صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۱۵ شعبه دادگاه صلح در دادگستری کرمانشاه افتتاح و راه‌اندازی شد

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴:۵۶
کد خبر: ۴۷۹۹۸۴۱
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری کرمانشاه گفت: توسعه ظرفیت صلح و سازش از طریق تشکیل دادگاه‌های صلح، اقدامی بسیار مهم در راستای اجرای سند تحول قضایی است.

خبرگزاری میزان-آیین افتتاحیه دادگاه‌های صلح در دادگستری کل استان کرمانشاه (مرکز استان) با حضور کرمی رئیس کل دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین جلیلیان نماینده ولی فقیه در سپاه نبی اکرم (ص)، ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه، ماموستا عبدالرحمن مرادی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، شعبانی معاون سیاسی امنیتی استانداری، شورای قضایی و مسئولین ارشد اداری، نظامی و انتظامی استان در سالن شهید بهشتی دادگستری کل استان کرمانشاه برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه حجرات، اصلاح ذات بین و مقوله سازش را از وظایف شرعی و قانونی دانست و گفت: توسعه ظرفیت صلح و سازش از طریق تشکیل دادگاه‌های صلح، اقدامی بسیار مهم در راستای اجرای سند تحول قضایی است.

کرمی افزود: تشکیل دادگاه‌های صلح از تکالیف قانونی و اولویت‌های دستگاه قضایی است و در راستای اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و تکلیف قانونگذار راه اندازی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از این پس حجم زیادی از پرونده‌ها برای رسیدگی از شورای حل اختلاف به دادگاه‌های صلح ارجاع می‌شود، افزود: امیدواریم آغاز به کار دادگاه‌های صلح موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های وارده به دادگستری شود.

رئیس کل دادگستری استان هدف از تشکیل دادگاه‌های صلح را کمک به دادگاه‌های حقوقی و کیفری برای تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها دانست و گفت: دادگاه صلح تقریباً هم ردیف دادگاه‌های عمومی است و هیچ خللی به فعالیت شورا‌های حل اختلاف وارد نمی‌کند بلکه جایگاه اولیه آن‌ها را محکم کرده و به فلسفه اصلی تشکیل خود باز می‌گرداند.

کرمی ضمن اشاره به راه اندازی و آغاز به کار ۱۵ شعبه دادگاه صلح در مرکز استان از امروز تصریح کرد: در حال حاضر دادگاه‌های صلح در تمامی شهرستان‌ها و حوزه‌های قضایی استان راه‌اندازی شده و پرونده‌هایی که در صلاحیت این دادگاه‌ها هستند جهت رسیدگی به این شعب ارجاع می‌شوند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین جلیلیان نماینده ولی فقیه در سپاه نبی اکرم (ص) با اشاره به وصیت امیرالمومنین علی (ع) در مورد ایجاد سازش بین افراد گفت: حضرت علی (ع) از ما می‌خواهد بین افراد جامعه صلح و سازش بوجود بیاوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلیلیان تصریح کرد: همچنین باتوجه به تأکیداتی که این امام بزرگوار به مسئله تقوا و نظم در امور دارند و اینکه در تمام لحظات و کار‌ها تقوا و نظم داشته باشیم، لذا در امر صلح و سازش هم باید با تقوا و نظم وارد شویم.

ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه دیگر سخنران برنامه امروز در سخنانی دستگاه قضایی در هر کشور را یکی از پایه‌های مهم نهاد حاکمیت آن کشور دانست و افزود: در قرآن کریم ۶۹ بار به موضوع قضا و حکم پرداخته شده و این نشان از اهمیت بالای قضاوت دارد.

 وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم بندگی، ایجاد صلح و سازش بین افراد و مردم جامعه است تصریح کرد: باید تا جایی که می‌توانیم بین افراد جامعه اصلاح ذات البین را فرهنگ سازی کنیم و آن را گسترش دهیم تا از پیامد‌های منفی اختلافات در امان باشیم.

در ادامه قادری فصیح معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه ضمن اشاره به راه اندازی دادگاه صلح در تمام شهرستان‌های استان گفت: طبق قانون جدید شورا‌های حل اختلاف کلیه دعاوی و امور در صلاحیت دادگاه صلح، از جمله پرونده‌های مالی تا سقف یک میلیارد ریال و برخی دیگر از موضوعات حقوقی و کیفری که از پیچیدگی کمتری برخوردار است همچنین قطعیت آرای صادره در پرونده‌هایی که خواسته آن زیر ۵۰۰ میلیون ریال بوده با هدف تسریع در روند رسیدگی به این شعب ارجاع خواهد شد.

قادری فصیح با اشاره به اینکه با توجه به تکلیف قانونی، شورا‌های حل اختلاف در کنار محاکم صلح به وظیفه ذاتی خود که همان برقراری صلح و سازش است ادامه فعالیت خواهد داد، افزود: رسیدگی در محاکم با هدف رفع خصومت صورت می‌گیرد، اما الزاماً همراه با رفع کدورت نیست، اما در دادگاه‌های صلح به دنبال رفع خصومت توأم با رفع کدورت با استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف هستیم.

فتاحی رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمانشاه با بیان اینکه در مورد تشکیل دادگاه‌های صلح با یک تأسیس جدید در نظام قضایی مواجه نیستیم یادآور شد: افزایش سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها از اهداف راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در کشور است لذا شعب اجرای احکام مدنی و کیفری هم در کنار دادگاه‌های صلح برای افزایش سرعت و دقت در رسیدگی، مستقر شده است تا سرعت آرای صادر شده در این دادگاه‌ها افزایش یابد.

 در پایان مراسم ضمن بازدید مسئولین و مهمانان، به طور رسمی ۱۵ شعبه دادگاه صلح در مرکز استان کرمانشاه افتتاح شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگاه صلح

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *