صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش آماری از یک روز قصه‌گویی برای بچه‌های ایران

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۷۹۹۶۸۸
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماری را اعلام کرده است که بر اساس آن تنها در یک روز نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ قصه‌گو در سراسر کشور برای بیش از ۲۳۱ هزار کودک و نوجوانان قصه‌گویی کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز ۱۸ مهر در هنگامه برپایی هفته ملی کودک به نام «روز کودک، روز قصه» نام‌گذاری شده بود و کانون، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و یونیسف در یک همکاری مشترک از همه قصه‌گویان ایران درخواست کردند در این روز بچه‌های ایرانی را در سراسر کشور پای نقل قصه‌های شیرین خود بنشانند.

توسعه و ترویج قصه‌گویی در ایران، به‌ویژه در کانون پرورش فکری شاید سابقه‌ای به عمر نزدیک به ۶۰ ساله این نهاد با سابقه داشته باشد، اما درست از سال ۱۳۷۶ که نخستین جشنواره قصه‌گویی کانون ابتدا در تهران و سپس در شهر رشت آغاز به کار کرد به عنوان یک هدف اصلی در برگزاری این رویداد ملی و بعد‌ها بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت.

سال گذشته یعنی در زمستان ۱۴۰۲ بیست‌و پنجمین دوره این جشنواره در یزد برگزار شد در حالی که مسئولان کانون از ثبت‌نام بیش از ۱۴هزار قصه‌گو در سامانه اینترنتی این دوره از جشنواره خبر می‌دادند که نشان از افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره داشته است.

این آمار‌ها اگرچه شامل قصه‌گویان بزرگ‌سال مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مادر‌ها و پدرها، معلمان مدارس و مربیان کانون و دیگر قصه‌گویان و حتی نوجوانان می‌شود در عین حال نشان می‌دهد که جمعیت چندین میلیونی کودک و نوجوان بیش از گذشته به قصه و قصه‌گویی و ضرورت ترویج و گسترش آن در جامعه به ویژه در مدارس نیازمند است.

بر این اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراخوان برنامه «روز کودک، روز قصه» را برای روز ۱۸ مهر ۱۴۰۳ منتشر کرد تا این برنامه در همه پایگاه‌های اجرای قصه‌گویی، پارک‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز کانون، کتابفروشی‌ها، مراکز خرید، مراکز گردشگری، مدارس، مراکز کودکان با نیاز‌های ویژه و بیمارستان‌ها اجرا شود.

اکنون مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با بیان این‌که دو هزار و ۵۹۴ قصه‌گو برای ۲۳۱ هزار و ۳۹۰ مخاطب در «روز کودک، روز قصه» قصه‌گویی کردند، توضیح داده است که بیشترین اجرای قصه‌گویی در استان‎‌های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، یزد، مرکزی و سیستان و بلوچستان و اردبیل انجام شده است و بالاترین آمار قصه‌گو را نیز به‌ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، یزد، گیلان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و اردبیل به خود اختصاص داده‌اند.

فروهر معدنی همچنین گفت: آمار بیشترین مخاطب قصه‌ها نیز از آنِ استان‌های چهارمحال و بختیاری، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه، یزد، لرستان، خراسان رضوی، اردبیل و فارس است.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون یادآور شد: «روز کودک، روز قصه» با شعار «همه با هم برای بچه‌ها قصه بگوییم» برگزار شد و مربیان کانون و قصه‌گویان در این روز در فضا‌ها و محل حضور و اجتماع کودکان به اجرای قصه پرداختند و هدف از اجرای این برنامه نیز توسعه و ترویج قصه‌گویی، ایجاد فضای متنوع و شاد فرهنگی در مراکز فرهنگی اجتماعی با رویکرد توجه به جامعه‌ی کودک و نوجوان، آشنایی مراکز درمانی، اجتماعی، مذهبی... و تأثیر قصه و قصه‌گویی در فرایند رشد فکری و شخصیتی کودکان و نوجوانان بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال نیز فراخوان بیست‌و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را در سامانه‌ها، پیام‌رسان‌ها و سکو‌های اینترنتی رسمی خود منتشر کرده است به این امید که سال به سال بر تعداد قصه‌گویان ایرانی افزوده شود و این سنت کهن و ارزشمند جای خود را بیش از پیش به‌ویژه در خانه‌ها و مدارس باز کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *