صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش| 

اشتغال؛ اهرم موثر جلوگیری از بازگشت زندانیان به چرخه ارتکاب جرم/اشتغال هزار و ۳۲۹ مددجو در زندان‌های استان گلستان 

۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۸۰۰۸۱۰
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
مدیر کل زندان‌های گلستان با اشاره به تعداد زندانیان شاغل در زندان‌های استان گفت: هزار و ۳۲۹ نفر از مددجویان در زندان‌های استان گلستان مشغول به کار هستند که از این تعداد حدود هزار و ۲۳۳ نفر از آنان مرد و ۹۶ نفر بانوان مددجو هستند.

خبرگزاری میزان- ایجاد و افزایش اشتغال صنعت محور زندانیان تبدیل به یکی از راهبرد‌های اصلی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور شده تا با حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان زندانی از بازگشت مجدد ان‌ها به چرخه جرم جلوگیری کند و مهمترین رسالت این ارگان که همان اصلاح و تربیت زندانیان است با بهترین بستر آن که توسعه اشتغال و حرفه آموزی در بین زندانیان است، محقق شود.

اشتغال صنعت محور زندانیان

اما چرا اشتغال صنعت محور؟ این روش، پایدارترین نوع اشتغال است که می‌تواند تعداد زیادی از زندانیان را مشغول به کار کند و اینگونه دستمزد بیشتری نیز به زندانیان اختصاص پیدا می‌کند و آثار مثبت اشتغال صنعت محور در پایان سال گذشته از زندان‌های قم و کرج کلید خورد. کارخانه‌های دوچرخه و موتور سازی در این استانها، با مشارکت بخش خصوصی افتتاح شد تا بخشی از تولید بازار داخلی را تامین کند.

 در سال جاری نیز در زندان‌های شهرکرد، خوزستان، همدان و گلستان، کارگاه و کارخانه‌های صنعتی برای توسعه اشتغال در زندان‌ها به بهره‌برداری رسید.

ایجاد خوابگاه – کارگاه

سازمان زندان‌ها در اقدام ابتکاری و جدید خود مبنی بر ایجاد خوابگاه – کارگاه در کنار هم، مراکز اشتغال زندانیان را در کنار خوابگاه‌ها مستقر می‌کند تا تردد زندانیان بدون مشکل و در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد.

سازمان زندان‌ها برای تحقق این هدف ارزشمند و تاثیرگذار از همه ظرفیت‌های مردمی شامل کارآفرینان، خیرین، بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز استفاده می‌کند تا اشتغال‌‎زایی در همه ابعاد نشسته، کارگاهی و خارج از زندان اجرایی شود.

اشتغال زندانیان با برکات و اثراتی که بر زندگی شخصی و اجتماعی آنان و خانواده هایشان دارد، تبدیل به یکی از تاکیدات رئیس دستگاه قضا شود؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، با بیان اینکه باید بستر‌های بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم آوریم گفت: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

در محیط زندان بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در خودِ محیط زندان باید بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد، گفت که نباید عمر زندانی در زندان به بطالت بگذرد؛ محیط زندان باید به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از بازگشت به آغوش جامعه بتواند گلیم خود را از آب بکشد و با فراگیری یک حرفه‌ی آبرومند به یک نیروی کارآمد اجتماعی تبدیل شود.

دغدغه زندانی در محیط زندان

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد، توضیح داد، اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.

زندانی بعد از بیرون آمدن از زندان به چه کسب‌وکاری مشغول می‌شود؟

وی در اداکه تاکید کرد اینکه زندانی بعد از بیرون آمدن از زندان به چه شغل و کسب‌وکاری مشغول می‌شود؛ اینکه سلامت او و خانواده‌اش و تحصیل، ازدواج، اشتغال و آینده فرزندانش، چگونه تمشیت می‌شوند، مجموعه مسائلی هستند که بعضاً ما نیز در قبال آنها وظایفی برعهده داریم.

اشتغال آفرینی و مهارت آموزی برای زندانیان به حدی اهمیت دارد که دیگر مسئولان ارشد قضایی نیز از این مهم غافل نبوده و در جلسات و سخنرانی‌های خود به این مهم توجه کافی دارند، چنانچه اخیرا حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اول قوه قضاییه در نشست تخصصی اشتغال زندانیان در اجرای سندتحول و تعالی، با اشاره به روند اشتغال آفرینی و حرفه آموزی زندانیان گفت که اگر زندانی بعد از آزادی بتواند کارآفرین و شاغل شود، نرخ بازگشت زندانیان به زندان به حداقل می‌رسد و در آن زمان است که ما موفق عمل کرده‌ایم.

حرفه آموزی و اشتغال زندانیان نیاز به برنامه مدون علمی و عملیاتی دارد

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس سند تحول و تعالی قوه قضاییه، حرفه آموزی و اشتغال زندانیان نیاز به برنامه مدون علمی و عملیاتی دارد، تاکید کرد که بنیاد تعاون و سازمان زندان‌ها این کار را انجام می‌دهند. قطعا اطلاع رسانی به اعتمادسازی و جلب مشارکت مردم و خیران در حوزه اشتغال زندانیان کمک می‌کند که باید بیشتر از گذشته مدنظر باشد.

هزار و ۳۲۹ نفر از مددجویان در زندان‌های استان گلستان مشغول به کار هستند

غلامرضا سرلک، مدیر کل زندان‌های گلستان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به روند اشتغال زندانیان در سطح این استان اظهار کرد: با همکاری بنیاد تعاون زندانیان و کارفرمایان، بخش خصوصی اقدامات بسیار خوب و موثری برای اشتغال زندانیان در سطح استان گلستان صورت گرفته تا به کاهش آسیب‌های اجتماعی، تامین معیشت و امرار و معاش، اشتغال پایدار، درآمدزایی و جلوگیری از ارتکاب بزه مجدد زندانیان کمک کند.

وی با اشاره به تعداد زندانیان شاغل در زندان‌های استان گلستان عنوان کرد: هزار و ۳۲۹ نفر از مددجویان در زندان‌های استان گلستان مشغول به کار هستند که از این تعداد حدود هزار و ۲۳۳ نفر از آنان مرد و ۹۶ نفر شامل بانوان مددجو هستند.

رشته‌هایی که به مددجویان زندانی در استان گلستان آموزش داده می‌شود

مدیر کل زندان‌های استان گلستان با تاکید بر رشته‌هایی که به مددجویان زندانی آموزش داده می‌شود، گفت: پیرایشگری، آرایشگری، خیاطی، صنایع چوب، پرورش قارچ، تعمیرات موبایل، جوشکاری، مکانیکی، ساخت درب و پنجره، زنبوری داری، گل و گیاه از جمله رشته‌هایی هستند که به مددجویان زندانی آموزش داده می‌شود و مشاغلی در همین راستا برای مددجویان فراهم می‌شود.

سرلک با اشاره به کارگاه‌های زندان‌های استان گلستان خاطرنشان کرد: کارگاه صنایع چرم سازی، ۳ کارگاه خیاطی، کارگاه بسته بندی پودر رختشویی، نساجی، ۲ کارگاه نجاری، ۴ کارگاه تولید نان و مواد غذایی، ۲ کارگاه تاسیسات، صنایع دستی، پرورش قارچ، تولید ذغال، مونتاژ یخچال، ارایشگری و پیرایشگری، تولید کپسول آتش نشانی، بلوک سبک، مونتاژ کارت خوان و موزاییک سازی از جمله این کارگاه‌ها هستند که برای آموزش و اشتغال زندانیان در نظر گرفته شدند.

۲۰۴ نفر از زندانیان در کلاس‌های جامع، متوسطه از راه دور و سوادآموزی شرکت کردند

وی با اشاره به زندانیانی که در ندامتگاه‌های استان گلستان مشغول به تحصیل هستند نیز توضیح داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۳ حدود ۲۰۴ نفر از زندانیان در کلاس‌های جامع، متوسطه از راه دور و سوادآموزی شرکت کردند و همچنین ۳نفر از زندانیان تحصیلات دانشگاهی را در زندان بصورت مجازی می‌گذرانند.

برگزاری مسابقات استانی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در زندان‌های استان گلستان

مدیر کل زندان‌های استان گلستان با اشاره به مسابقات ورزشی که در زندان‌های استان برای مددجویان در نظر گرفته شده است، نیز عنوان کرد: در سال جاری مسابقات استانی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در زندان‌های استان گلستان برگزار شد.

سرلک تصریح کرد: همچنین المپیاد ورزشی زندانیان مردان و زنان در ۱۲ رشته ورزشی با مشارکت ۵۰درصدی زندانیان در فعالیت‌های ورزشی درحال برگزاری است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *