۲ هزار نیروی مشاور تحصیلی و اجتماعی حدود ۱۴ میلیون دانش آموز را پوشش می‌دهیم. در حالی که بر اساس استاندارد‌ها نیازمند ۴۰ هزار مشاور هستیم.

برای توانمندسازی و مشاوره حتما به این تعداد مشاور نیاز داریم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدل‌های جایگزینی، چون توانمندسازی خود معلمان را نیز امتحان کرده ایم، ولی طبیعتا نمی‌توانند کار نیروی متخصص را انجام دهند گفت: منشا بسیاری آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها هستند و باید خانواده‌های توانمند و همیار فرزندان نیز همپای آموزش و پرورش حرکت کنند.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی گفت: در هکه بخش‌ها مشکل کمبود نیروی انسانی وجود دارد. نیازمند ساماندهی کامل نیروی انسانی و ایجاد توازن در رشته و مناطق جغرافیایی هستیم. آزمون سلامت روانی برای تمام مدارس و دانش آموزان و در یک مرحله ۲۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر بخواهیم دومرتبه برای سنجش اثربخشی برنامه‌ها غربالگری را اجراکنیم ۴۰ میلیارد تومان می‌شود.

کاظمی ضمن اعلام اینکه سال آینده توسعه خدمات نماد را مدنظر داریم گفت: در فاز سوم طرح نماد، یک میلیون دانش آموز را در ۶۵۰۰ مدرسه تحت پوشش قرار دادیم. قصد داریم سال تحصیلی جدید ۱۴ میلیون دانش آموز را با استفاده از ظرفیت هسته‌های مشاوره تحت پوشش ببریم. همه هسته‌ها را به سامانه نماد متصل خواهیم کرد و آن دانش آموزان که در معرض آسیب اند به هسته‌ها ارجاع داده و در این مسیر از ظرفیت دستگاه‌های دیگر عضو نماد نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با ناجا در حوزه کاهش آسیب‌ها تفاهم نامه‌ای داریم گفت:طرح جدیدی هم با ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم که با ایده سردار مومنی شکل گرفته و تشکیل کانون یاریگران زندگی به همت تشکل‌های دانش آموزی است. سال آینده را با ۲۰ برنامه جدید آغاز می‌کنیم.

وی درباره بودجه طرح نماد نیز گفت: عددی که روی کاغذ است مناسب است، اما همه آن محقق نمیشود. بودجه نماد ۱۴۰ میلیارد تومان است که شاید کمتر از ۳۰ میلیارد محقق شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *