صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

وضعیت بحرانی رشته‌های تخصص پزشکی در جذب دانشجو

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۹۸۸۰
با توجه به کاهش تمایل به تحصیل دانشجویان پزشکی در تعدادی از رشته‌های تخصص و فوق تخصص از جمله طب اورژانس، اطفال، بیهوشی، جراحی قلب، جراحی عروق و جراحی قلب اطفال چندی پیش وزیر بهداشت از پیشنهاد و تصویب احتساب دوره دستیاری به عنوان شغل در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت خبر داد، در این گزارش به بررسی تاثیر این اقدام بر افزایش تمایل دانشجویان پزشکی به تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان - چندی پیش محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با میزان از کاهش تمایل دانشجویان پزشکی به تحصیل در تعدادی از رشته‌های تخصص و فوق تخصص خبر داده بود و گفته بود که از جمله این رشته‌ها طب اورژانس، اطفال، بیهوشی، جراحی قلب، جراحی عروق و جراحی قلب اطفال است، خطر کاهش متخصص در این رشته‌ها ریسک بیشتری دارد و باید شرایطی فراهم شود که دانشجویان برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها تمایل داشته باشند.

چندی پیش وزیر بهداشت از  تصویب احتساب دوره دستیاری به عنوان شغل در هیئت دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مجلس نیز این موضوع را تصویب کند.

حال این سوال مطرح می‌شود که این اقدام تا چه حد می‌تواند در رفع مسئله موثر باشد؟ در این گزارش به بررسی تاثیر این اقدام بر افزایش تمایل دانشجویان پزشکی به تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص پرداخته شده است. 

در رابطه با رشته‌های دوره تخصص بحران اساسی داریم

نادر توکلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در رابطه با رشته‌های دوره تخصص بحران اساسی داریم، توضیح داد: در رشته‌های اطفال، طب اورژانس، بیهوشی، داخلی و عفونی اقبال وجود ندارد و در بسیاری از رشته‌های دیگر نیز ظرفیت به صورت کامل نشده است. دوره دستیاری دوره بسیار سختی است و یکی از راه‌هایی که برای رفع این چالش وجود افزایش دستمزد و شغل محسوب شدن در دوره رزیدنتی و کاهش مشکلات این دوره است.

وی ضمن اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران تقریبا اغلب رشته‌ها را در مقاطع تحصیلی پایه و تحصیلات تکمیلی، فلوشیپ و فوق تخصصی پزشکی، پیراپزشکی و مدیریتی دارد، افزود: متاسفانه اقبال به رشته‌های دستیاری حداقلی است. البته اضافه کردن رشته‌هایی را در دستور کار داریم که باید مصوب شود.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تصویب شغل محسوب شدن دوره دستیاری در دولت بیان کرد: تاثیر این قدام کوتاه مدت نیست، اما به صورت میان مدت بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

 تعرفه‌های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی بسیار پایین است

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با میزان در رابطه با کاهش تقاضای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص پزشکی بیان کرد: کاهش تقاضای تحصیل در دوره‌های تخصص پزشکی به دلیل سختی دوره رزیندنتی نیست اگر پزشکان بدانند یک دوره ۳ تا ۴ ساله را با سختی و مضیقه مالی را متحمل می‌شوند، اما پس از اتمام این دوره و آغاز به کارشان درآمد کافی را به دست می‌آورد این دوران را تحمل می‌کنند، اما متاسفانه تعرفه‌های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی بسیار پایین است و پزشکان در دوران طرحشان باید چند سال در مراکز مختلف دولتی خدمت کنند و درآمدی که در این دوران دارند بسیار پایین است و پس از آن نیز سنشان بالا رفته و زمانی برای ساختن آینده‌شان ندارند.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان تعرفه‌های پزشکی باید در حد متعارف و واقعی افزایش پیدا کند همانگونه که قیمت بسیاری از کالا و خدمات بالا رفته است، ادامه داد: با وجود اینکه همه پزشکان قسم خورده اند، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم این مسئله بر روی تفکرشان اثر منفی می‌گذارد و هر چه قدر درآمد کمتر باشد خدمت رسانی نیز کاهش پیدا می‌کند.

شغل محسوب شدن دوران دستیاری پیشرفت بسیار خوبی در مورد رزیدنت‌ها است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد رزیدنت‌های مجرد ماهانه ۱۲ میلیون تومان و درآمد رزیدنت‌های متاهل ماهانه ۱۵ میلیون تومان است، افزود: این میزان حقوق پس از چندین سال درس خواندن توهین محسوب می‌شود، واقعا در حق این افراد اجحاف می‌شود و این در حالیست که تمام بیمارستان‌های دولتی کشور توسط رزیدنت‌ها اداره می‌شود،  اینکه دوران دستیاری به عنوان یک شغل محسوب شود و درآمد رزیدنت‌ها افزایش پیدا می‌کند، پیشرفت بسیار خوبی در مورد رزیدنت‌ها است.

انتهای پیام/


برچسب ها: رزیدنتی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *