صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مجتمع دادگاه‌های صلح دادگستری دزفول افتتاح شد

۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱:۵۵
کد خبر: ۴۷۹۹۹۷۵
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
مجتمع دادگاه‌های صلح دادگستری شهرستان دزفول دادگاه صلح در آیینی با حضور رئیس کل دادگستری خوزستان راه اندازی شد.

خبرگزاری میزان- علی دهقانی در آیین افتتاح دادگاه های صلح دادگستری دزفول گفت: تشکیل دادگاه‌های صلح از تکالیف قانونی و اولویت دستگاه قضایی است که در راستای اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و تکلیف قانون‌گذار راه اندازی شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: تسریع در رسیدگی‌ها، افزایش صلح و سازش، کاهش هزینه‌ها و اصلاح ذات البین با کمک شورا‌های حل اختلاف از جمله اهداف ایجاد دادگاه‌های صلح است و این محاکم  با همکاری شورا‌های حل اختلاف در تلاش هستند تا پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شود و در صورتی که پرونده به سازش ختم نشود، رسیدگی به پرونده در دادگاه صلح رسیدگی و منتهی به صدور رای خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه سرعت و دقت در رسیدگی دادگاه‌های صلح به‌طور ویژه مد نظر قرار دارد، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۳۵ درصد پرونده‌های ارجاع شده به شورا‌های حل اختلاف خوزستان به صلح و سازش ختم می‌شود که با تشکیل دادگاه‌های صلح، انتظار می‌رود شاهد افزایش این آمار باشیم.

دهقانی با بیان اینکه برخی از موضوعات در صلاحیت دادگاه‌های صلح قطعی و بعضی نیز قابل تجدیدنظر در دادگاه‌های تجدیدنظر است، افزود: رسیدگی برخی پرونده‌ها از جمله پرونده‌هایی که دارای پیچیدگی حقوقی نیستند، در یک مرحله رسیدگی و رای صادره قطعی خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت‌های دادگاه‌های صلح با دادگاه‌های حقوقی فعلی، تاکید کرد: سرعت در رسیدگی و کوتاه‌تر شدن فرآیند رسیدگی با رعایت دقت موجب می‌شود تا ضمن جلوگیری از اطاله دادرسی، از ورودی به دادگاه‌های حقوقی نیز کاسته شود.

دادگستری استان خوزستان اقدامات و پویش‌های مختلفی برای ایجاد صلح و سازش انجام داد که منجر به کاهش تعداد قابل توجهی از پرونده قضایی به دادگستری استان در سال گذشته شد.

دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال، دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق اعم از کیفری و حقوقی و برخی دعاوی راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه، درخواست‌های مربوط به تخلیه مستاجر و تعدیل اجاره بها به غیر از دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت، اعسار، دعاوی اصلاح شناسنامه و استرداد شناسنامه از جمله موارد صلاحیت دادگاه صلح است.

اصلاح مشخصات مدرک تحصیلی به استثنای مواردی که در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، الزام به اخذ پایان کار، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه، تصحیح و تغییر نام از دیگر موارد در صلاحیت این دادگاه است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه های صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *